De kogel is door de kerk, Tech3 Racing zal in 2023 met GASGAS-machines aan de start verschijnen in de MotoGP klasse. Pol Espargaró zal één van de twee knalrode machines gaan bemannen. Dit nieuws werd vrijdagochtend tijdens een speciale persconferentie op de Red Bull Ring bekend gemaakt.
De geruchten waren er al enige tijd maar sinds vrijdagochtend 19 augustus is het officieel; het Franse Tech3 Racing zal in 2023 haar KTM RC 16 motoren inruilen en met GASGAS-machines aan de start verschijnen in de koningsklasse. In de Moto3 klasse zal het team blijven vertrouwen op KTM-machines.
Vanzelfsprekend was de Oostenrijkse Red Bull Ring de perfecte locatie om vrijdagochtend het nieuws aan te kondigen, nieuws dat als het puntje bij het paaltje komt een complexe aangelegenheid is en een truc van de Oostenrijkse Pierer Mobility AG dat de merken KTM, GASGAS en Husqvarna voert.
Pit Beirer, GASGAS Motorsports Director: “GASGAS is een winnend merk. Het heeft onmiddellijk een ongelooflijk prestatieniveau bereikt in disciplines als MXGP, Supercross, Enduro en Rally, waar we Grands Prix, Main Events, wereldtitels en algemene winnaarstrofeeën hebben veroverd. Het is een relatief nieuw merk voor ons en we hebben nieuwe doelen. We hopen dat de fans die ‘het rood’ volgen van het verhaal zullen genieten. Dankzij onze sterke partner, het ASPAR-team, hebben we in de Moto3 en Moto2 kunnen zien dat de GASGAS-motoren vooraan rijden in die categorieën. Het zou fantastisch zijn om uiteindelijk hetzelfde te zien in de moeilijkste klasse van allemaal. Ik wil Hervé en het Tech3 fabrieksraceteam bedanken voor hun open houding en hun steun voor deze verandering naar het GASGAS fabrieksraceteam. We vinden het spannend en anders.”
GASGAS wordt zoals vermeld dus wel als een fabrieksteam beschouwd maar de machine waarmee gereden zal worden is een KTM RC16 voorzien van een rode i.p.v. oranje kleur met uitsluitend een ander naamplaatje op de tank. Om het verhaal nog iets complexer te maken zal GASGAS niet als nieuwe fabrikant deel uit maken van de MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers Association). Met andere woorden de twee aan te trekken coureurs voor 2023 zullen wel als fabriekscoureurs door het leven gaan terwijl hun werkgever niet als fabrikant aangemeld is binnen het MotoGP wereldkampioenschap.
Of deze constructie inhoudt – nu het team schijnbaar als fabrieksteam wordt aangemeld – dat Dorna hierdoor voor 2023 alsnog een extra klantenteam zal toelaten is nog niet bekend en in nevelen gehuld.
Tijdens de persconferentie werd Pol Espargaró bevestigd al één van de twee coureurs voor komend seizoen terwijl de tweede plaats binnen het team vooralsnog niet bevestigd is. Opvallend hierbij was dat Pit Beirer, GASGAS Motorsports Director, zich tijdens de persconferentie liet ontvallen dat men Miguel Oliveira eerder op de dag een nieuw aanbod had gedaan welke de Portugees momenteel in beraad heeft. Volgens de Oostenrijker is het aanbod een kopie van een eerder aanbod met het enige verschil dat Oliveira binnen dit nieuwe project als fabriekscoureur actief kan blijven in de koningsklasse.
Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter