Johann Zarco heeft werkgever KTM gevraagd om zijn nog doorlopende contract tot aan het einde van 2020 al aan het eind van het huidige seizoen te ontbinden. De Oostenrijkse motorenfabrikant heeft hiermee ingestemd waarmee er al na een jaar een einde komt aan de samenwerking met de Fransman.
Johann Zarco, die na een fantastisch 2018 seizoen de overstap maakte van het Monster Yamaha Tech3 Team naar het Red Bull Factory Racing MotoGP Team, kent tot nu toe een zeer teleurstellend verlopen seizoen. De Fransman is dan ook geen schim meer van de coureur die we een jaar geleden nog vaak zagen schitteren. Het aanpassen aan de KTM RC16 en de uitblijvende resultaten bezorgen de Fransman dusdanige kopzorgen dat hij op dit moment mentaal uitgeput is en tegen een burnout aanzit.
KTM overwoog zelfs al om Zarco enkele races aan de kant te houden zodat hij zich weer op zou kunnen laden. Zover kwam het tot op heden nog niet, maar naar nu bekend is geworden heeft de Fransman zijn werkgever KTM wel gevraagd om zijn nog tot aan het einde van het seizoen 2020 vroegtijdig te willen ontbinden.
KTM CEO Stefan Pierer: “Ja, hij heeft me in Spielberg gevraagd of we het contract in goed overleg kunnen beëindigen. Hij vertoont symptonen van een burn-out. We hebben erover nagedacht om hem een paar races aan de kant te houden. We voelen ons verantwoordelijk voor hem en wilden hem de kans geven om zijn oude vorm weer te vinden. Het gaat niet om zijn fysieke gesteldheid, het gaat er ook om wat er om hem heen gebeurt. Jean-Michel Bayle (Zarco’s nieuwe rijdercoach) doet er alles aan om hem te helpen. Hij heeft een jaar geleden gebroken met zijn manager Laurent Fellon, hij zit nu voor het eerst in een fabrieksteam en dat heeft hem mentaal onder druk gezet. Het staat buiten kijf dat Zarco een uitstekende motorcoureur is, maar we moeten ons wel om hem bekommeren. Hij was behoorlijk opgelucht toen ik hem mijn woord gaf met betrekking tot het ontbinden van het contract. Hij scoorde hier zijn op één na beste resultaat van het seizoen. We hebben hem ervan verzekerd dat hij zich geen zorgen hoeft te maken om de juridisch afwikkeling van het contract, hij kan zich richten op zijn sportieve prestaties. Dat hebben we hem meteen duidelijk gemaakt. Dit is de beste oplossing voor beide partijen.”
Wie gaat Zarco vervangen
Ondanks dat het nieuws niet als een grote en volledige verrassing komt is het natuurlijk wel de vraag wie na het vertrek van Zarco de plaats binnen het Red Bull Factory Racing MotoGP Team in moet gaan nemen.
De eerste en belangrijkste kandidaat was Jack Miller. De Australiër kwam de afgelopen weekend plotseling in het nieuws vanwege het gerucht dat Jorge Lorenzo terug zou keren bij Ducati en er derhalve geen plaats meer voor hem was bij Pramac Racing. Miller’s persoonlijk manager Aki Ajo liet vervolgens op de Red Bull Ring al weten dat Miller, in het geval er voor Miller geen plaats meer zou zijn bij Ducati, sowieso in 2020 als coureur actief zou blijven in de koningsklasse. Dat dit bij KTM zou zijn hadden echter niet veel mensen verwacht, maar zover komt het ook niet nu Miller zondagavond op de Red Bull Ring zijn nieuwe contract bij Ducati heeft getekend en het aanbod van KTM heeft afgewezen.
Een tweede optie is Dani Pedrosa. De aan het einde van vorig seizoen gestopte Spanjaard is momenteel bij KTM in dienst als MotoGP testcoureur. De grote vraag is echter of Pedrosa wel terug wil keren als wedstrijdcoureur, dat hij de druk en de met zich meebrengende stress tijdens Grand Prix weekenden wel wil of dat hij er de voorkeur aan blijft geven om in de luwte het nodige testwerk te blijven doen.
De derde optie is een terugkeer van Bradley Smith naar KTM. De Brit moest afgelopen seizoen bij KTM plaatsmaken voor de komst van Zarco. Smith, die momenteel uitkomt als coureur in de nieuwe MotoE Cup en bij Aprilia het MotoGP testwerk voor zijn rekening neemt, steekt niet onder stoelen of banken dat hij graag terug wil keren als vaste deelnemer in de koningsklasse. Het zou dus zomaar eens kunnen dat deze mogelijkheid er binnenkort is, en dat uitgerekend bij zijn voormalig werkgever.
En dan is er natuurlijk nog Jorge Lorenzo. De Spanjaard kwam de afgelopen week in het nieuws een eventuele terugkeer naar Ducati. Nu Miller zijn nieuwe contract met Ducati getekend heeft komt er aan dit gerucht een einde. Lorenzo zal echter ook geen nieuw en ander avontuur aangaan, hij dient zijn nog tot aan het einde van 2020 lopende contract bij Honda gewoon uit.
Handige links myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App