Twee MotoGP testen in 2019 in Valencia en in Jerez, de eerste MotoGP test van 2020 in Sepang…..wat zijn de belangrijkste conclusies tot nu toe met nog slechts één officiële MotoGP test voor de boeg in Qatar alvorens op 8 maart op het Losail International Circuit de eerste race van het 2020 MotoGP seizoen op het programma staat.
Terwijl de MotoGP fans het in december en januari moesten doen zonder actie op de baan werkten de fabrikanten en de MotoGP teams achter de schermen hard door aan het verder doorontwikkelen van hun materieel. Er staan de komende weken belangrijke beslissingen op het programma aangaande de motorconfiguraties, configuraties waaruit een keuze gemaakt moet worden voor de aanvang van het seizoen, waar de zegels op gaan en waar men het in het seizoen 2020 mee moet gaan doen. Niet altijd even makkelijk, maak je nu de verkeerde keuzes dan bestaat er de kans dat je er een groot deel van het seizoen naast zit.
Met drie wintertesten achter de rug en nog eentje voor de boeg….. de hoogste tijd om een aantal belangrijke inzichten en conclusies te trekken uit hetgeen we gezien hebben.
Onderstaand een aantal conclusies:
Valentino Rossi lijkt competitiever dan vorig jaar rond deze tijd
De negenvoudig wereldkampioen, die onlangs van Yamaha te horen kreeg dat er vanaf het seizoen 2021 geen plaats meer voor hem is binnen het officiële Yamaha MotoGP team, lijkt gemotiveerde dan ooit. De prestaties van de negenvoudig wereldkampioen in de eerste races van 2020 zullen bepalend voor zijn toekomst als MotoGP coureur na afloop van het komende seizoen.
De afgelopen drie dagen in Sepang was Rossi dan ook goed op dreef en noteerde hij een meer dan verdienstelijk vijfde rondetijd in het op dit moment zeer competitieve MotoGP veld. De bijna 41-jarige Italiaan werkte een strak trainingsprogramma af waarbij hij regelmatig advies kreeg van zijn voormalig teamgenoot, rivaal en huidig Yamaha MotoGP testcoureur Jorge Lorenzo.
De nieuwe 2020 Yamaha M1lijkt goed te werken, de nodige verbeteringen te kennen wat betreft het chassis en een voordeel te hebben wat betreft de door Michelin nieuw ontworpen achterband voor komend seizoen. Deze nieuwe band lijkt een belangrijk probleem voor Yamaha opgelost te hebben – gripverlies in het tweede deel van de race.
Daarmee is het bandenprobleem dat Yamaha de afgelopen jaren heeft geteisterd (en waar voornamelijk Rossi en Franco Morbidelli het afgelopen seizoen tegen het einde van de races mee te kampen hadden) eindelijk opgelost, en dat zou moeten betekenen dat ‘the Doctor’ in 2020 ook in het tweede deel van de races sterker voor de dag zou moeten kunnen komen.
Zijn daarmee ineens alle problemen uit de wereld, nee dat zeker nog niet want de topsnelheid en de acceleratie van de Yamaha blijft zoals het nu lijkt toch nog wel een beetje achter bij verschillende andere merken. De test in Qatar zal dan ook zeker erg belangrijk worden voor de Yamaha mannen, dit om te ontdekken of men ook op een andere baan en onder koelere omstandigheden dezelfde problemen tegenkomt.
Hoe dan ook, Rossi lijkt nu al een stuk optimistischer gestemd als het gaat om de prestaties van de Yamaha M1, de verschillen zullen sowieso een stuk kleiner zijn. Of het voldoende zal zijn voor ‘the Doctor’ om zich te mengen in de titelstrijd of halverwege het seizoen te beslissen om ook na dit seizoen door te gaan als actief MotoGP coureur zal nog moeten blijken, teamgenoot Maverick Viñales en het jonge aanstormende talent Fabio Quartararo rijden hun ronden namelijk op precies dezelfde motor en zullen daar ongetwijfeld ook van profiteren. Tijdens de afgelopen drie dagen in Sepang waren zijn twee merkgenoten wat racesnelheid betreft in ieder geval nog wel een maatje te groot voor de Italiaanse veteraan.
Aprilia heeft een grote stap weten te maken
De nieuwe 2020 Aprilia lijkt een hele grote stap in de goede richting. Ondanks de afwezigheid van Andrea Iannone – voorlopig geschorst vanwege dopingperikelen – maakte met name Aleix Espargaró indruk in Sepang, en dat terwijl de machine pas tijdens deze test voor het eerst werd ingezet.
Een technisch probleem (gat in de uitlaat) gooide zondag aan het einde van een racesimulatie enigszins roet in het eten maar iedereen was het er na afloop over eens, deze nieuwe 90-graden V4-Aprilia heeft een flinke stap weten te maken. Nu is een race iets anders dan het rijden van een racesimulatie, maar als Aleix Espargaró zijn optreden van zondag in een race zou zijn geweest dan was hij een geduchte podium kandidaat. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar het zal ons niet verbazen als we de Aprilia dit seizoen enkele keren met de voorsten mee zien doen in een race.
Alex Rins, maar ook Joan Mir kan in 2020 races winnen voor Suzuki
Maar liefst twee overwinningen behaalde Alex Rins in 2019 op de Suzuki. Maar als we de afgelopen drie dagen in Sepang evalueren dan is de Suzuki coureur in 2020 weer een kanshebber op een aantal zeges. Hij kan hierbij echter zomaar eens concurrentie krijgen vanuit zijn eigen team, want ook teamgenoot Joan Mir maakt een steeds sterkere indruk.
Terwijl Fabio Quartararo in Sepang alle drie dagen de tijdlijst aanvoerde waren zowel Rins als ook Mir nooit ver verwijderd van een toptijd. Het tweetal werkte samen met Suzuki MotoGP testcoureur Sylvain Guintoli in alle rust een volledig testschema af waarbij hun wedstrijdtempo de tegenstanders af en toe gefronste wenkbrauwen bezorgden.
Met name de nieuwe Michelin band lijkt, naast Yamaha, ook Suzuki in 2020 geen windeieren te leggen. De conclusie is in ieder geval dat deze nieuwe band de motoren met een hoge bochtensnelheid – Suzuki en Yamaha – het meeste profijt lijkt te bezorgen.
Fabio Quartararo is in 2020 één van de titelkandidaten
Een MotoGP satellietcoureur als titelkandidaat, dat hebben we lang niet gezien in de koningsklasse maar daar zou dit seizoen zomaar eens verandering in kunnen gaan komen.
Na een sterk 2019 seizoen als MotoGP debutant lijkt de 20-jarige Fransman dit seizoen ook weer één van de snelle mannen. Met zes MotoGP polepositions – weliswaar nog zonder overwinning – achter zijn naam het afgelopen seizoen is Quartararo als coureur zeker gegroeid, heeft hij inmiddels nagenoeg op alle circuits voor komend seizoen de nodige ervaring op een MotoGP machine en zal hij ongetwijfeld geleerd hebben van zijn fouten als Rookie.
Met een machine tot zijn beschikking die exact hetzelfde is als waarmee ook Maverick Vinales en Valentino Rossi in actie komen, met een ervaren Petronas Yamaha SRT-crew om zich heen en een portie jonge onbevangenheid zou het zo maar eens kunnen zijn dat hij het de gevestigde orde regelmatig moeilijk kan gaan maken. Natuurlijk is het behalen van een MotoGP pole iets anders dan het winnen van een MotoGP race en is het winnen van een MotoGP race weer heel iets anders dan het in de wacht slepen van een MotoGP wereldtitel, maar wie had voorafgaand aan het afgelopen seizoen voorspeld en gedacht dat de Petronas Yamaha SRT-coureur in zijn eerste seizoen zoveel poles en podiumplaatsen in de wacht zou slepen?
Met een betere Yamaha M1, met nieuwe Michelin banden die zeker niet in het nadeel zijn van de Yamaha zou het ons niet verbazen dat Quartararo het de gevestigde orde niet alleen in de kwalificaties maar ook in de races regelmatig lastig zal maken – en dit ondanks dat Quartararo zelf in Sepang nog niet geheel tevreden was over zijn racesnelheid.
Kortom….
Zomaar een aantal conclusies, conclusies die er allemaal op wijzen dat het 2020 MotoGP seizoen weleens spannender dan ooit kan gaan worden. Een aantal jonge gasten dienen zich aan, een Marc Marquez die bij de start van het seizoen in Qatar zeker nog niet 100% fit zal zijn, de Ducati coureurs die voorlopig nog worstelen met het op het asfalt krijgen van hun pk’s op de nieuwe Michelin banden en met zowel de Aprilia’s en KTM’s die een flinke stap hebben weten te maken en een stuk dichter bij de kop van het veld lijken te zitten zijn de voortekenen in ieder geval veel belovend.
Laten we als laatste niet vergeten dat, op een paar inmiddels getekende contracten na, nagenoeg alle coureurs een na 2020 aflopend contract hebben. Met andere woorden, iedereen zal er een schepje bovenop willen doen om ook in 2021 nog van de partij te kunnen zijn als coureur in de koningsklasse.
Vooralsnog blijft het nog even bij dagdromen en conclusies trekken uit hetgeen we gezien hebben tijdens de testen, ja het moge duidelijk zijn dan een test iets anders is dan een race…….zondagavond 8 maart na afloop van de allereerste MotoGP race van het seizoen op het Losail International Circuit in Qatar weten we meer.
Handige links Official MotoGP Test Sepang:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App