Aleix Espargaró schoot zaterdagochtend in Sepang als een komeet uit de startblokken tijdens de eerste dag van de tweedaagse Official MotoGP Test op het Maleisische circuit. De Aprilia Racing coureur noteerde een rondetijd van 1’58.371, een tijd waarmee hij halverwege de dag de lijst aanvoert voor Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP) en Alex Rins (Team Suzuki Ecstar).
Nadat de MotoGP testcoureurs, de MotoGP debutanten en de Aprilia Racing coureurs (MotoGP fabrikant met concessies) eerder deze week al drie dagen al in actie kwamen tijdens de zogenaamde MotoGP Shakedown Test melden zich zaterdagochtend om 10:00 uur lokale tijd in Sepang ook de reguliere MotoGP coureurs voor hun allereerste test van 2022, de Official MotoGP Test Sepang.
Toen de lichten zaterdagochtend om 10 uur lokale tijd op groen gingen bleken de omstandigheden op het Sepang International Circuit nagenoeg perfect. Met af en toe een klein beetje regen in de afgelopen dagen en het neergelegde Michelin rubber van de afgelopen dagen zorgde voor een goed griplevel. Deze omstandigheden zorgden meteen in het eerste uur al voor spectaculaire snelle rondetijden. Geholpen door de reeds gereden ronden eerder deze week zette Aleix Espargaró (Aprilia Racing) al in zijn negende ronde van de dag een tijd op de klok van 1’58.371. Na het eerste uur volgden Espargaró’s teamgenoot Maverick Viñales en Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team– beiden net als Espargaró ook eerder gereden deze week – als tweede en derde op de tijdlijst.
Vervolgens was het Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP) die een snelle rondetijd liet noteren en naar de tweede plaats op de tijdlijst wist te komen voor Alex Rins (Team Suzuki Ecstar), Pol Espargaró (Repsol Honda Team) en Joan Mir (Team Suzuki Ecstar).
Marc Marquez (Repsol Honda Team), Maverick Viñales, Johann Zarco (Pramac Racing), Cal Crutchlow (Yamaha MotoGP Test) en regerend wereldkampioen Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) completeren tijdens de lunchpauze de top tien, een top tien die aangevoerd werd door Espargaró (Aleix).
Het had overigens niet veel gescheeld of Espargaró (Aleix) had helemaal niet deel kunnen nemen aan deze eerste Official MotoGP Test van 2022. De Spanjaard – zoals velen zullen weten naast MotoGP coureur ook een fervent wielrenner – haalde zich eerder deze week de woede op de hals van de Maleisische autoriteiten. In Maleisië gelden momenteel nog zeer strenge corona maatregelen. Ondanks dit kreeg de MotoGP toestemming om de test te organiseren op het Sepang International Circuit, dit echter wel onder zeer strenge voorwaarden. Zo verblijven coureurs en medewerkers van de teams allen in speciale bubbel hotels, mag men alleen maar met eens speciale bus van en naar het circuit en is het ten strengste verboden om de gecreëerde bubbel te verlaten. Espargaró dacht echter dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen als hij een trainingsrit zou gaan maken op zijn racefiets. Dat bleek toch anders, helemaal toen hij een foto van zijn trainingsrit op zijn instagram pagina publiceerde. De MotoGP organisatie kreeg meteen bezoek van de Maleisische autoriteiten die vervolgens Espargaró op het matje riepen. Het kwam de Aprilia Racing coureur op een flinke reprimande te staan. Inmiddels heeft Espargaró zijn excuses aangeboden voor het voorval.
Crashes tijdens de eerste vier uur waren er voor Marquez (Marc) en Rins die beide in bocht negen ten val kwamen en voor Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) die in bocht zeven onderuit schoof. Alledrie heren bleven hierbij ongedeerd. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) daarentegen kreeg in de eerste uren te maken met een technisch probleem, de Australiër viel stil en moest zijn Ducati langs de kant parkeren. Na een korte onderbreking zagen we Miller niet veel later al weer op de baan.
Hoewel er op dit moment nog geen enkele conclusie kan worden getrokken uit de gereden rondetijden en de posities op de tijdlijst is het wel opvallend dat de fabrieksteams van Aprilia, Honda, Suzuki en Ducati zich meteen tijdens deze eerste dag al volledige lijken te concentreren op het 2022 model terwijl er bij Yamaha nog veelvuldig gewisseld wordt tussen de 2021 en 2022 versie van de Yamaha M1. Daarnaast lijkt de vraag van Quartararo aan zijn werkgever voor iets meer topsnelheid nog niet helemaal ingewilligd te zijn, de Fransman klokte tot nu toe een topsnelheid van 328km p/u, vergelijkbaar met de topsnelheid van de Suzuki’s maar wel ruim 10 km p/u langzamer dan de snelsten.
Naast de 24 reguliere MotoGP coureurs staan er tijdens deze eerste dag ook nog een viertal testcoureurs ingeschreven, te weten Cal Crutchlow (Yamaha), Sylvain Guintoli (Suzuki), Lorenzo Savadori (Aprilia) en Takuya Tsuda (Suzuki). Zaterdagochtend kwamen vooralsnog alleen de twee eerstgenoemden in actie.
Snelste rondetijden Sepang International Circuit:
- Fabio Quartararo 1:58.303 – Q2 in 2019
- Valentino Rossi 1’59.661 – Race in 2019
- Danilo Petrucci 1’58.239 – Sepang Test 2019
De actie op het Sepang International Circuit duurt nog tot 18:00 uur lokale tijd (11:00 uur Nederlandse tijd).
Rondetijden zaterdag 05-02 om 14:00 uur lokale tijd:
Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter