NK Classics: Van Dijk dubbelwinnaar in Assen tijdens DCR

540
nk-classics
NK Classic podium - race 2 DCR races | foto© Ernst Hagen

Op een warm en zonovergoten Asser circuit wist Lex van Dijk tijdens het Ducati Club Race-weekend beide Classicraces op zijn naam te schrijven, na hevige strijd met Jan Frank Bakker die tweemaal tweede werd. Derde podiumplek op zaterdag voor Ernst Hagen en zondag pakte Luca Bettini zijn eerste podium..!

De 39e Ducati Club Race is al jaren een groots evenement en biedt behalve diverse Ducati-raceklassen ook plaats aan andere categorieën en daar maakt sinds jaar en dag ook het NK Classics deel van uit. Ook nu rijden de CMRCH classicrijders weer samen met de IHRO en dat zorgt voor een goed gevuld startveld met 33 deelnemers.




Trainingen:
De eerste kwalificatietraining is op zaterdag om 10.00 uur. Het is al prachtig weer, rond de 20 graden, maar wel redelijk wat wind. Rob van Teulingen heeft bij voorbaat al een probleem met de motor (kromme klep) en kan helaas verder niet deelnemen. Lex van Dijk komt de pits binnen, hij mist een uitlaatdemper…

Jan Frank Bakker is het snelst, voor Ernst Hagen, Lex van Dijk en Gert Boon.

Om 14.00 uur start de tweede sessie, onder nu nog warmere omstandigheden. Harry Nab brengt de Aermacchi terug naar de ‘paddock’ met een klein probleem, maar kan later wel meedoen aan de eerste race. Na korte tijd een rode vlagsituatie i.v.m. olie op de baan in ‘de Bult’. Na enkele minuten kan er weer gestart worden. Ondanks de hitte zijn er weinig uitvallers.

Resultaat na beide trainingen en tevens startopstelling voor de NK Classicrijders: Lex van Dijk staat eerste met een tijd van 2.05.8, voor Jan Frank die er 0,3 sec. Langer over deed. Derde plek voor Ernst Hagen, dan Ton Groot, Gert Boon, Roel Pasop en Gerard van den Brom. Leo Molenaar staat achtste en Luca Bettini en Harry Nab maken de top tien vol. Mike van Aken is eerste 350-er op plaats twaalf.

Race 1:
De sprintrace over 5 ronden start ’s middags om 17.21 uur. Er gaan 30 rijders van start en iedereen komt goed weg, alleen Hans van de Starre heeft pech en staat naast de baan. Jan Frank heeft kopstart, maar wordt op de Veenslang ingehaald door Ernst Hagen. In de eerste ronde al volop strijd want Lex gaat nog sneller en passeert Jan Frank en Ernst en komt na de eerste ronde op kop door. Achter Ernst en Jan Frank jagen Ton, Gert, Bernhard Bakker, Gerard en Harry… Sietze Douma valt uit. Bij de tweede doorkomst zit Ernst even op kop voor Jan Frank met Lex in zijn spoor. Daarachter Ton en Gert en is Bernhard wat afgezakt. Luca, Gerard en Harry zitten er nu voor.

Bij de derde doorkomst is het Jan Frank op kop, voor Lex en Ernst. Er is dan al een aardig gat naar Gerard, Ton, Luca en Gert. Harry Nab valt uit met een kromme klep. Bij de voorlaatste doorkomst ligt Lex weer op kop voor Jan Frank en heeft Ernst echt afgehaakt. Ton is Gerard gepasseerd en Luca volgt voor Roel. Vlak voor de finish beslist Lex de strijd met Jan Frank in zijn voordeel, wat geholpen door het lappen van een achterblijver. Ernst wordt derde, voor Ton, Gerard, Luca en Roel, die Gert nog gepasseerd is. Leo Molenaar wordt negende en Henk sluit de top tien. Mike van Aken is eerste 350-er op plaats elf en dan volgen nog Bernhard, Jeroen de Jager, Jan Koning en Alex Siertsema voor het laatste puntje.

nk-classics
NK Classic podium – race 1 DCR races | foto© Ernst Hagen

Race 2:
Op zondagmiddag om 15.49 uur vindt de start van de tweede race over 9 ronden plaats. Het is wederom een mooie en zeer warme dag. Er zijn wat rode vlagsituaties geweest en er gonst rond dat de start tien minuten later plaats zal vinden… Dat blijkt echter niet zo te zijn en er wordt gewoon op tijd gestart. Door deze miscommunicatie komen er toch acht mensen net te laat bij de vooropstelling… Zij mogen niet meer de baan op voor de opwarmronde en moeten starten vanuit de pitstraat. Ernst Hagen is één van de gedupeerden, die zo zijn riante plek op de eerste startrij niet kan innemen en met lauwe banden in het laatste groepje vanuit de ‘pitlane’ mag vertrekken…

Bij de start is iedereen goed weg en bij de eerste doorkomst is het Lex op de eerste plek, voor Jan Frank, Luca en Gerard, dan volgen Gert en Roel. Ernst is al aardig door het veld geboenderd en komt door op plaats acht, voor Henk Nebbeling.

De volgorde verandert vooraan niet bij de tweede doorkomst, maar Gert Boon is eraf gevallen in Mandeveen, dus einde race voor hem. Gelukkig mankeert hijzelf niets. Na drie ronden zit Jan Frank even voor Lex en wordt het gat naar Ton groter en deze wordt nu belaagd door Luca. Gerard volgt en Ernst zit nu vlak achter Roel. Daarachter Henk, Leo Molenaar en Jeroen de Jager.

Lex zit bij de vierde doorkomst weer voor Jan Frank en op flinke afstand ligt nu Luca voor Ton en Gerard. Ernst is Roel voorbij en is nu zesde…

Vooraan strijden Lex en Jan Frank nog steeds vlak bij elkaar en ook om plaats drie is er mooie strijd. Gerard weet Ton te passeren en Ernst begint het gat naar Ton dicht te rijden. Leo Molenaar komt met pech naast de baan te staan. Aan het eind van de voorlaatste ronde zijn Lex en Jan Frank nog immer onafscheidelijk, zit Luca nu op plaats drie, kort voor Gerard en is Ernst Ton gepasseerd.

Jeroen de Jager valt stil bij start/finish en Ernst ziet in de laatste ronde nog een gapend gat naar Gerard, maar doet er nog een schepje bovenop.

Op de streep is het toch Lex die wederom aan het langste eind trekt met de Suzuki TR500 en Jan Frank  op zijn ABSAF dus net voorblijft… Maar wat een mooie strijd..! Luca wordt op grote afstand derde maar pakt hiermee wel zijn eerste NK Classics podium met de Paton..!

Gerard kent een wat minder rondje en Ernst vliegt nog aardig door de Ramshoek en weet vlak voor de GT-bocht in het kielzog van Gerard te belanden… Bij het uitkomen weet hij Gerard te passeren en zo met de Honda nipt de vierde plek te pakken…

Achter Gerard pakt Ton de zesde plaats en Roel wordt zevende. Daarachter Henk en Jan Koning keurig negende en maakt Sietze Douma de tien vol. Mike op de Bultaco is weer eerste 350-er, voor Leo Smids.

Bij het starten vanuit de pitstraat zijn bij de betrokken acht deelnemers de transponders niet ter plekke ‘ingelogd’ of hoe dat heet… Dit is pas bij hun eerste doorkomst gebeurd… Bij de andere rijders is dat reeds na de opwarmronde gedaan…Hiermee is een wat vreemde situatie gecreëerd door tijdwaarneming en/of wedstrijdleiding, waardoor de uitslagenlijst in het geheel niet klopt…Mijn uitslag is gebaseerd op menselijke waarneming en aangepaste totaaltijden…Och, het blijft mensenwerk natuurlijk.., maar dit is wel een aandachtspunt…