Voor de start van de laatste race stond Nigel Walraven slechts 2 punten achter op de kopman. De strijd voor het kampioenschap zou tijdens het ‘Battle of the Nations’ evenement in Assen beslecht gaan worden.
Tijdens de kwalificaties pakte Walraven met zijn Ten Kate Honda de tweede startplek. De eerste race was onder lastige weersomstandigheden en Walraven pakte de tweede plek. Ook tijdens de tweede race werd de tweede plek, en daarmee de tweede plek in het kampioenschap zeker gesteld.
Op een fantastisch georganiseerde en goed bezochte ‘Battle of the Nations’, onder goede weersomstandigheden, werd de laatste race van het jaar in Assen verreden. Het laatste raceweekend van het jaar zou ook de doorslag gaan geven over het kampioenschap. Nigel Walraven stond slechts twee punten achter op de kopman en was gebrand om te vechten voor iedere meter. Dat het moeilijk zou gaan worden, stond vooraf al vast omdat de leider in het kampioenschap ook IDM Superstock kampioen was.
Op zaterdag stonden er twee kwalificaties op de agenda. De weersomstandigheden tijdens de eerste kwalificatie waren slecht, de baan was nat en de temperatuur schommelde rond de zeven graden. Walraven koos ervoor om risico’s laag te houden en te focussen om een goed gevoel te krijgen op de Ten Kate Honda. Hij noteerde uiteindelijk een 2’02.663 en pakte daarmee de negende plek. De tweede kwalificatie leek het weer redelijk te zijn, maar na enkele ronden begon het licht te regenen. Walraven pakte de tweede startplek met een 1’49.367.
De start van de eerste race was onder verraderlijke omstandigheden. Het was koud en de baan was nog nat. Voor de race werd er koortsachtig overlegd welke Pirelli band de beste zou zijn. Er werd getwijfeld tussen de intermediates en slicks, maar uiteindelijk werd er gekozen voor de intermediates. Dat dit overleg in iedere pitsbox had plaatsgevonden werd duidelijk omdat alle type banden aan de start verschenen. Na de opwarmronde stond het veld klaar voor vertrek. Na het doven van de lichten was Nigel Walraven sneller weg dan de Boer, maar koos ervoor om rustig de eerste bocht in te gaan om niet te veel risico te nemen. Hierdoor kwamen twee rijders aan hem voorbij, maar hij wist snel een plek terug te pakken en maakte het de kopman lastig. Vervolgens ontstond er vier ronden lang een strijd tussen Walraven en de Boer om de koppositie. Walraven was sterker op de achterkant van de baan waar het natter was en wist daar telkens weer in de buurt te komen. De baan begon verder op te drogen en de rondetijden begonnen te zakken. In de vijfde ronde kwamen de kopmannen al achterblijvers tegen en daar begon het eerste grote gat te ontstaan. Walraven deed ontzettend zijn best, maar kon de IDM kampioen niet bijbenen. Het gat met de rijders achter hem werd groter en Walraven zette constante en snelle rondetijden neer. Ondanks dat hij tevreden was over zijn prestatie, was hij toch teleurgesteld dat het kampioenschap verder uit zicht was.
De tweede start voltrok onder ideale weersomstandigheden en Walraven was wederom sneller dan de Boer weg. Hij wist als eerste de bocht in te duiken, maar kort daarna nam de Boer de kop over. Walraven wist vier ronden in het wiel van de Boer te blijven en nam risico’s om dichterbij te komen. Het harde pushen maakte dat Walraven in de vijfde ronde een klein foutje maakte waardoor het gat groter werd. Walraven noteerde iedere ronde hele snelle ronden, maar het was niet genoeg om dichterbij te komen. Hij pakte voor de tweede maal van de dag de tweede plek. Door deze prestaties heeft Walraven de tweede plek van het kampioenschap gepakt.
Nigel Walraven: ‘We wisten vooraf dat het heel lastig zou gaan worden. Tijdens beide races had ik de kopstart en probeerde ik alles te geven om Danny bij te houden, wat mij in het begin ook lukte. Maar Danny was dit jaar erg sterk en daar moeten we ook eerlijk in zijn. Uiteindelijk hebben we tijdens beide races een tweede plek gepakt. Natuurlijk ben ik teleurgesteld dat ik het kampioenschap niet gewonnen heb, maar we moeten ook realistisch zijn. Kijkend naar het feit dat ik terug moest komen van een forse blessure en het feit dat we veel vooruitgang hebben geboekt met de Ten Kate Honda, mogen we heel tevreden zijn met deze tweede plek. Ik heb gedaan wat ik kon en was blij dat er een fantastisch team en geweldige sponsoren achter me stonden.’
Handige links Battle of the Nations
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag