Nieuwe ontwikkelingen: Marc Marquez in 2024 mogelijk toch op een Ducati

18182
marc-marquez
Marc Marquez en Jorge Martin in 2024 teamgenoten? | foto© Repsol Media

Marc Marquez heeft weliswaar nog een tot aan het einde van 2024 doorlopend contract bij Honda. Ondanks dat de Repsol Honda Team coureur de afgelopen tijd steevast volhoudt zijn contract uit te dienen bij zijn huidige werkgever lijken er de afgelopen dagen toch nieuwe ontwikkelingen te zijn over zijn plannen voor 2024. De kans dat we de achtvoudig wereldkampioen het komende seizoen op een Ducati in actie zien komen lijkt namelijk nog niet uitgesloten.

Het verhaal is meer dan bekend, Marc Marquez die momenteel samen met zijn drie Honda MotoGP collega’s worstelt met de RC213V en met argusogen de ontwikkelingen volgt bij HRC wat betreft de nieuwe Honda MotoGP machine voor 2024. Nu hebben we de achtvoudig wereldkampioen de laatste weken niets anders horen zeggen dat hij een nog doorlopend contract voor 2024 op zak heeft en hij er van uit gaat dit contract gewoon uit te zullen gaan dienen. Een politiek correcte uitspraak natuurlijk, maar de werkelijkheid leert dat zijn persoonlijk manager achter de schermen wel degelijk alle mogelijkheden onderzoekt om zijn protegé al in 2024 op een winnende machine aan de start te kunnen laten verschijnen, iets dat op zich niets bijzonders is en de taak is van een doorgaans goed betaalde MotoGP rijdersmanager. Neem daarbij dat Repsol Honda teambaas Alberto Puig onlangs in Assen al liet weten dat, mocht Marquez niet tevreden zijn en zijn contract vroegtijdig willen laten ontbinden dat HRC hieraan mee zal werken. In de eerste plaats uit respect naar de sportman Marc Marquez en zijn bewezen diensten voor het motormerk maar ook omdat men niets heeft aan iemand die niet gemotiveerd is en tegen zijn zin werkzaam is binnen het team.







Nu weten we inmiddels dat er in 2024 sowieso geen plaats voor Marquez zal zijn bij Yamaha als ook Aprilia. Ook hebben we de verantwoordelijke mensen bij Ducati Corse – waaronder Claudio Domenicali, Gigi Dall’ Igna en Paolo Ciabatti – de afgelopen tijd meerdere keren horen roepen dat Marc Marquez niet past en niet voorkomt in hun toekomstige MotoGP plannen. En als laatste hoorden we KTM-baas Pit Beirer rond de Dutch TT nog meerder keren roepen dat Marc Marquez niet voorkomt in hun plannen, alleen al om het feit mocht Marquez op een KTM gaan winnen dat het dan de verdienste van de coureur zou zijn en mocht hij niet winnen dat het dan in de volksmond aan de machine zou liggen.

Maar niets is veranderlijker dan een mens, zo hebben we onlangs Beirer al heel anders horen praten. De Oostenrijker voelde zich ineens vereerd dat de naam van Marc Marquez in verband werd gebracht met het Oostenrijkse motormerk. Sterker nog, de maandag na afloop van de Grand Prix op de Red Bull Ring ging het KTM-management samen met Marc Marquez en zijn persoonlijk manager gezellig uit eten. Wat er tijdens het gezamenlijke diner besproken is zal men niet direct aan de grote klok hangen maar dat hier niet alleen over het weer en koetjes en kalfjes gesproken werd zal niemand vreemd in de oren klinken.

Ook Bij Ducati is de toon inmiddels al eens stuk milder geworden, kortom het heeft er steeds meer schijn van dat de soep niet zo heet gegeten wordt als deze werd opgediend.

Leek het er lange tijd op dat er tijdens de MotoGP test – maandag 11 september na afloop van de Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli – meer duidelijk zou gaan worden als Marc Marquez voor het eerst kennis zal gaan maken met de nieuwe 2024 Honda RC213V. Vele dachten dat de achtvoudig wereldkampioen pas dan een definitieve knoop zou doorhakken wat betreft zijn toekomst als MotoGP coureur, maar er zijn nieuwe ontwikkelingen.

Nieuwe ontwikkelingen
De plannen van KTM om in 2024 twee extra machines aan de start te krijgen lijken definitief te mislukken. Een gepland derde KTM MotoGP Team, een dreamteam met Marc Marquez en Pedro Acosta als coureurs lijkt er in 2024 dan ook niet te komen. Mochten KTM en Marc Marquez samen gaan werken dan wordt dat zo goed als zeker pas op zijn vroegst in 2025.

Maar anders is dat bij Ducati. Na het vertrek van Johann Zarco bij Prima Pramac Racing en de mogelijkheid dat Marco Bezzecchi afziet van een overstap naar het team – Valentino Rossi pusht momenteel heel hard om zijn protegé aan boord te houden en ook in 2024 samen met Luca Marini voor zijn Mooney VR46 Racing Team uit te laten komen – ontstaat er ineens een hele andere situatie. In dit geval is de tweede plaats naast Jorge Martin namelijk nog vacant.

De afgelopen dagen is er al hard gewerkt om deze plannen te kunnen realiseren. Met voldoende persoonlijke sponsoring zou Marc Marquez ineens een zeer interessante optie zijn en zouden Ducati en Pramac Racing met een meesterlijke zet iedereen te slim af zijn en in 2024 kunnen beschikken over de meest belangrijke en gewilde MotoGP coureur van het moment. Daarnaast blokkeert Ducati hiermee niet alleen de plannen van KTM en Red Bull om hun gewenste dreamteam in 2025 alsnog op de been te brengen, men haalt met de achtvoudig wereldkampioen waarschijnlijk ook nog eens de miljoenen euro’s op aan sponsorgeld die anders overgemaakt zouden gaan worden naar een Oostenrijkse bankrekening.

Marc Marquez ziet in dit geval alle eisen vervuld bij Prima Pramac Racing: Teameigenaar Paolo Campinoti heeft in 2024 namelijk de beschikking over Ducati fabrieksmateriaal – twee GP24 machines. Hij besloot al tijdens de Dutch TT twee van dergelijke fabrieksmachines te leasen voor komend seizoen, wetende dat Ducati er voor 2024 slechts twee buiten het Ducati Lenovo Team beschikbaar zou stellen en mede omdat hij er een stokje wilde steken dat Valentino Rossi hem te snel af zou zijn en deze twee machines voor zijn team zou gaan leasen voor komend seizoen.

Neem daarbij dat dit een uitgelezen kans is voor Marquez, hij kan namelijk alleen onder zijn huidige HRC-contract uitkomen als hij niet naar een fabrieksteam maar naar een Independent Team (klantenteam) gaat. Bij Pramac Racing wordt aan deze eis voldaan terwijl hij wel de beschikking krijgt over het nieuwste materiaal. Een deal met Ducati en Pramac zou voor de huidige Repsol Honda Team coureur een win-winsituatie zijn.

Ironisch genoeg zou Valentino Rossi de deal van Marc Marquez met Ducati en Pramac Racing nog steeds kunnen voorkomen als hij alsnog besluit om Bezzecchi te laten gaan en Franco Morbidelli als de nieuwe teamgenoot van zijn halfbroer laat rijden.

Een moeilijke keuze voor Rossi die hiermee af zal moeten wijken van zijn huidige plan, namelijk om Bezzecchi nog een jaar langer bij zijn huidige team te laten rijden, hem nog een jaar te laten rijpen en hem vervolgens direct onder te brengen bij het officiële Ducati fabrieksteam als teamgenoot van Francesco Bagnaia. Mocht Rossi echter voet bij stuk houden, Marc Marquez naar Pramac Racing overstappen dan hoeft er nog geen man overboord te zijn voor Morbidelli. De Italiaan zal dan een contract kunnen tekenen bij Gresini Racing MotoGP als teamgenoot van Alex Marquez.

Kortom, niet alleen in Den Haag wordt er politiek bedreven ook binnen de MotoGP paddock kan men er wat van. In hoeverre bovengenoemde plannen vorm gaan krijgen is nog onduidelijk, maar dat er op hoog niveau gepokerd wordt tussen het Spaanse management van Marquez en de Italiaanse MotoGP bazen van Ducati en Pramac Racing is inmiddels wel duidelijk.

De uitkomst, binnenkort zullen we het weten.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’