Nieuw: The Driving Force – passion on track

550
driving-force
V.l.n.r. Hans Van de Ven, Werner Daemen, Rudi Penders, en Steven Stichelbout | foto© The Driving Force

We werden onlangs uitgenodigd door een viertal Belgische mannen die ondertussen hun sporen in de internationale auto- en motorsportwereld al ruimschoots verdiend hebben, namelijk: Hans Van de Ven, Rudi Penders, Steven Stichelbout en Werner Daemen. Velen onder ons weten ongetwijfeld waar deze mannen zich mee bezighouden of mee bezighouden, maar een gezamenlijk een uitnodiging, dan moet er wel iets bijzonders te melden zijn.

Hans Van de Ven is al 20 jaar actief in het motorwereldje met de Motorsportschool Zolder waarmee hij jaarlijks meer dan 10.000 klanten naar het circuit haalt. Maar hij heeft ook in de autosport al een mooi organisatiepalmares opgebouwd met de organisatie van onder meer de MINI Challenge, De Dunlop SportMaxx Endurance Cup en de Belcar. Bovendien stond hij 8 jaar gelden mee aan de wieg van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Vorig jaar heeft Hans met Petrolhead nogmaals een uniek concept uit de grond gestampt waarbij eigenaars van exclusieve wagens een B2B circuitformule krijgen aangeboden. En tussendoor tekent hij, als fervent fietser, nog voor de organisatie van de Essec 24 en 12 Uren fietsen in Zolder…







Werner Daemen op zijn beurt was eerst gedurende bijna 20 actief in de nationale en internationale wegrace onder meer als fabriekscoureur voor Honda en BMW. Tot een zwaar ongeval hem verplichte te stoppen met racen. Werner kocht zich in in de Motorsportschool Zolder en ging zich met dezelfde drive die hij had als racer bezighouden met het opzetten, uitbouwen en runnen van het officiële BMW-fabrieksteam. Hiermee haalde hij afgelopen 5 jaar 4 keer de Superbike titel binnen in het IDM, het prestigieuze Duitse wegracekampioenschap.

Steven Stichelbout profileerde zich in de autosport met het runnen van de ondertussen legendarische MINI-hospitality. Door de jaren heen ontpopte Steven zich als rechter- en linkerhand van Hans om 3 jaar geleden aandeelhouder te worden in het bedrijf. Het duurde niet lang of Steven kreeg zijn eigen project en 6 jaar geleden kon hij zich vol op de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux storten. Een paar moeilijke opstartjaren schrikte hem niet af en dit jaar staan er een 20-tal Porsches GT3 Cup’s te blinken op de startgrid. Zelfs de bazen van Porsche Motorsport hebben later toegegeven dat dit hun stoutste dromen overtreft.

Rudi Penders en ProSpeed hebben zich de laatste 15 jaar nationaal en internationaal ontpopt tot de (Porsche) referentie in de GT-racerij. ProSpeed was geruime tijd een fabrieksondersteund Porsche team en boekte schitterende resultaten voor het merk uit Stuttgart. Maar door de overname van het Porsche Racing Team Manthey door Porsche Motorsport kwam het raceprogramma op een laag pitje te staan en concentreerde het team uit Tongeren zich vooral op de technische ondersteuning van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux en op de service van race-Porsches. Onder de noemer van ProSpeed Engineering waren Rudi en mede-vennoot Luc Goris verantwoordelijk voor een aantal mooie restauratieprojecten van classic cars en zelfs de ontwikkeling van een elektrische Formule 4!

Als deze vier Belgische ondernemers gezamenlijk een uitnodiging versturen dan moet er wel iets bijzonders aan de hand of iets spectaculairs te melden zijn. Dat hadden we niet verkeerd ingeschat, wat nieuws hadden de heren.

Om al hun activiteiten, en dan vooral dan de Porsche GT3 Cup Challenge, de nodige doorgroeimogelijkheden te geven hebben Werner, Steven en Hans tijdens de wintermaanden de overname van ProSpeed afgerond. Rudi blijft nog een paar jaar mee aan boord van ProSpeed Competition zodat de overname vlotjes kan verlopen. Alle activiteiten worden vanaf nu ondergebracht in een nieuwe overkoepelende organisatie: The Driving Force – passion on track.

En dat de heren ambitieus zijn mag blijken uit het feit dat zij ondertussen een nieuw bedrijfspand aangekocht hebben in Zonhoven. Het nieuwe pand met een oppervlakte van niet minder dan 2000 vierkante meter moet een nieuw onderkomen bieden aan al hun activiteiten.

”Na de verkoop van mijn Porsche concessie in Luik en de afbouw van de raceactiviteiten was de goesting misschien een klein beetje weg. De business draaide nog behoorlijk maar ProSpeed had een nieuwe wind nodig. En omdat de samenwerking met Steven en Hans in de Porsche GT3 Cup Challenge behoorlijk vlot liep waren zij de geknipte mannen om te boel over te nemen. Dan klopt bovendien het businessmodel van de Cup ook veel beter. Ik heb het gevoel dat er geen nieuwe wind waait maar dat er soms een orkaan opsteekt…” lacht Penders. “Ik blijf bovendien, samen met Luc, nog steeds aandeelhouder maar zal zelf meer als consultant optreden daar waar Luc nog altijd dagelijks de Porsche service blijft leiden.” besluit Rudi.

Stichelbout vult aan: “Binnen ons bedrijf hebben Werner en Hans elk hun accounts waar ze meer dan fulltime mee bezig zijn. Ik runde samen met Severine Ulenaers de Porsche Cup en we konden nog wel een uitdaging gebruiken. Ik zat al effe op het overnameplan te broeden en gelukkig hebben gasten als Hans en Werner geen duw in de rug nodig om te springen. Ik geloof dat er in de samenwerking met Porsche Motorsport voor ons nog een aantal heel mooie uitdagingen liggen. En uitdagingen … daar leven we voor.”

“Ik had echt niet meer de ambitie om nog een bedrijf over te nemen en zeker niet om nog een nieuw gebouw te gaan kopen. Ik was al bijna op pensioen! Maar toegegeven dit nieuwe verhaal geeft me terug de drive van vroeger. Ik wil de THE DRIVING FORCE echt op de kaart zetten. Er zit nog zoveel groeimarge in dat ik er bijna kippenvel van krijg als ik eraan denk. Voor mij is dit echt de uitdaging waarnaar ik op zoek was. Ik garandeer jullie … dit is nog maar het begin. Zeker naar bestaande en potentiële partners toe geeft dit geheel toch wel een extra waarde,” straalt Van de Ven.

“Ik vind het vooral leuk voor Steven die nu echt zijn eigen project heeft. Wij hebben er samen onze nek voor uit gestoken en ik ben ervan overtuigd dat dit, met de hulp van Rudi zijn kennis en gedrevenheid, ook weer een succesnummer gaat worden. Bovendien biedt de overname van ProSpeed voor mij een aantal voordelen. Zo kan nu het raceteam ook gebruik maken van de bestaande race-uitrusting zonder extra te investeren. Dit geeft mij ook de mogelijkheid om met mijn team te groeien naar … het WK Superbike in 2019! Of mocht ik dit nog niet zeggen?“ besluit Daemen zijn verhaal.