Nieuw concessiesysteem voor MotoGP klasse vanaf heden

8595
Marc Márquez en Fabio Quartararo | © Randy van Maasdijk

De regelementen aangaande concessies in MotoGP zijn aangepast. Minder presterende fabrikanten krijgen nu meer vrijheid om te testen en te ontwikkelen gedurende het seizoen om hun achterstand op de beter presterende fabrikanten te verkleinen.

Groot en belangrijk nieuws omtrent de concessiereglementen in de MotoGP klasse. Deze zijn flink op de schop gegaan om de achterblijvende fabrikanten de kans te geven zich (sneller) te verbeteren. Lees hieronder het officiële persbericht met uitleg over deze nieuwe reglementen.








MotoGP™ introduceert nieuw concessiesysteem voor fabrikanten

De MotoGP introduceert een nieuw systeem van concessies voor fabrikanten dat met onmiddellijke ingang ingaat op het moment dat de toewijzing van testdagen voor het seizoen 2024 op dinsdag 28 november begint.

Het nieuwe systeem, dat voorafgaand aan de GP van Valencia is goedgekeurd door de Grand Prix-commissie, heeft betrekking op testdagen en rijders, wildcardoptredens, het aantal motoren, motorspecificaties en bevriezingen, aerodynamische updates en het aantal banden dat wordt geleverd voor tests. Fabrikanten worden ingedeeld in vier groepen – A, B, C of D – afhankelijk van het percentage van het maximaal aantal punten dat ze hebben verzameld in elk venster.

Er zijn nu twee vensters waarin de prestaties van elke fabrikant worden beoordeeld: van het eerste evenement tot het laatste evenement van het seizoen EN van het eerste evenement na het zomertestverbod tot het laatste evenement voor het zomertestverbod van het volgende seizoen. Hierdoor kunnen fabrieken sneller hun concessies krijgen of verliezen op basis van hun meest recente vorm – zodat de concurrentie in de MotoGP zo hoog mogelijk blijft.

Alle fabrikanten hebben het voorstel via de MSMA om dezelfde reden goedgekeurd. Hieronder vind je alle details van het nieuwe systeem:

*Wildcards die niet onderhevig zijn aan bevriezing van de motorspecificaties. Maximaal drie wildcards vóór het zomertestverbod en maximaal drie wildcards na het zomertestverbod zijn toegestaan.
**Moet een eerdere aerospecificatie wegdoen.

Concessies worden berekend in twee vensters:

Venster 1: van het eerste evenement tot het laatste evenement van het seizoen.
Venster 2: vanaf het eerste evenement na het zomertestverbod tot het laatste evenement voordat het zomertestverbod begint in het volgende seizoen.

Als een fabrikant tijdens Venster 2 van rang verandert, worden de volgende rechten toegekend:

Onmiddellijk
– Het aantal toegestane testbanden zal worden verlaagd/verhoogd in overeenstemming met hun rang – tenzij de fabrikant al meer banden heeft gebruikt dan het aantal waartoe ze zijn verlaagd.
– Privé testen met of zonder gecontracteerde rijders
– Testen op elk GP-circuit of drie door de fabrikant aangewezen circuits voor de rest van het seizoen
– Aantal wildcards verhoogd of verlaagd. Dit omvat de annulering van wildcards die al waren goedgekeurd door de GPC voor de periode na het testverbod.
– Aero-updates worden verlaagd/verhoogd volgens hun rang (tenzij de fabrikant al meer aero-specificaties heeft gebruikt dan waartoe ze zijn verlaagd).
– Als je van rang C naar D gaat: Hoeveelheid motorblokken verhoogd, vrije motorspecificatie en één extra aerodynamische update toegestaan als een vorige iteratie wordt verwijderd.

Voor het volgende seizoen:
– Bij overgang van rang D naar C – Hoeveelheid motorblokken verlaagd, motorspecificatie bevroren TENZIJ de fabrikant aan het einde van het seizoen terugkeert naar rang D.


In 2023 waren er in totaal 728 punten te verdienen (-12 vanwege het afgelasten van de Sprint race in Australië). Waarvan Ducati er 700 heeft gescoord. Honda staat onderaan met slechts 25% van deze maximale score. Dat houdt in dat Ducati als enige de A-status krijgt, KTM en Aprilia de C-status en de twee Japanse fabrikanten allebei de D-status. Honda en Yamaha mogen vanaf nu dus onbeperkt testen met hun vaste Grand Prix rijders, meer wildcards inzetten, meer motorblokken gebruiken, meer aerodynamische updates brengen en hun motorblok gedurende het seizoen blijven ontwikkelen.

Ducati – 700 punten – 96% van totaal beschikbare punten – A-status
KTM  – 373 punten – 51% – C-status
Aprilia – 326 punten – 45% – C-status
Yamaha – 196 punten – 27% – D-status
Honda – 185 punten – 25% – D-status




Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Valencia
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - RED BULL KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Start motogp
  • Podium Moto2 (vlnr) #40 Aron Canet - #54 Fermin Aldeguer - #21 Alonso Lopez
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • Jorge Viegas
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #80 David Alonso - #71 Ayumu Sasaki - #48 Ivan Ortola
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Gino Borsoi
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #11 Sergio Garcia - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Podium MotoGP Sprint (vlnr) #33 Brad Binder - #89 Jorge Martin - #93 Marc Marquez
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V - #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • 1e Doorkomst MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #24 Marcos Ramirez - (SPA) - American Racing - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin




Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’