Nicky Hayden en Stefan Bradl verwachten in Aragon opnieuw moeilijk weekend

295
honda
Nicky Hayden (l) en Stefan Bradl | foto© Honda Pro Racing

Het Red Bull Honda World Superbike Team is onderweg naar het Spaanse Motorland Aragon voor de derde ronde van het FIM Superbike World Championship. Ondanks dat Nicky Hayden en Stefan Bradl er naar uitkijken om op het Spaanse circuit te gaan racen verwacht men opnieuw een moeilijk weekend.

Nicky Hayden en Stefan Bradl kijken ernaar uit om weer aan de slag te gaan en komend weekend op het Motorland Aragon Circuit verder te gaan met het doorontwikkelen van hun nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade – SP2 machines.







Hayden en Bradl kenden een moeilijke start van het nieuwe seizoen, dit vanwege het feit dat de nieuwe Honda CBR1000RR motoren pas heel laat en heel kort voor aanvang van het seizoen arriveerden bij Ten Kate Racing Products in Nieuwleusen.

Nagenoeg zonder voorbereiding kon er nog net voor vertrek naar Australië een shake-down test worden uitgevoerd in het Spaanse Jerez, maar tijd voor enige technische ontwikkeling door de Ten Kate engineers was er echter niet voorafgaand aan de laatste test en de eerste wedstrijdweekenden in Phillip Island en Thailand.

Tijdens de eerste twee wedstrijdweekenden werd dan ook pijnlijk duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel was, dat er nog heel veel te doen was om de strijd aan te kunnen gaan met de voorste mannen in het zeer competitieve World Superbike veld. Ondanks dat er steeds kleine stapjes voorwaarts werden gemaakt kenden Hayden en Bradl twee moeilijke weekenden en een toch wel enigszins teleurstellende start van het seizoen – iets dat voorafgaand aan het seizoen door zowel Honda maar ook door Ten Kate wel aangekondigd was gezien de late levering van de nieuwe motoren.

Ondanks dat er de afgelopen weken keihard en nagenoeg dag en nacht gewerkt is door zowel de Ten Kate engineers als ook door de overige technische partners van het Red Bull Honda World Superbike Team zal ook het weekend in Aragon nog een lastige klus worden.

Zo zullen Hayden en Bradl het in Aragon nog moeten doen met dezelfde motorblokken als in Australië en Thailand – de motoren zijn door de WorldSBK organisatie vanuit Thailand rechtstreeks getransporteerd naar Aragon – en zal men uitsluitend de beschikking hebben over een doorontwikkelde versie van de elektronica.

Nicky Hayden, Red Bull Honda World Superbike Team:

“We zijn terug in Europa nu en het is tijd om te racen in Aragon, een geweldige baan. Het heeft een mix van alles, maar de meest technische uitdaging hier is dat je sommige bochten ‘blind’ in gaat en dan met name de ‘Corkscrew’, waar je je rempunt precies goed moet inschatten. Voor de rest is het een circuit waar je banden sneller slijten, als je het vergelijkt met andere circuits. We hebben duidelijk geen goede start van het seizoen gehad en de motor is hier rechtstreeks uit Thailand aangekomen, dus het team heeft er niet echt aan kunnen werken in de afgelopen weken. We verwachten dat het geen makkelijk weekend zal worden, maar we doen ons best om de positieve kanten van de machine te benutten en we gaan hard werken om ons te verbeteren ten opzichte van de eerste twee raceweekenden.”

Stefan Bradl, Red Bull Honda World Superbike Team:

“Dit weekend in Aragon is erg belangrijk voor me, het is de eerste Europese ronde van het seizoen en ik kijk ernaar uit om te rijden op een baan die ik erg leuk vind. Ik denk dat we hier de resultaten van de eerste ronden kunnen verbeteren omdat dit circuit beter past bij het pakket dat we nu hebben. Ik hoop echt dat we die stap voorwaarts kunnen maken en dichterbij de top komen, en dat we ook top resultaten kunnen behalen. De test van maandag maakt dit weekend nog belangrijker voor ons, we kunnen dan vooruit blijven kijken, stappen maken en de goede kant op gaan voor de rest van het seizoen.”

Motorland Aragon Circuit
Gelegen in de pittoreske provincie Teruel, ruim 150 km ten westen van Barcelona, maakte het Motorland Aragon Circuit in 2011 zijn debuut op de WorldSBK kalender, een jaar na het organiseren van de eerste MotoGP race op het circuit.  Hayden en Bradl hebben hierdoor al veel ervaring op het spectaculaire 5 kilometer lange circuit, welke bekend staat als een van de meest complete en uitdagende circuits op de kalender en door een groot aantal coureurs als één van hun favoriete circuits genoemd wordt.

 

Handige links Pirelli Aragón Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Aragon