Nakagami voert eerste vrije training voor MotoGP klasse in Brno aan

373
Takaaki Nakagami - Automotodrom Brno | foto© LCR Honda Idemitsu

Takaaki Nakagami was vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het Automotodrom Brno het snelst voor Joan Mir en Pol Espargaró. Crashes waren er voor Maverick Viñales en Pecco Bagnaia. 

Vrijdagochtend om 09:55 gingen de lichten op groen voor de eerste vrije training van de MotoGP klasse op het Automotodrom Brno. Met een buitentemperatuur van 27°C en een asfalttemperatuur van 33°C al behoorlijk warm op het Tsjechische circuit, echter zal het dit weekend niet zo extreem worden als tijdens de twee raceweekenden in Jerez.







Marc Márquez
De grote afwezige dit weekend is regerend wereldkampioen Marc Márquez. De Spanjaard brak zijn bovenarm tijdens de eerste MotoGP race van het seizoen in Jerez. Twee dagen later lag Márquez op de operatietafel in Barcelona waarna hij vier dagen later op zaterdag alweer op zijn Honda RC213V zat. Dit bleek toch iets teveel van het goede te zijn waardoor de achtvoudig wereldkampioen de race aan zich voorbij liet gaan.

Afgelopen maandag kwam er echter groot nieuws naar buiten dat het plaatje op de bovenarm van Márquez, dat is vastgezet met maar liefst twaalf schroeven, gebroken is doordat hij een thuis een raam wilde openen. De Spanjaard moest vervolgens opnieuw onder het mes om een nieuw plaatje te laten plaatsen waardoor hij er dit weekend in Tsjechië sowieso niet bij is. Ook de twee races op de Red Bull Ring in de komende twee weken lijken hoogst onzeker. Zijn vervanger bij het Repsol Honda Team is Honda testcoureur Stefan Bradl.

Andrea Dovizioso
Ook in het Ducati kamp is de sfeer nog niet helemaal wat het moet zijn. Tot dusver is alleen Jack Miller degene met een contract voor 2021 bij de Italiaanse fabrikant en wordt er vooral veel aandacht gevestigd op Andrea Dovizioso. De vicewereldkampioen van de afgelopen drie seizoenen is al maanden in gesprek met het Ducati management maar ze lijken er vooralsnog niet uit te komen. Dovizioso heeft bepaalde financiële wensen waar het Ducati management het schijnbaar niet mee eens is.

Afgelopen dagen kwam al naar buiten dat Ducati niet alleen in gesprek is met Pecco Bagnaia maar dat ook Luca Marini in beeld is, om zodoende de druk op Dovizioso op te voeren. Ducati en Dovizioso zijn eigenlijk op elkaar aangewezen aangezien de coureur eigenlijk geen andere reële opties heeft en de fabrikant de diensten van de Italiaan toch wel hard nodig heeft. Dovizioso liet donderdagmiddag in de persconferentie weten dat de komende drie races (op Brno en twee keer Red Bull Ring) een grote rol van betekenis gaan spelen in de contractonderhandelingen.

Yamaha
Ook bij Yamaha is nog niet alles rozengeur en maneschijn. Ondanks dat Fabio Quartararó de eerste twee MotoGP races van 2020 heeft weten te winnen en dat er tijdens de tweede race in Jerez drie Yamaha’s op het podium stonden zullen er veel ogen gericht zijn op de motorblokken van de YZR-M1. Maverick Viñales en Valentino Rossi hebben één blok al volledig moeten afschrijven voor 2020 waarbij Viñales alle vijf motorblokken al opengemaakt heeft. De andere drie Yamaha coureurs hebben vier motorblokken geopend. Ter vergelijking: alle andere coureurs hebben pas twee blokken geopend, uiteraard één motorblok per MotoGP machine.

De vrijdagochtend begon niet zoals gewenst voor Yamaha aangezien Maverick Viñales al heel vroeg ten val kwam. Bij het ingaan van bocht 13 verloor de Spanjaard de voorkant van zijn M1 en schoof hij meteen onderuit, zonder waarschuwing. De nummer twee in het kampioenschap leek last te hebben van zijn arm maar kon uiteindelijk weer op de tweede machine opstappen.

Ondanks dat Marc Márquez er dit weekend niet is was er al wel weer een spectaculaire ‘save’ te zien tijdens deze eerste vrije training. Bij het ingaan van bocht 13 verloor Jack Miller de voorkant van zijn Ducati Desmocedici GP20 maar wist de machine dankzij goede reflexen overeind te houden.

In de slotfase van de sessie werden er hier en daar nog wat nieuwe banden gemonteerd, echter waren dit geen soft-compound banden. Het was de verrassende Takaaki Nakagami op de 2019 Honda RC213V die met een 1’57.353 de snelste rondetijd wist te rijden voor Joan Mir en Pol Espargaró. Johann Zarco reed een verdienstelijke vierde rondetijd voor Maverick Viñales en Andrea Dovizioso, daarachter maakten Danilo Petrucci, Valentino Rossi, Franco Morbidelli en Cal Crutchlow de top tien compleet. Het zat allemaal zeer dicht bij elkaar in deze eerste vrije training, de top vijftien was minder dan 0,5 seconde van elkaar verwijderd. Ook reden de top vijf coureurs op vijf verschillende machines: Honda, Suzuki, KTM, Ducati en Yamaha.

Leider in het kampioenschap Fabio Quartararó stond opvallend genoeg buiten de top tien in deze eerste vrije training, echter was de Fransman druk bezig met een lange race run en was hierin zeer constant.

Een flinke crash was er aan het einde van de sessie nog voor Pecco Bagnaia, de Pramac Racing Ducati coureur ging onderuit in bocht 1 maar bleek uiteindelijk ongedeerd te zijn.

De tweede vrije training voor de MotoGP klasse op het Automotodrom Brno gaat vanmiddag om 14:10 uur van start.

 

Handige links Monster Energy Grand Prix České republiky 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App