De terugkeer van de Hongaarse Grand Prix op de MotoGP kalender loopt opnieuw vertraging op. Bleek enige tijd terug 2022 al niet haalbaar, ook 2023 lukt niet en dus worden de pijlen nu gericht op 2024. Hoe reëel is deze nieuwe poging of krijgen we na een Fins – binnenkort ook een Hongaars Grand Prix debacle.
De MotoGP heeft een korte en moeizame geschiedenis met Hongarije. In 1990 werd op de Hungaroring de eerste Hongaarse Grand Prix verreden. Van korte duur want na klachten over de veiligheid werd het evenement meteen weer van de kalender werd gehaald. In 1992 keerde het Grand Prix circus weliswaar nog een keer terug, maar dat was meteen de laatste keer dat er een MotoGP race op Hongaarse bodem werd verreden.
In 2008 doken er vervolgens berichten op dat Dorna voornemens was om de Hongaarse Grand Prix in 2009 terug te laten keren op de MotoGP kalender. Het evenement zou volgens deze berichten verreden moeten gaan worden op een nieuw te bouwen circuit nabij het bekende Balaton meer of eventueel op een aangepaste en destijds nog te renoveren Pannonia Ring circuit. Ondanks de inzet van verschillende partijen kwam het evenement er niet.
In 2019 werd er opnieuw een poging gedaan, sterker nog, Dorna Sport en de Hongaarse regering tekenden in november van dat jaar een voorlopige overeenkomst om vanaf het seizoen 2022 weer een Hongaarse Grand Prix te organiseren. In deze getekende Memorandum of Understanding (MOU) kwamen partijen overeen dat er tussen 2022 en 2026 vijf Hongaarse Grand Prix weekenden verreden zouden gaan worden, dit op de voorwaarde dat het zogenaamde Promotor’s Contract voor het einde van februari 2020 ondertekend zou gaan worden.
Deze vijf Grand Prix weekenden zouden dit keer verreden gaan worden op een nieuw te bouwen circuit net buiten Debrecen – de op één na grootste stad van Hongarije – in de in het oosten van het land gelegen regio Hajdúság. Daar zou voor zo’n 150 miljoen euro uit publieke middelen een state-of-the-art complex worden gebouwd. (Totale bouwkosten 188 miljoen euro)
Lees ook: Zo ziet het nieuwe Hongaarse circuit, het Magyar Nemzethözi Motodrome, eruit (video)
Van de première in 2022 kwam niets terecht en vervolgens werd 2023 aangekondigd als het nieuwe doel. Maar ook dit lijkt op dit moment al geen haalbare kaart meer. Het hele verhaal is de afgelopen namelijk tijd verzeild geraakt in een politiek schaakspel tussen verschillende Hongaarse ministeries. Ook het bedrijf dat in eerste instantie verantwoordelijk was voor de bouw is intussen al afgehaakt en vervangen door een nieuwe partij. Daarnaast zorgt de huidige gespannen economische situatie ervoor dat de Hongaarse regering haar overheidsuitgaven aanzienlijk verminderd. Op deze manier moet er in Hongarije ruim twee miljard euro worden bezuinigd.
Het moge duidelijk zijn, ook in 2023 zal de Hongaarse Grand Prix geen deel uitmaken van de MotoGP kalender. Vooralsnog lijkt ook deze zoveelste poging uit te gaan draaien op één groot luchtkasteel. Tot nu toe is de aankoop van de 500 hectare grond en de compensatie voor de vorige landeigenaren nog niet eens afgerond. Mocht dit binnenkort allemaal gaan lukken dan kan men in de tweede helft van dit jaar op zijn vroegst gaan beginnen met de grondwerkzaamheden, de daadwerkelijke bouw zal vervolgens niet voor begin volgend jaar van start gaan. Een mogelijke oplevering wordt dan ook niet voor de zomer van 2024 verwacht.
Inmiddels doen in de Hongaarse media berichten de ronde dat men als plan B heeft om terug te keren naar de Hungaroring voor een mogelijk te organiseren Hongaarse Grand Prix in 2024, dit vanwege het feit dat de hiermee gepaard gaande financiële kosten aanmerkelijk lager zijn dan voor het nog nieuw te bouwen circuit in Debrecen.
Het zoveelste luchtkasteel en financiële debacle
Na het Finse debacle – het nieuw te bouwen KymiRing circuit is al failliet voordat er überhaupt één internationale wegrace is verreden – heeft het er alle schijn van dat de zoveelste poging om in Hongarije een Grand Prix te willen organiseren ook geen hout zal snijden en het zal blijven bij het bouwen van het zoveelste luchtkasteel en het verslinden van miljoenen gemeenschapsgeld.
Wat de achterliggende gedachte is van Dorna Sport om steeds maar weer een nieuwe poging te ondernemen is ons niet duidelijk. Daarnaast zullen de Hongaarse overheidsvertegenwoordigers ongetwijfeld ook het internationale nieuws lezen en op de hoogte zijn van de gigantische financiële strop van hun Finse collega’s.
Kortom, subsidies, overheidsgeld en dergelijke miljoenen verslindende projecten lijken op voorhand al voer voor problemen, dat is de afgelopen jaren al vele malen gebleken. Wie er uiteindelijk beter van wordt, geen idee maar één ding is wel zeker en dat is dat dit in ieder geval niet de belastingbetalers of de motorsportfans zijn.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter