MV Agusta zal in 2022 met twee machines aan de start verschijnen in het FIM Supersport World Championship. Niki Tuuli blijft het team trouw terwijl Bahattin Sofuoglu komend seizoen het team komt versterken en zijn debuut gaat maken in de klasse.
MV Agusta Reparto Corse zal in 2022 twee F3 800-machines opstellen in het FIM Supersport-wereldkampioenschap, het kampioenschap waar komend seizoen de nodige technische verandering van toepassing zijn.
Niki Tuuli gaat voor het tweede seizoen op rij uitkomen voor het team. Bahattin Sofuoglu, neef van vijfvoudig wereldkampioen Supersport Kenan, brengt de beroemde naam terug in de tussencategorie van het WK Superbike. Sofuoglu kwam de afgelopen twee seizoenen uit in het FIM Supersport 300 World Championship, en werkte onlangs in het Spaanse Jerez al een eerste succesvolle test af op de nieuwe MV Agusta F3 800-machine.
Bahattin Sofuoglu: “Ik ben trots op mezelf dat ik mijn tijd in de WorldSSP300 goed heb afgesloten. Ik heb een geweldige tijd gehad en ik heb veel geleerd. Voor de toekomst ben ik super enthousiast om deel te nemen aan het Europese wedstrijden van het Supersport World Championship, vooral nu ik het voorrecht heb gekregen om deel uit te maken van dit project met MV Agusta Reparto Corse. Ter voorbereiding op mijn toekomst bij het team zullen we de nodige testen af gaan werken. Ik wil de teambaas Andrea Quadranti en mijn mentor Kenan [Sofuoglu] bedanken dat ze in me geloven en me deze kans geven. Ik ben vastbesloten om het beste te doen wat ik kan. Ik kijk uit naar een zeer succesvolle toekomst met MV Agusta.”
Nikki Tuuli: “Het is geweldig dat MV vertrouwen in mij is blijven houden. Het is makkelijk om met het voor mij vertrouwde merk verder te gaan, en de nieuwe motor maakt mijn job nog interessanter. De eerste tests die we hebben gedaan voelden heel goed aan. De nieuwe motor geeft je wat je nodig hebt om optimaal te kunnen rijden. Je hoeft niet meer zo hard te pushen, met nam in de bochten. De nieuwe motor heeft meer vermogen bij lage toerentallen, waardoor je gemakkelijker met de motor kunt rijden. Daardoor kan ik mogelijk strakkere lijnen gebruiken en hoop ik dat het inhalen makkelijker wordt. Er zijn ook verschillende onderdelen getest, en ik denk dat we zeker een heel goed en competitief pakket kunnen bouwen voor volgend jaar. Nu maar wachten op de laatste nieuwe technische regels voor deze nieuwe motoren.”
Het eerste WorldSSP raceweekend van 2022 staat gepland van 8 tot 10 april op MotorLand Aragon, Spanje.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter