Ducati met Winglets (foto credit: Jan Timmerman – JTS fotografie)
In een meeting van de Grand Prix commissie die vandaag op het TT Circuit is gehouden is besloten om de ‘Winglets’ aan MotoGP machines per 2017 te verbieden. Hiermee volgt de commissie het al eerder ingevoerde verbod bij de Moto2 en Moto3.
Ducati was het eerste merk dat in de huidige MotoGP klasse experimenteerde met de aerodynamische aanpassingen en in die tijd is er al veel gediscussieerd over de zogenaamde ‘winglets’. Ondanks de vele negatieve reacties bleef Ducati de vleugels verder ontwikkelen en naarmate ze beter gingen presteren gingen andere merken die eerder tegengas boden ook overstag.
Zelfs in de lichtere klassen Moto3 en Moto3 werd op gegeven moment geëxperimenteerd met aerodynamische aanpassingen, maar deze trend werd door middel van een officieel verbod snel de kop in gedrukt.
Vanaf 2017 gaan dezelfde regels als voor de lichte klassen ook gelden voor de MotoGP klasse. Tot die tijd mogen de teams gebruik maken van de aangebrachte aanpassingen, binnen het huidige reglement.