Motul TT Assen: MotoGP top vijf over eerste dag 86e Dutch TT

50

Maverick Viñales (fotocredit: Jan Timmerman – JTS fotografie)

De eerste trainingsdag voor de Dutch TT zit erop en Andrea Iannone bevestigde in beide trainingen van de MotoGP klasse dat hij is vorm is om vanaf zijn laatste startplaats alsnog een goede klassering te halen. Ook Rossi is in vorm, terwijl Hondacoureur Marc Marquez een moeilijke eerste dag beleefde. Dit is wat de top vijf van de MotoGP te zeggen had over de eerste TT dag:







Andrea Iannone – Ducati Team, snelste tijd: 1.33.591, eerste;

“Het resultaat van vandaag is heel positief al ben ik nog niet volledig tevreden. We zijn erg snel, maar ik kan nog niet zo rijden zoals ik graag zou willen. Zodra ik de motor om moet gooien volgt de motor niet de lijn die ik graag wil rijden en dat houdt me erg tegen. Ik moet met mijn team kijken hoe ik de motor wat meer lichtvoetig kan maken zodat het bochtenwerk ons beter afgaat. Als we deze problemen kunnen oplossen dan kan ik erg sterk voor de dag komen op de racedag, ondanks dat ik vanaf de laatste plaats moet starten.”

Valentino Rossi – Movistar Yamaha Team, snelste tijd: 1.33.595, tweede;

“Het was een goede dag en ik ben zeer tevreden. Vanmorgen had ik een klein probleem maar in de middagsessie hebben we de set-up van de machine verbeterd en daarmee ook de snelheid. Op het eind van de sessie was Iannone 0.004 seconden sneller waardoor ik als tweede sta, maar daar ben ik best blij mee. Natuurlijk moeten we door blijven werken om sneller te worden. Met de harde band zal het tijdens de race moeilijker worden met de hogere snelheden en drie tot vier rijders die allemaal even snel zijn. Het moet beter, maar voor een vrijdag was het best goed. We hebben het chassis van de test in Barcelona nog eens geprobeerd en ondanks dat het verschil niet heel groot is gaat mijn voorkeur uit naar mijn huidige chassis. Daar heb ik meer gevoel aan de voorkant, dus dat is het chassis waarmee ik deze TT verder zal werken.”

Marc Marquez – Repsol Honda Team, snelste tijd: 1.33.724, derde;

“In de eerste sessie hadden we het erg zwaar en ik kon niet zo relaxed rijden als normaal. We bleven echter goed gefocust en hebben hard gewerkt aan oplossing voor in de middagsessie. Het belangrijkste van vandaag is dat de veranderingen die we hebben gemaakt goed uitpakten in de tweede sessie en dat ik in staat was een goede pace te zetten. We staan tussen de top-rijders en dat was de hele sessie het geval. Daarnaast hebben we ook heel veel spullen getest die ons morgen in de kwalificatie zullen helpen. De condities op de baan veranderen echter elke keer dat je de baan weer opgaat, wat een goede setting moeilijk maakt.”

Maverick Viñales – Team Suzuki Ecstar, snelste tijd: 1.33.892, 4e;

“We hebben nog heel veel werk te verzetten op dit circuit. Ik ben erg gecharmeerd van de baan en de motor is erg verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar we moeten de elektronica nog wel verbeteren. Na de test in Barcelona heb ik besloten het ‘Evolution chassis’ te gebruiken. Het verschil met het standaard chassis is niet enorm maar ik denk dat dit chassis net een fractie beter stuurt. Vandaag hebben we al veel verbeteringen doorgevoerd en ik hoop dat we het elektronische gedeelte ook kunnen verbeteren. Vooral bij het uit accelereren van bochten kom ik wat tekort. Natuurlijk is een vierde plaats met deze problemen helemaal niet slecht, maar als we daar nog een oplossing voor vinden dan kunnen we onze kracht nog effectiever benutten.”

Jorge Lorenzo – Movistar Yamaha Team, snelste tijd: 1.33.991, vijfde;

“Vandaag hebben we het frame van Barcelona geprobeerd op een ander circuit. In Spanje voelde het verschil heel erg groot, maar in Assen niet echt. Ik heb nog een dag nodig om te bepalen of dit chassis ook beter werkt op deze baan. Het was verder ook geen gemakkelijke dag voor me, maar gelukkig hadden we droge omstandigheden. We missen nog iets in de vierde sector en ik ben ook nog niet helemaal tevreden met hoe de motor aanvoelt. We gaan de settings morgen nog wat aanpassen zodat we wat meer snelheid uit de motor kunnen halen.”