HomeMotoGPMotoGP: WhatÕs next voor Rossi en Ducati?

MotoGP: WhatÕs next voor Rossi en Ducati?

Op een circuit waar Valentino Rossi normaal gesproken goed presteert was er vooral op de kwalificatiedag een nieuw dieptepunt in de samenwerking tussen Rossi en Ducati, maar wat nu?

Na een bedroevende kwalificatie voor de Grand Prix van Duitsland moesten Valentino Rossi en Ducati bekennen dat het probeersel van een naar 800cc teruggetunede GP12 – door henzelf gedoopt tot GP11.1 Ð niet de oplossing was van hun problemen. De achterkant van de GP11.1 is beter maar de problemen aan de voorkant blijven, en worden mogelijk door de verbeterde achterkant versterkt, waardoor Rossi niet kan rijden zoals hij wil. Met de GP12 kan door het grotere blok anders door de bochten worden gereden waardoor het probleem met de voorkant minder aanwezig is. <br /> <br /> Voor de racedag wist het team nog een afstelling te vinden waarmee de Italiaan vijf tienden sneller kon gaan en zo in de race nog aardig wat posities kon winnen vergeleken met zijn 16e startpositie. Rossi raakte in gevecht met zijn teamgenoot Nicky Hayden en Suzuki rijder Alvaro Bautista maar kon door een niet goed meewerkende versnellingsbak geen vuist maken om zo achter Bautista en Hayden negende te worden.<br /> <blockquote>ÒIn de warm-up hadden we nog een aanpassing gedaan waarmee het gevoel beter werd dan in de erg moeilijke trainingen. Na de eerste paar ronden realiseerde ik me dat mijn tempo vergelijkbaar was met dat van Nicky en Bautista, misschien nog wel iets sneller, maar in de tweede helft van de race had ik wat kleine probleempjes met de versnellingsbak. Ik had hier vooral last van in de laatste bocht toen ik naar de derde versnelling schakelde. Aan het einde van de race wilde ik Nicky aan het einde van het rechte stuk uitremmen maar toen wist Bautista me op het rechte stuk voorbij te komen,Ó vertelde <strong>Ross</strong>i na de race. ÒHet doet er allemaal eigenlijk niet toe want hier willen we niet zijn. Het ging beter vergeleken met de zaterdag maar we hebben nog te veel achterstand. We vonden de raceafstelling pas laat en dat maakt alles moeilijker. Om te verbeteren moeten we echter veel dingen proberen en dat maakt het makkelijk om de weg kwijt te raken. Het is begrijpelijk want we kennen deze motor niet goed maar we moeten het gewoon blijven proberen. We zullen de data bestuderen en nemen dan een beslissing voor Laguna Seca.Ó</blockquote>

Ducati zal nu voor beide rijders vier motoren Ð twee GP11Õs en twee GP11.1Õs – meenemen naar Laguna Seca. Of Rossi en Hayden de motoren op het korte bochtige circuit met elkaar gaan vergelijken is nog niet bekend alhoewel Hayden, die gehoopt had op de Sachsenring al aan de GP11.1 te kunnen wennen voor zijn thuisrace, liet doorschemeren dat Laguna Seca geen ideale baan is om een nieuwe motor te proberen. En dan is er ook nog het probleem van het aantal motoren dat in een seizoen gebruikt mag worden.<br /> <br /> Er wordt her en der al gesuggereerd dat Ducati terug naar de tekentafel zal moeten om een conventioneel chassis te bouwen. Momenteel is Ducati de enige die experimenteert met een carbonfiber ÔchassisÕ waarvan gezegd wordt dat deze te weinig flex heeft en daardoor niet goed hanteerbaar is. Blijft Ducati dus Ducati of gaan ze meer de kant van de Japanners op?<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&amp;href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fwhats-next-voor-rossi-en-ducati-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F27193%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig