In vergelijking met een jaar geleden is er momenteel nog weinig actie wat betreft de transfermolen in de koningsklasse. Niet heel erg verwonderlijk aangezien vele grote namen al een contract voor 2020 op zak hebben. Het afgelopen weekend in Le Mans deden er toch voorzichtig de eerste geruchten de ronde….
Vijf van de 22 huidige MotoGP coureurs hebben een na dit seizoen aflopend contract. De managers van Danilo Petrucci, Hafizh Syahrin, Takaaki Nakagami, Jack Miller en Tito Rabat zullen de komende tijd dus aan de slag moeten om voor hun protegés een contract voor 2020 af te dwingen voor een langer verblijf in de koningsklasse.
Jack Miller & Danilo Petrucci
Met name voor Miller zal het de komende tijd spannend worden, de Australiër – die momenteel uitkomt voor Pramac Racing maar rechtstreeks onder contract staat bij Ducati – steekt namelijk niet onder stoelen of banken dat hij voor 2020 aast op een zitje in het officiële Ducati Team als teamgenoot van Andrea Dovizioso. Deze plaats wordt momenteel echter ingenomen door Petrucci, die zelf ook niets liever wil dan zijn huidige plaats voor 2020 te behouden.
In Le Mans werd echter ook duidelijk dat Alex Marquez zijn oor inmiddels al te luister heeft gelegd bij Pramac Racing. De jongere broer van regerend MotoGP wereldkampioen zag het afgelopen seizoen een overstap naar de koningsklasse al aan zijn neus voorbijgaan, dit vanwege het gebrek aan een competitief zitje. De huidige Moto2 coureur hoopt dit seizoen echter op meer geluk en alsnog de overstap te kunnen maken. Pramac Racing ontkende de contacten niet maar deed dit meer af als zijnde een normale gang van zaken in deze tijd van het seizoen. Men legt hun oor ter luister, bekijkt de opties mocht men wel geconfronteerd worden met een overstap van Miller naar het officiële Ducati MotoGP team. Kortom, opties creëren voor het geval dat, al zou een ruil Miller-Petrucci ook zomaar eens tot te mogelijkheden kunnen behoren.
Hafizh Syahrin
Wat betreft Syahrin moge het duidelijk zijn dat Red Bull KTM Tech 3 teambaas Hervé Poncharal verre van tevreden is over het optreden van de Maleisiër tijdens de eerste vijf Grand Prix weekenden van het seizoen. In hoeverre de flamboyante Franse teambaas echter invloed heeft op zijn rijderskeuze is niet duidelijk, duidelijk is wel dat KTM-baas Pit Beier ook binnen dit team stevig aan de touwtjes trekt, deze zo niet grotendeels in handen heeft. Natuurlijk is het voor Dorna en het kampioenschap belangrijk dat er een Maleisiër zijn rondjes rijdt in de koningsklasse, maar aan de andere kant weten we ook dat de KTM bazen erg gecharmeerd zijn van huidig KTM Moto2 coureur Brad Binder. De Zuid-Afrikaan past daarnaast precies in het plaatje van de Oostenrijkers aangezien hij het voorbeeld van Miguel Oliveira dient te volgen. (het doorlopen van de KTM school en het hele project van de Red Bull MotoGP Rookies Cup, Moto3, Moto2 tot aan de MotoGP klasse intern volgen). Het zou dus zo maar eens kunnen dat Poncharal binnenkort op zijn wenken bediend zal worden en dat KTM Binder voor 2020 als vervanger van Syahrin bij het satellietteam zal onderbrengen.
Takaaki Nakagami
Nakagami zijn plaats zal wel niet echt gevaar lopen, de Japanner rijdt immers binnen LCR Honda in een volledig Aziatisch georiënteerd en gefinancierd deel van het Honda satellietteam. Aangezien de Nakagami dit seizoen goed op dreef is en er nog geen Japanse of andere Aziatische Moto2 coureur op de deur staat te kloppen van de koningsklasse lijkt de altijd goedlachse Japanner redelijk zeker van een contractverlening.
Tito Rabat
Rabat is tot op heden dit seizoen nog redelijk onzichtbaar. Met twee keer een vijftiende plaats (Austin en Jerez) zijn tot op heden de enige twee WK punten die er achter de naam van de Spanjaard staan – alleen Rabat’s teamgenoot Karel Abraham deed het minder goed door nog geen enkel WK punt te scoren. Het zal voor velen echter geen geheim zijn dat zowel Rabat als ook Abraham beiden bij Reale Avintia Racing rijden vanwege een goedgevulde portemonnee en de inbreng van een aanzienlijke eigen sponsorbijdrage. Abraham heeft zijn plaats voor komend seizoen op papier al veiliggesteld, maar dat dacht de Belg Xavier Simeon een jaar geleden ook. Hier komt nog bij dat Abraham de zoon is van de eigenaar van het circuit van Brno en er de familie Abraham dus veel aangelegen is om een zitje voor junior te hebben in verband met de organisatie van de Tsjechische Grand Prix. Ja, en laat daar nu net voor komend seizoen een moeilijk punt te liggen, het is namelijk nog maar zeer de vraag of Brno komend seizoen nog wel deel uit zal maken van de MotoGP kalender. Of Abraham dan nog belangen heeft bij een zeer duurbetaald zitje is nog maar zeer de vraag. Kortom, ook voor 2020 zal Avintia Racing weer het team zijn voor het laatste wisselgeld en wie daar voor een zitje in aanmerking zullen komen valt op dit moment geen peil te trekken……..wie weet wordt Syahrin wel veroordeeld tot een jaartje Reale Avintia als de Maleisische geldbuidel opengetrokken wordt of Dorna belangen heeft bij een Maleisische MotoGP coureur binnen hun hoofdact van het circus.
Jorge Lorenzo en Maverick Viñales
Tot slot doken er in Le Mans ook de nodige geruchten op omtrent de toekomst van zowel Jorge Lorenzo als ook Maverick Viñales omtrent hun toekomst. Zo doken er verhalen op in de Spaanse media dat Honda betere prestaties zou eisen van Lorenzo en als de Spanjaard niet snel beter zou gaan presteren dat men bereidt zou zijn om het na dit seizoen nog doorlopende contract af te kopen. MotoGP.com pitlane reporter Simon Crafar trok zondag de stoute schoenen aan door Honda teambaas Alberto Puig op de man af te vragen of deze geruchten waar zijn. De immers nors kijkende Spanjaard reageerde echter als door een wesp gestoken en ontkende de geruchten – weliswaar al stotterend – met klem.
Waar rook is, is vuur wordt er weleens gezegd. Maar mocht er überhaupt iets van waar zijn dan, Honda niet verder willen met Lorenzo dan blijft men nog steeds in een moeilijke situatie verkeren, dit aangezien Marquez momenteel de enige coureur is die goed overweg kan met de Honda RC213V en zijn ware potentieel op deze machine kan tonen. Dat Marquez momenteel veruit de beste coureur is in het veld en de enige is die met zijn kwaliteiten het ‘wilde paard’ weet te temmen zal geen MotoGP kenner ontkennen. Daarnaast zal ook niemand ontkennen dat, als er momenteel een collega MotoGP coureur is die de kwaliteiten heeft om Marquez het vuur aan de schenen te leggen, deze luistert naar de naam Jorge Lorenzo. Kortom, er is Honda veel aan gelegen dat de prestaties van ‘99’ snel beter worden, mocht Marquez om wat voor reden dan ook wegvallen door een blessure of iets anders dan heeft Puig een groot probleem binnen zijn voorafgaand aan dit seizoen als ‘the Dreamteam’ aangekondigde formatie.
Ook de naam van Viñales viel in Le Mans regelmatig, niet vanwege zijn prestaties maar vanwege het feit dat Yamaha plannen zou hebben om na dit seizoen Fabio Quartararo over te hevelen van Petronas Yamaha SRT naar het officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam. De jonge Fransman zou dan de teamgenoot moeten worden van Valentino Rossi en Viñales zou dan ondanks zijn doorlopende contract plaats moeten maken. Hoe Yamaha deze constructie op zou willen tuigen is voor ons vooralsnog een groot vraagteken, laten we het er maar op houden dat dit soort geruchten uitgerekend tijdens de thuis Grand Prix van de MotoGP Rookies voor het nodige extra chauvinisme hebben gezorgd bij de Franse fans en media.
Wat ons de komende maanden nog te wachten staat aan transfernieuws zal moeten blijken, duidelijk is wel dat het vooralsnog een stuk rustiger is wat betreft de transferperikelen dan een jaar geleden…….laten we het maar op houden dat dit het voordeel is van de tweejarige contracten van de grote mannen, contracten die waarvan we mogen hopen dat deze gerespecteerd worden, ook al gaat het even een paar races iets minder goed of niet helemaal naar wens.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App