MotoGP transfermolen: Pedrosa met pensioen, geen Aprilia maar Yamaha voor Iannone?

130
iannone
Andrea Iannone- Yamaha of Aprilia? | foto© Suzuki Racing

Er lijkt opnieuw een nieuw, bijzonder en verrassend hoofdstuk toegevoegd te kunnen worden aan de dit seizoen toch wel bizarre MotoGP transfermolen. Gaat Pedrosa met vervroegd pensioen, ziet Iannone af van een overstap naar Aprilia om te kiezen voor een satelliet Yamaha en betekent dit de redding voor Scott Redding?

Met de aankondiging van het vertrek van Dani Pedrosa bij Repsol Honda en de bliksemtransfer van Jorge Lorenzo als zijn vervanger eerder deze week, leken de laatste puzzelstukjes voor de MotoGP startgrid van 2019 aardig op zijn plaats te vallen. Leek het wachten alleen nog op de aankondiging van Suzuki dat Joan Mir de tweede plaats naast Alex Rins in zal gaan nemen en dat Andrea Iannone de nieuwe teamgenoot gaat worden van Aleix Espargaró bij Aprilia, lijken er opnieuw weer een aantal nieuwe en verrassende ontwikkelingen aan te komen.







De reden van deze nieuwe ontwikkelingen; het nieuw op te zetten Yamaha satellietteam door een Maleisische delegatie en met geld van Petronas. Leken alle voortekenen erop te wijzen en leek alles tot aan afgelopen weekend in Mugello in kannen en kruiken dat Lorenzo en Franco Morbidelli hier het rijdersduo gingen vormen, met de bliksemtransfer van de Spanjaard naar het Repsol Honda Team lijken alle plannen weer te wijzigen.

De laatste geruchten:

– Niet het Angel Nieto Team, maar de bij Marc VDS Racing ontslagen Michael Bartholemy zal komend seizoen met de huidige twee MarcVDS Racing MotoGP starts een nieuw Yamaha MotoGP satellietteam op gaan zetten. Het Angel Nieto Team zal hierdoor in 2019 dan ook zo goed als zeker gewoon weer met verouderde Ducati motoren aan de start verschijnen.

– Franco Morbidelli en Dani Pedrosa waren de afgelopen dagen de twee belangrijkste coureurs voor de twee beschikbare plaatsen. Pedrosa zou echter bedankt hebben voor de eer.

– Dani Pedrosa heeft dus geen interesse, de geluiden worden dan ook steeds sterker dat de huidige Repsol Honda coureur tijdens de eerstvolgende Grand Prix in Catalunya zijn afscheid aan zal kondigen en na dit seizoen te zullen stoppen als actief coureur.

– Door de afzegging van Pedrosa is er ineens een nieuwe gegadigde voor deze tweede plaats naast Morbidelli, te weten Andrea Iannone. De Italiaan, die nagenoeg rond was met Aprilia heeft nog geen handtekening gezet onder een contract voor 2019, en zou met meer dan normale belangstelling deze ontwikkeling volgen.

– Mocht Iannone deze tweede plaats in gaan nemen naast Morbidelli dan zou dit weleens de redding kunnen zijn voor Scott Redding. De Brit zou normaalgesproken plaats moeten maken bij Aprilia voor de komst van Iannone, mocht dit echter niet doorgaan dan is de kans groot dat Aprilia de Brit een tweede seizoen zal gunnen als teamgenoot van Aleix Espargaró.

Door deze nieuwe situatie worden er meerdere problemen opgelost. De huidige twee startplaatsen van het huidige Marc VDS Racing Team blijven gehandhaafd in de MotoGP – het Angel Nieto Team gaat dan verder met Ducati – en Dorna heeft haar benodigde 24 startplaatsen veiliggesteld volgens de geldende afspraken en afgesproken regels.

Deze regels luiden: De huidige MotoGP grid bestaat uit 24 machines ondergebracht in 12 teams van elk 2 coureurs. Michelin dient 24 MotoGP coureurs volgens het contract te voorzien van banden (voor elke extra coureur dient er per seizoen € 500.000 betaalt te worden).

Om van deze regels af te wijken zullen de MSMA en de GPC deze wijziging unaniem goed moeten keuren. Dat dit zal gebeuren wordt als zeer onwaarschijnlijk zo niet als uitgesloten ingeschat. Met andere woorden, zo maar even twee startplaatsen van de MotoGP startgrid af te halen lijkt op papier iets makkelijker dan de werkelijkheid doet vermoeden.

Nee, zeker een done deal is bovenstaande zeker nog niet, maar dat Lorenzo met zijn bliksemtransfer naar Repsol Honda het karretje van Dorna redelijk in de poep heeft doen laten lopen zal voor velen geen verrassing zijn. Het moge tevens duidelijk zijn dat er op dit moment nog heel veel gaande is achter de schermen, de huidige transfermolen nog steeds volop draaiende is en dat we sinds jaren niet meer zo’n rollercoaster gekend hebben als het gaat om de transfers in de MotoGP klasse.