De MotoGP transfermolen kent dit jaar een wel heel bijzonder en toch wel enigszins grillig verloop. Op dit moment is er nog slechts één niet ingevuld zitje (Repsol Honda Team) maar het heeft er alle schijn van dat het hier niet bij blijft. Er zouden de komende tijd zo nog maar eens een paar verrassende en opmerkelijke wisselingen plaats kunnen gaan vinden in de koningsklasse.
We hebben de afgelopen tijd al de nodige verrassingen gezien wat betreft de MotoGP transfermarkt. Wie had immers verwacht dat Marc Marquez na dit seizoen Honda zou gaan verlaten en in 2024 zijn fabrieks Honda RC213V in ging ruilen voor een overjarige Ducati van Gresini Racing MotoGP en wie zag aankomen dat Alex Rins na een jaar zijn overeenkomst met HRC vroegtijdig zou beëindigen en in 2024 de nieuwe teamgenoot gaat worden van Fabio Quartararo binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Ook het vertrek van Johann Zarco bij Prima Pramac Racing, de keus van Marco Bezzecchi om Mooney VR46 Racing Team trouw te blijven en af te zien van een fabrieks Ducati en de keus van Ducati om te kiezen voor Franco Morbidelli als vervanger van Zarco bij Prima Pramac Racing mag best wel opvallend genoemd worden.
Nadat deze opmerkelijke transfers hun beslag hadden gekregen volgen velen met meer dan normale belangstelling de ontwikkelingen bij Honda. Vele namen werden de afgelopen tijd al in verband gebracht als mogelijke opvolgers van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. Op dit moment lijken Fermin Aldeguer en Fabio Di Giannantonio de twee belangrijkste namen om in 2024 de teamgenoot te gaan worden van Joan Mir binnen het officiële Honda MotoGP team. Met alle respect voor deze twee talentvolle coureurs, ook dit zullen weinigen aan het begin van dit seizoen voorspeld hebben.
De verwachting is dat de komende dagen de kogel door de kerk zal gaan wat betreft de keuze van Honda. Met deze keuze zou de MotoGP startgrid voor 2024 compleet zijn, maar inmiddels duiken er binnen de MotoGP paddock de nodige verhalen op dat dit zo nog maar eens niet het geval kan zijn. Het rommelt namelijk een beetje binnen zowel het KTM-fabrieksteam van KTM en Ducati.
Zo zou het zomaar eens kunnen dat Enea Bastianini zijn plaats binnen het Lenovo Ducati Team af zal moeten staan aan Jorge Martin, huidig Prima Pramac Racing coureur en de nummer twee in de tussenstand van het kampioenschap. Het moge duidelijk zijn dat de prestaties van Bastianini dit seizoen ver achterblijven in vergelijking met het vorige seizoen. Nu weet eenieder dat de Italiaan dit seizoen het geluk niet aan zijn zijde had, met het nodige blessureleed moest dealen en hierdoor een groot deel van het seizoen langs de kant stond. Maar ondanks al deze tegenslagen lijkt Ducati toch te twijfelen en voor 2024 de voorkeur te geven aan Martin als teamgenoot van Francesco Bagnaia.
Inmiddels heeft Bastianini’s persoonlijk manager Carlo Pernat al gereageerd op de berichten en de flamboyante Italiaan beet meteen flink van zich af nadat hem gevraagd werd naar de genoemde geruchten aan het adres van zijn protegé.
Carlo Pernat: “Enea is een groot kampioen en dat heeft hij bewezen. De crash tijdens het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Portugal – veroorzaakt door Luca Marini – heeft ervoor gezorgd dat zijn titelkansen meteen al de prullenbak in konden. Ducati weet dit heel erg goed. En dan is er nog een contract: het verbreken ervan gaat hun veel geld kosten en ook dat weten ze bij Ducati.”
Alsof dit nog niet genoeg is lijkt KTM ook een dergelijk scenario te overwegen nu de prestaties van Jack Miller ver achterblijven bij die van zijn Red Bull KTM Factory Racing teamgenoot Brad Binder. Terwijl de Zuid-Afrikaan dit seizoen al twee keer op zaterdag wist te winnen (Sprint) op zondag al twee keer op het podium wist te eindigen en momenteel de vierde plaats bezet in de tussenstand van het kampioenschap moet Miller het doen met slecht één podiumklassering (Jerez) en de tiende plaats in de tussenstand in zijn debuutseizoen voor de Oostenrijkse motorenfabrikant.
Dat KTM meer verwacht had van de Australiër moge duidelijk zijn. Inmiddels weten we ook dat de Oostenrijkers harde maatregelen niet schuwen en zonder pardon ingrijpen als men hun zinnen ergens op heeft gezet, vraag dat maar eens aan Pol Espargaró. Nu is het ook een publiek geheim dat men binnen KTM erg gecharmeerd is van huidig Moto2 coureur Pedro Acosta en de beoogd Moto2 wereldkampioen van dit jaar. De Spanjaard heeft inmiddels al een MotoGP contract op zak binnen de KTM-familie (GASGAS Factory Racing Tech 3) maar het zou zo maar eens kunnen dat hier nog verandering in gaat komen.
Het zou namelijk zo maar eens kunnen dat Acosta – die door KTM gezien wordt als de nieuwe Marc Marquez – in 2024 nog overgeplaatst gaat worden naar Red Bull KTM Factory Racing als teamgenoot van Binder en dat Miller door KTM overgeplaatst gaat worden naar GASGAS Factory Racing Tech 3. Dit alles kunnen we opmaken nadat KTM Motorsport directeur Pit Beirer in een gesprek met het Duitse Speedweek geen duidelijk antwoord wilde geven op bovengenoemde kwestie. Beirer zei namelijk geen nee op de vraag maar antwoorde met: “De verwachting is Miller bij KTM en Acosta bij GAGAS”. Kortom een antwoord waar Beirer nog alle kanten mee op kan en heel anders klinkt dan een volmondig nee.
Hoe, wat en waar, de toekomst zal het leren maar dat 2023 de boeken in zal gaan als een bewogen jaar is als het gaat om MotoGP contracten, bijzondere en verrassende transfers moge duidelijk zijn, zelfs als Bastianini en Miller gewoon hun huidige zitje voor 2024 weten te behouden.
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’