MotoGP transfermolen: Het is wachten op Ducati en….. Marc Márquez

7176
marc-márquez
Gigi Dall'Igna (l) en Marc Márquez | foto© Ducati Corse

De Italiaanse Grand Prix, welke in het weekend van 31 mei t/m 02 juni wordt verreden in Mugello, staat voor velen vetgedrukt in de agenda. Dit keer echter niet alleen vanwege de prestaties op de baan maar zeker ook vanwege het MotoGP transfernieuws dat ons te wachten staat voor, tijdens of vlak na het Grand Prix weekend in de Toscaanse heuvelen.

Wie wordt in 2025 de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team, blijft Enea Bastianini, wordt het Jorge Martin of kiest Ducati voor Marc Márquez? Kiest Prima Pramac Racing voor Yamaha of blijft men in 2025 Ducati trouw? Wie wordt in 2025 de tweede rijder naast Fabio Quartararo binnen het Monster Yamaha Energy MotoGP Team? Wie wordt komend seizoen de tweede rijder binnen het Repsol Honda Team naast Luca Marini? Wat gaat Jack Miller doen als Pedro Acosta in 2025 de nieuwe teamgenoot wordt van Brad Binder binnen het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team? Blijft Aleix Espargaró in 2025 als actief wegracecoureur actief of kiest de Spanjaard voor een rol als MotoGP testcoureur bij zijn huidige werkgever Aprilia. Voor welke twee huidige MotoGP coureurs is er komend seizoen geen plaats meer nu Fermin Aldeguer definitief overkomt uit de Moto2 klasse en het zo goed als zeker lijkt dat Joe Roberts net als Aldeguer promotie gaat maken? Zo maar een aantal vragen die momenteel regelmatig de revue passeren binnen de MotoGP paddock.







Ondanks dat het momenteel naar omstandigheden stil is wat betreft de MotoGP transfermolen wordt er achter de schermen ongetwijfeld hard gewerkt aan de plannen voor 2025. Maar als we de verantwoordelijke mensen van Aprilia en Ducati mogen geloven komt daar rondom het Grand Prix weekend in Mugello verandering in. Beide Italiaanse fabrikanten hebben namelijk aangegeven tijdens hun thuis Grand Prix meer duidelijkheid te zullen gaan verschaffen over hun rijdersbezetting voor komend seizoen.

Maar het moge inmiddels ook duidelijk zijn dat Ducati momenteel de sleutel in handen heeft, dat zij voor de misschien wel moeilijkste keuze staan in hun MotoGP geschiedenis en dat Ducati Corse General Manager, Gigi Dall’Igna sinds de laatste twee Grand Prix weekenden de nodige slapeloze nachten zal hebben omtrent deze kwestie.

Ducati
Ducati weet dat ze de meest gewilde machine hebben, maar er zijn ook nog veel onduidelijkheden. Zo is momenteel nog de vraag, staan er in 205 zes of acht Ducati’s op de startgrid. Wat wel duidelijk is dat er net als dit seizoen maar slechts vier officiële fabrieksmachines beschikbaar zijn, twee van deze vier machines zullen gerund worden door het officiële fabrieksteam, maar welk team krijgt de beschikking over de andere twee en welke coureurs gaan deze eventueel bemannen.

Nu weten we inmiddels wel al dat Martin, Marc Márquez en Bastianini de enige drie kandidaten zijn voor de tweede plaats binnen het Ducati Lenovo Team. Qua sportieve prestaties zou Martin op dit moment misschien wel de meest logische keus zijn, kijken we marketingtechnisch dan is Marc Márquez de meest voor de hand liggende keus – los van het feit dat eenieder onlangs in Le Mans heeft kunnen zien waartoe de achtvoudig wereldkampioen inmiddels in staat is op de aanzienlijk minder snelle GP23 machine ten opzichte van Martin en Bagnaia op de nieuwste en snellere GP24 – maar ook Bastianini zou gezien zijn tegenslagen in het eerste jaar zeker nog een eerlijke kans verdienen.

Maar er speelt ongetwijfeld meer dan bovengenoemde argumenten. Kiest men voor Marc Márquez dan is er één ding wel zeker, dan verliest men Martin en ziet men de Spanjaard vertrekken naar een andere fabrikant en is hij vanaf 2025 een geduchte tegenstander. Hetzelfde geldt misschien ook wel voor Bastianini, al zal de Italiaan waarschijnlijk ook nog wel een goed aanbod in overweging nemen bij een klantenteam die de beschikking heeft over het nieuwste fabrieksmateriaal. Een keus voor Marc Márquez brengt echter ook nog de nodige andere complexe factoren met zich mee, factoren op het gebied van persoonlijke sponsoring waarmee de achtvoudig wereldkampioen al jaren samenwerkt. Zo heeft Ducati een nog tot aan het einde van 2025 doorlopend contract met Monster Energy terwijl Marc Márquez al zijn gehele carrière als Red Bull atleet door het leven gaat. Maar dat is niet het enige, wat te denken van Oakley & Carrera, AlianZ Direct & UnipolSai, Samsung & Lenovo, Estrella Galicia 0,0 & Monster Energy. Kortom, de keus voor Marc Márquez zorgt nog voor vele uitdagingen.

Kiest men voor Martin dan is de kans een heel stuk groter dat men Marc Márquez aan boord zal kunnen houden. De achtvoudig wereldkampioen wil immers beschikken over het beste materiaal, en het zou zo maar eens kunnen dat hij gezien alle sponsorperikelen ook genoegen neemt met de nieuwste Ducati machine binnen zijn huidige Team Gresini MotoGP of eventueel Pramac Racing. Nu weten we inmiddels dat ook bij Aprilia, en zelfs bij KTM de deur altijd open staat voor Márquez en hij naast deze aanbiedingen ongetwijfeld ook zonder blikken of blozen voor heel veel geld weer kan tekenen bij zijn voormalige werkgever Honda.

Ondanks dat Bastianini nog steeds wel genoemd wordt als mogelijke kandidaat gaat nagenoeg niemand er meer vanuit dat de met nummer 23 aan de start verschijnende Italiaan nog een serieuze kandidaat is. Ondanks dat Ducati hun huidige protegé graag binnen de familie wil houden lijkt een overstap naar Aprilia Racing op dit moment de meest voor de liggende hand. Bastianini ’s persoonlijk manager Carlo Pernat liet ons in Le Mans al weten dat er inmiddels de nodige gesprekken hebben plaatsgevonden en dat de combinatie Bastianini & Aprilia in 2025 een serieuze optie is.

Kortom, een moeilijke keuze voor Dall’Igna en het Ducati management. Welke keus ze ook maken, ze zullen in twee van de drie gevallen één van hun oogappels zien vertrekken naar de concurrentie. Maar het is niet alleen de keuze van Ducati, ook de coureurs zullen de komende weken hun opties overwegen en misschien wel de eer aan hun zelf willen houden. Met name voor Martin is dit wel een dingetje, de winnaar van de laatste race in Le Mans stak na afloop van deze wedstrijd niet onder stoelen of banken dat Ducati in zijn ogen al een keus had gemaakt. Na een jaar geleden al aan het kortste eind te hebben getrokken zal hij dit keer 100% zeker de eer liever aan zichzelf willen houden.

Dat Martin inmiddels tal van andere opties heeft is ook geen geheim, zo wordt Martin – naast Bastianini – ook nog steeds nadrukkelijk in verband gebracht met een overstap naar Aprilia, lijkt een optie als teamgenoot van Quartararo bij Yamaha een serieuze optie en lijkt KTM zich sinds kort ook weer gemeld te hebben bij het management van Martin. Met name dit laatste is opvallend te noemen, een aantal jaren terug vertrok Martin immers nog met donder en geweld bij KTM en moesten er juristen aan te pas komen om zijn overstap naar Pramac Racing mogelijk te maken. Een ander opmerkelijk feit is, mocht KTM voor Martin (of Marc Márquez) kiezen dan zou dit zo maar eens ten koste kunnen gaan van Brad Binder. De Zuid-Afrikaan heeft al wel een contract voor 2025 op zak maar zou dan moeten verhuizen naar Red Bull GASGAS Tech3.

We kunnen nog wel even doorgaan, maar zoals we al eerder hebben gemeld heeft Ducati momenteel de sleutel in handen en is het vooral wachten op welke beslissing zij maar ook Marc Márquez de komende weken zal gaan nemen. Het draait momenteel om de achtvoudig wereldkampioen, heeft hij zijn keus gemaakt dan gaat het spel weer op de wagen en volgt de rest.



2025 MotoGP teams en hun bezetting

Vetgedrukt: met contract en duidelijkheid bij welk team
Cursief: zonder contract en genoemd bij betreffende team
*Wel in het bezit van een contract, welk team nog niet bekend

  • Aprilia Racing
    Aleix Espargaró, Maverick Viñales, Enea Bastianini, Jorge Martin, Marc Márquez
  • Ducati Lenovo Team:
    Francesco Bagnaia, Enea Bastianini, Jorge Martin, Marc Márquez
  • Repsol Honda
    Luca Marini, Joan Mir, Maverick Viñales, Jack Miller
  • Monster Energy Yamaha MotoGP Team:
    Fabio Quartararo, Alex Rins, Jorge Martin
  • Red Bull KTM Factory Racing:
    Brad Binder, Pedro Acosta, Jorge Martin, Jack Miller
  • Prima Pramac Racing: (Yamaha of Ducati)
    Enea Bastianini, Fermin Aldeguer*, Marc Márquez
  • LCR Honda:
    Johann Zarco, Takaaki Nakagami
  • Pertamina Enduro VR46 Racing: (Ducati of Yamaha)
    Marco Bezzecchi, Fabio Di Giannantonio, Franco Morbidelli
  • Team Gresini MotoGP:
    Alex Marquez, Marc Marquez, Fabio Di Giannantonio
  • Red Bull GASGAS Tech 3:
    Jack Miller, Augusto Fernandez, Brad Binder
  • Track House Racing MotoGP:
    Miguel Oliveira, Raul Fernandez, Joe Roberts, Joan Mir


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.