Zes MotoGP testcoureurs kregen maandag en dinsdag de gelegenheid om de eerste kilometers te maken op het nieuwe KymiRing circuit, het nieuwgebouwde Finse circuit dat vanaf 2020 deel uit zal gaan maken van de MotoGP kalender.
Nadat maandag de eerste dag grotendeels in het water viel en van een echte MotoGP test eigenlijk geen sprake was konden Bradley Smith, Mika Kallio, Jonas Folger, Michele Pirro, Sylvan Guintoli en Stefan Bradl dinsdagochtend voor het eerste naar buiten op een droge baan en slicks.
Ondanks dat er geen conclusies aan verbonden kunnen worden en het rijden van die ene snelle rondetijd zeker geen prioriteit had was het Aprilia testcoureur Bradley Smith die gedurende deze tweedaagse test het snelst was. De Brit liet een snelste rondetijd van 1’47.540 noteren, een tijd waarmee hij 0,324 seconde sneller was dan Honda MotoGP testcoureur Stefan Bradl die maandag de allereerste coureur in de geschiedenis werd die op de KymiRing ten val kwam.
Michele Pirro, die dinsdag de enige coureur was die een crash meemaakte, sloot de dag af met de derde rondetijd achter zijn naam voor Sylvain Guintoli die voor aanvang de dag te horen kreeg dat hij komend weekend in Silverstone als vervanger op mag treden van de nog geblesseerde Joan Mir binnen Team Suzuki Ecstar.
Mika Kallio, die dinsdagochtend net als een dag eerder opnieuw als eerste coureur naar buiten ging, reed tot groot genoegen van de vele naar het circuit gekomen Finse fans het meeste aantal ronden van het aanwezige zestal. De Fin sloot deze tweede dag af met de vijfde rondetijd achter zijn naam terwijl Jonas Folger de hekkesluiter van het zestal werd en de zesde rondtijd liet noteren. Het verschil tussen de snelste en de zesde coureur bedroeg echter slechts anderhalve seconde.
De zes MotoGP testteams keren nu terug naar hun basis, niet met een beker voor de snelste rondetijd maar wel met zeer nuttige data van het nieuwe circuit. Data die voor zowel de zes fabrikanten als ook voor Michelin als bandenleverancier van grote waarde is in de voorbereiding op de allereerste in 2020 te verrijden Grand Prix op het nieuwe Finse circuit.
Na afloop gaven Smith en Bradl nog kort een reactie over hun eerste indruk van het circuit.
Bradley Smith: “Ik denk dat we over het algemeen heel tevreden kunnen zijn met deze test, we hebben de baan in de regen en in het droge kunnen uitproberen, voor Michelin hebben we in beide omstandigheden nuttige informatie kunnen verzamelen. Voor MotoGP begrippen is de baan vrij krap, het eerste deel van de baan, zeg maar de eerste vijf bochten zijn erg mooi, en sector 3 bevalt me ook erg goed. Maar de sectoren 2 en 4 zijn vrij krap. Ik vind het echter wel leuk omdat het anders is, want in het Wereldkampioenschap is het belangrijk om verschillende circuits te hebben en af en toe een andere uitdaging voor de coureurs.”
Stefan Bradl: “We hadden tijdens de eerste dag wat last van het weer, het was niet zo makkelijk om je weg te vinden op de kletsnatte baan. Maar we hebben wat gegevens, eerste indrukken op kunnen doen. De felicitaties voor het bouwen van deze geweldige faciliteit hier in Finland, mensen zijn zo enthousiast en dankbaar dat ze komen seizoen een GP zullen hebben. Vanuit het oogpunt van de rijder is het circuit op sommige plaatsen erg langzaam en zijn er veel bochtencombinaties. Het is moeilijk om nu al veel te zeggen, want we reden nu zeker nog niet op 100% aangezien we simpelweg nog niet konden pushen vanwege de omstandigheden op het circuit, maar hoe dan ook mijn eerste indruk is goed.”
Wanneer de Finse Grand Prix in 2020, de eerste sinds het seizoen 1982, zal worden verreden is op dit moment nog niet bekend. De FIM en Dorna verwachten binnenkort de eerste voorlopige MotoGP kalender – een kalender die zo goed als zeker 20 Grand Prix weekenden zal tellen – bekend te kunnen maken.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App