MotoGP Test Sepang: Dit hadden de hoofdrolspelers ons te vertellen na dag 2

2663
enea-bastianini
Enea Bastianini | foto© Ducati Corse

De tweede dag van de 2024 MotoGP Sepang Official Test zit erop. Wat hebben de heren MotoGP coureurs woensdag getest, hoe staan ze ervoor en wat hadden ze ons na afloop te vertellen? Onderstaand de reacties van een aantal hoofdrolspelers na afloop van de tweede testdag op het Maleisische circuit.

Enea Bastianini (P1: De nieuwe aerodynamica is niet slecht. Ik denk dat het een goede stap voor mij is, vanuit mijn oogpunt maar ook in de ogen van Pecco is het oké. Jorge vindt de kuip nog niet alles, waarschijnlijk omdat hij een andere rijstijl heeft dan ons. Maar voor mij is het op 80 procent van het circuit beter dan de oude kuip. Wat betreft de nieuwe uitlaat moeten nog wel iets aanpassen tijdens de eerste fase wanneer je gas geeft, maar verder is de 2024 echt goed, hij was al beter tijdens de eerste test in Valencia. Het is een goed begin.”







Jorge Martin (P2): Het was vandaag zeker geen gemakkelijke dag – in het begin waren we snel met de oude kuip. Toen begonnen we te werken met de nieuwe kuip. Ik voelde me er niet zo goed mee. Het was een gecompliceerde dag omdat we hier een beslissing moesten nemen. We moeten er morgen mee verder testen en beslissen of we er mee doorgaan of dat we teruggaan naar het oude model voor de eerste race.
Door de nieuwe kuip voelt de motor voor mij zwaarder aan. Het gevoel bij het remmen is beter, maar verder heb ik er veel problemen mee op de rest van het circuit. Ik hoop dat we morgen iets kunnen veranderen om het gevoel te verbeteren. Ik wil in ieder geval geen tijd verliezen, want we moeten donderdag nog veel testen. Maar het is zeker belangrijk om het probleem met de kuip te begrijpen.
Natuurlijk hebben ze bij Ducati veel werk gestoken in de nieuwe kuipupdate en ze willen dat ik ermee rijd, dan hebben we informatie. Maar ik wil onze richting niet kwijtraken. Ik wil de situatie ook begrijpen, maar ik wil mijn rijstijl niet veranderen of zelfs helemaal verliezen! Natuurlijk zouden we er in Doha nog mee kunnen werken, maar daar hebben we waarschijnlijk niet de tijd – dus het is beter als we donderdag al beslissen.”

Brad Binder (P3): “Vandaag was een veel betere dag dan gisteren! Ik voelde me vanochtend meteen goed. We hebben eerst een timeattack gedaan en dat werkte meteen. Vanmiddag speelden we met verschillende nieuwe kuipdelen. Helaas hadden we aan het eind te weinig tijd om de beste configuratie met nieuwe banden uit te proberen. Veel van de innovaties die we vandaag als goed hebben bestempeld, worden morgen dus getest met nieuwe banden. Dat wordt interessant.”

Aleix Espargaró (P4): “Ik ben blij en tevreden over hoe vandaag is verlopen. We hebben een goed compromis gevonden. We hebben verschillende achterbruggen geprobeerd, een aantal nieuwe aerodynamica delen aan de zijkant getest en ik begin te wennen aan de nieuwe motor. Het niveau hiervan is hoger en in principe met dezelfde instellingen, dezelfde geometrie als de 2023-motor, omdat we nog steeds geen tijd hadden om aan de geometrie te werken. We hebben onze rondetijden qua tempo en over één ronde met een halve seconde weten aan te scherpen, dus het betekent dat ons potentieel hoger en beter is. Ik moet nog steeds leren hoe ik erop moet rijden omdat de aerodynamica heel anders is, maar ik vind het leuk. Het helpt me met de bochtensnelheid en ik heb meer stabiliteit. Ik moet er dus nog aan wennen, maar het potentieel is daar.”

Francesco Bagnaia (P5): De nieuwe kuip heeft veel potentieel. Maar we moeten de set-up aanpassen om het gevoel nog wat te verbeteren. Het is anders duidelijk anders dan de vorige versie. De downforce is krachtiger en daarom is de neiging tot het maken van een wheelie kleiner. Maar ik denk dat, als we met de set-up aan de slag gaan, je je eraan kunt aanpassen – en het potentieel is er zeker. De nieuwe uitlaat is ook heel goed, maar ik moet nog een vergelijkingstest doen om het echt te kunnen bevestigen. Ik voel me goed met bijna alles. Wat we vandaag het meest hebben verbeterd, is de vermogensafgifte en daar ben ik heel erg blij mee.”

Fabio Di Giannantonio (P6): “Ik ben verrast, op een positieve manier vanzelfsprekend. Vanmorgen hadden we wat problemen, ik probeerde twee verschillende voorbanden en ik voelde me niet helemaal op mijn gemak. We waren een beetje laat met het plan, maar vanmiddag probeerden we iets anders waardoor we een grote stap voorwaarts wisten te maken. We waren erg snel, we werkten goed en we gingen de kant op die we wilden. Qua die ene snelle ronde missen we misschien nog iets, maar ik maak me geen zorgen. Ik ben erg blij met het tempo en morgen proberen we misschien een Sprint-simulatie.”

Pedro Acosta (P8): “Net als gisteren was de rondetijd niet ons hoofddoel, maar het is natuurlijk heel goed om de dag een halve seconde sneller af te sluiten dan dag 1. We hebben ons tempo verbeterd, ik raak ook steeds meer gewend aan de elektronica en ik begrijp over het algemeen alles een beetje beter en mijn feedback als ik bij de box aankom wordt ook steeds completer. Dit geeft me een goed gevoel. De andere rijders hebben veel ervaring en zijn een stuk sneller, maar vergeet niet dat het mijn derde keer is in Maleisië. Gezien dit feit is mijn tempo erg goed en ik zou zeggen dat we al goed op weg zijn!”

Marco Bezzecchi (P9): “Het spijt me voor het einde, de crash was niet nodig. Ik ben blij met het gedane werk, we hebben verschillende dingen geprobeerd en veel informatie verzameld. Ik ben nog niet helemaal tevreden, want ik kan nog steeds een stap maken wat betreft het rijden. Ik ben nog niet op 100%, maar we hebben al wat ideeën voor morgen. Op dit moment, als het zo blijft, denk ik niet dat we een racesimulatie gaan doen. Ik concentreer me liever op de afstelling, maar we sluiten niet uit dat we morgen een aantal goede oplossingen vinden en zo ons plan tijdens de afsluitende testdag hier nog veranderen.”

Joan Mir (P10): “Gisteren hebben we veel dingen geprobeerd en vandaag ging het erom die dingen te bevestigen die goed werkten. Vandaag hadden we een basis waar ik me goed bij voelde, dus dat is een grote stap die we hier hebben gemaakt en daardoor kon ik mijn rondetijd een heel stuk verbeteren. Ik was al 0,6s sneller dan tijdens de kwalificatie van vorig jaar. We zien het potentieel en ik ben blij met wat we vandaag hebben gedaan, maar we moeten met beide benen op de grond blijven staan en blijven werken, want er is nog steeds wat marge. Nog één laatste dag hier voordat we aan de test in Qatar gaan denken.”

Fabio Quartararo (P11): “We staan vandaag dan wel bovenaan de lijst wat betreft de topsnelheid, maar dat is niet waar we eerste in wilden worden. De motor is erg snel, maar we moeten ons nog verbeteren tijdens het rijden van die ene snelle ronde. We vinden dan wel steeds een paar kleine verbeteringen, maar niets geweldigs. We moeten een oplossing vinden, vooral voor de grip aan de achterkant, waar we volgens mij een beetje tekortschieten. Hopelijk kunnen we morgen en tijdens de test in Qatar een stap maken.”

Alex Rins (P13): “We zijn best tevreden met de resultaten van vandaag. We hebben ons wat meer geconcentreerd op de elektronica en geprobeerd de dingen die we gisteren hebben geprobeerd te verbeteren. Ik heb ook wat verschillende achterbruggen geprobeerd en we hebben ook aan de set-up gewerkt. Over het algemeen heb belangrijke kilometers gemaakt op de motor en ik begrijp de M1 nu beter, zodat ik kan proberen een betere set-up te vinden om de motor aan te passen aan mijn rijstijl. De motor die Fabio in Valencia heeft getest en die ze hier hebben gebracht – maar dan een aangepaste versie – werkt heel goed. Dus we beginnen het seizoen zeker met deze motor.”

Marc Marquez (P14): “Vandaag was een veel betere dag dan gisteren. Ik voelde me goed en heb veel gereden. Misschien zelfs te veel, maar liefst 72 ronden! Ik weet niet hoe het morgen zal zijn.  Vandaag had ik er in ieder geval zin in. Uiteindelijk, toen ik nog één band over had, besloot ik om een sprint van tien ronden te proberen. Ik wilde het gewoon zelf doen. Ik was zelfs sneller aan het einde. Dat laat zien dat ik de motor steeds beter begrijp. Mijn zwakke punt op dit moment is de timeattack. Dit is het moeilijkste punt voor de rijder om de band en de motor te begrijpen. Ik moet nog veel leren op de Ducati. Maar verder was het een goede dag. Morgenochtend gaat iedereen op jacht naar een sneller rondetijd. Tijdens het rijden van die ene snelle ronde ben ik nog steeds super ver verwijderd van de snelste jongens. Dat is ook normaal – het is niet zoals in Valencia, waar ik er meteen bij zat. Het is nu eenmaal makkelijker met een gebruikte band, plus je hebt ongeveer 15 ronden. Ik ben van plan om daarna nog een lange run te doen, maar (met een glimlach) ik moet nog kijken hoe ik me dan voel.”

Luca Marini (P17): “Het was weer een drukke dag vandaag. Ik heb naast een lange run veel verschillende dingen geprobeerd. De lange run liet ons veel dingen zien en we konden begrijpen wat we nog moesten doen, want ik wil er nog wat meer uit halen. Het was positief om de motor te begrijpen en hoe hij verandert door de bandenslijtage in de loop van een race. Met nieuwe banden voel ik me best goed, dus we moeten dat gevoel evenaren als de banden meer gebruikt worden. Daarom zijn we aan het testen, om deze punten te begrijpen en de tijd die we hebben te gebruiken om eraan te blijven werken. Het is nu tijd om een beetje uit te rusten en ons voor te bereiden op de laatste testdag hier in Maleisië.”

Donderdag komen de MotoGP coureurs nogmaals in actie in Sepang, dit tijdens de derde en afsluitende testdag. Net als de eerste twee dagen staat er opnieuw een acht uur durende sessie op het programma welke om 03:00 uur Nederlandse tijd van start gaat en zal finishen om 11:00 uur. Na afloop van deze sessie krijgen de coureurs opnieuw 15 minuten tijd voor het maken van een aantal proefstarts.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.