Voorafgaand aan de eerste officiële MotoGP Test van 2018, van 28 t/m 30 januari, wordt er al volop getest op het Sepang International Circuit. Het Maleisische circuit is namelijk plaats van handeling voor een driedaagse privé-test, een test waar een groot aantal bekende namen in actie komen waaronder o.a. Casey Stoner, Michele Pirro, Stefan Bradl en Mika Kallio.
Woensdag 24, donderdag 25 en vrijdag 26 januari wordt er op het Sepang International Circuit al volop getest alvorens zondag 28 januari de eerste officiële MotoGP Test van 2018 op hetzelfde circuit van start zal gaan.
Veel geluk hadden de aanwezige coureurs tijdens de eerste dag echter niet aangezien de baan in de ochtend nog nat was, men even na het middaguur op een droge baan naar buiten kon alvorens het even na 15:00 uur opnieuw begon te regenen. Een enkeling kwam aan het einde van de dag nog in actie op regenbanden, veel actie was er echter niet.
Zonder dat er op de baan veel actie op de baan was tijdens de eerste dag viel er echter genoeg te bespreken. Zo wist Ducati MotoGP testcoureur Casey Stoner in de slechts paar ronden die hij gereden had meteen een tijd op de klok te zetten van 2’01,3 (handgeklokte tijd), een snelle tijd waarmee hij de andere in actie komende MotoGP testcoureurs (Michele Pirro, Stefan Bradl en Hiroshi Aoyama) flink in de schaduw wist te zetten. Zowel Pirro, Bradl als ook Aoyama moesten tijdens de eerste dag namelijk genoegen nemen met een snelste rondetijd van in de 2’06.
Naast de genoemde MotoGP coureurs kwamen er nog wel meer coureurs in actie, grotendeels Japanners die normaalgesproken actief zijn in het nationale Japanse Superbike kampioenschap. Opvallend verder was dat HRC- testcoureur Takumi Takahashi de eerste dag in Sepang grotendeels onderweg was op een door HRC geprepareerde Honda CBR1000RR SP2 Superbike machine.
Het weer donderdag tijdens de tweede testdag was aanzienlijk beter en naast de al genoemde namen verschenen ook o.a. KTM MotoGP testcoureur Mika Kallio, Aprilia MotoGP testcoureur Matteo Baiocco, Suzuki MotoGP testcoureur Sylvain Guintoli op de baan.
In de pitbox van het Suzuki MotoGP team was het donderdagochtend tevens een drukte van belang aangezien Isle of Man TT winnaar Michael Dunlop, Australisch Superbike kampioen Josh Waters en MotoAmerica Superbike kampioen Toni Elias als beloning voor hun in 2017 behaalde titels enkele ronden mochten rijden op de Suzuki MotoGP machine waarmee normaalgesproken Andrea Iannone en Alex Rins actief zijn in de MotoGP klasse.
Aangezien de omstandigheden aanzienlijk beter waren dan tijdens de eerste dag kon er meer gereden worden en gingen de rondetijden vanzelfsprekend ook verder naar beneden. Ondanks dat er geen officiële rondetijden werden vrijgegeven was het opnieuw Stoner die veruit het snelst was. Met een rondetijd van 2’00.9 maakte de Australiër opnieuw grote indruk al was het verschil met de overige coureurs wel aanzienlijk kleiner dan een dag eerder. Volgens goed ingelichte bronnen zou Stoner deze tijd gereden hebben op de 2018 versie van de Ducati Desmosedici die opvallend genoeg van heel heel weinig zogenaamde winglets was voorzien.
Ondanks dat we slechts mondjesmaat en van maar een paar rijders rondetijden kunnen achterhalen zou Kallio een snelste ronde van 2’02.3 hebben laten noteren, Bradl zijn snelste rondetijd aan hebben weten te scherpen tot een tijd van in de 2’03 en zou Baiocco op de Aprilia RS-GP, ondanks dat hij zich bezighield met enkel lange runs, een snelste rondetijd van 2’04.5.
Van de drie prominente Suzuki gastrijders zijn geen rondetijden bekend gemaakt, Dunlop en Waters mochten als eersten enkele ronden rijden terwijl Elias druk was met telefoneren en proberen te achterhalen waar zijn bagage was. De Spanjaard zijn bagage – met daarin o.a zijn motorpak – was op de vlucht naar Maleisië zoekgeraakt. Gelukkig arriveerden de spullen donderdag in de loop van de middag waardoor ook Elias nog even enkele ronden kon rijden.
Vrijdag is de derde en afsluitende privé-testdag in Sepang, vervolgens is er zaterdag geen actie op de baan alvorens zondag het geweld echt los gaat barsten als de reguliere MotoGP coureurs voor het eerst in 2018 hun machines weer gaan starten en in actie komen op het Maleisische circuit.