MotoGP: Ten Kate nu toch richting Grand Prix wereld?

66

Al eerder waren er geruchten dat het Nederlandse Ten Kate Honda team naar de  Grand Prix wereld wilde maar tot nu toe bleven de mannen uit Nieuwleusen alleen actief in de World Superbike paddock waar zij een belangrijke partner van Honda zijn.

Juist deze goede relatie zou volgens de laatste geruchten nu de reden zijn dat het team een belangrijke rol gaat krijgen in het onderhoud van de Moto2 blokken, de Moto2 categorie zal vanaf het seizoen 2010 de huidige 250cc klasse vervangen.

Dit weekeinde zou er meer duidelijkheid moeten komen over de reglementen van de Moto2 categorie, en ook over de leverancier van de motorblokken. Volgens de laatste geruchten uit de Jerez de la Frontera paddock krijgt na het afhaken van Kawasaki, Honda de opdracht om de krachtbronnen voor de nieuwe categorie te gaan ontwikkelen en de Japanse fabrikant zou daarna het onderhoud van alle blokken uit willen besteden aan de motortuners uit Nieuwleusen.

Navraag bij de teammanager van het HANNspree ten Kate Honda Team, Ronald ten Kate, leverde echter een nogal verontwaardigde blik op:

"Dat zou geen slechte optie voor ons zijn, maar deze verhalen zijn momenteel echt van het niveau fabeltjeskrant. Natuurlijk ontken ik niet dat er in het verleden wel eens gesproken is over het ontwikkelen van een fiets voor deze nieuwe categorie maar de laatste tijd hebben we ons daar niet meer mee bezig gehouden omdat er nog heel veel onduidelijkheden zijn. Om eerlijk te zijn, er zijn momenteel geen gesprekken gaande die in een afrondende fase zitten, maar nogmaals, als ik de geruchten die her en der nu de ronde doen hoor dan zou het misschien niet eens een slechte optie voor ons zijn."

De kosten voor de ontwikkeling van de nieuwe blokken zou Dorna vervolgens over willen nemen waardoor de teams gratis de beschikking zouden krijgen over de nieuwe motorblokken

Een ander aspect wat nog niet besloten lijkt is het bandenmerk waarop de Moto2 zal starten. Of er  voor deze categorie zal worden gekozen voor één enkele badenleverancier, zoals Bridgestone in de MotoGP,  of dat de teams vrij zijn om een eigen bandenleverancier te kiezen zal later dit weekend in Jerez waarschijnlijk bekend gemaakt gaan worden.

Andere geruchten in Spanje geven aan dat er niet, zoals oorspronkelijk wel aangegeven, een overgangsjaar zal zijn waarin de nieuwe viertakten samen zullen starten met de 250cc motoren. De kans lijkt nu dus groot dat ook dit tweetakt geluid na 2009 van het internationale podium zal verdwijnen.