MotoGP teams krijgen nieuwe ECU tot hun beschikking

3999
© Dorna

Er komt een nieuwe ECU (Engine Control Unit) in de MotoGP voor 2023 omdat de sport zich voorbereidt op het nieuwe tijdperk van duurzamere brandstoffen dat in 2024 begint. Maar wat betekent dat nu, en wat voor gevolgen heeft het voor de teams in de koningsklasse?

Een ECU is in wezen het brein van een MotoGP machine. De ECU verzamelt gegevens van verschillende sensoren, compileert die gegevens via uniforme software en stuurt vervolgens de motor zoals gewenst aan met strategieën zoals tractiecontrole en anti-wheelie. In de MotoGP wordt het systeem ontworpen door Marelli en deze ECU wordt door elke motor en elk team wordt gebruikt.




De ECU was voorheen een enorm investeringspunt voor de fabrikanten die aan de MotoGP deelnamen. Met name Honda en Yamaha waren ver gevoerd met hun elektronica totdat in 2016 werd overgegaan naar dezelfde elektronica voor iedereen. Nu iedereen dezelfde unit krijgt, zorgt dat ervoor dat de kosten niet de pan uit rijzen en dat de concurrentie over de hele grid hechter blijft omdat iedereen dezelfde apparatuur heeft.

De normale levenscyclus van een ECU in de MotoGP categorie is ongeveer drie tot vijf jaar. Daarna wordt gewoonlijk een nieuw model geïntroduceerd omdat de leveranciers van de onderdelen ze binnen dat tijdsbestek vervangen. Met de hulp van Marelli bedroeg de vorige levensduur van de ECU die in de MotoGP werd gebruikt echter een uitzonderlijke tien jaar. Dat komt omdat de fabrieken niet alleen de efficiëntie verhogen en de kosten van de eenheid zelf in de hand houden, maar ook wijzigingen moeten aanbrengen aan de kabelboom en de elektrische systemen van hun motoren om een nieuwe ECU te monteren. Het is dus een kostbare onderneming om een nieuwe ECU te introduceren.

De nieuwe motoren op de grid zullen de nieuwe ECU gebruiken, en de fabrieken hebben gevraagd om de oudere ECU te blijven gebruiken op de modellen van de voorgaande jaren. Dit is om de kosten te beheersen, voor de fabrieken en voor de satellietteams die de rekening moeten betalen als onderdeel van hun lease overeenkomsten. De sport blijft streven naar maximale efficiëntie en duurzaamheid en, zoals altijd, naar onafhankelijke teams die kunnen blijven floreren op de grid.

De nieuwe ECU van 2023 biedt geen technische en prestatievoordelen, waardoor er geen oneerlijke strijd is tussen machines van 2022 en 2023. Er zijn tal van updates klaar voor het begin van het nieuwe tijdperk van duurzame brandstoffen en er worden steeds meer veiligheidsmaatregelen getest, maar de prestaties zullen in 2023 niet verbeteren.

Met de gegevens van het eerste jaar waarin de fabrieken met de nieuwe ECU rijden wordt de basis gelegd en verwacht dat deze vanaf volgend seizoen betere prestaties levert. Iedereen zal dan over deze ECU beschikken want dan gaat het nieuwe tijdperk van duurzame brandstoffen van start. In 2024 moet minstens 40% van de brandstof niet-fossiel zijn, vanaf 2027 moet de brandstof 100% niet-fossiel zijn.