Perfecte weersomstandigheden verwelkomden de teams van Kawasaki en Suzuki op het Australische Phillip Island waar drie dagen getest zal gaan worden. Loris Capirossi wist voorlopig de snelste tijd te noteren.
De teams van Kawasaki en Suzuki hebben er voor gekozen om de MotoGP test in Jerez aan zich voorbij te laten gaan en daarvoor in de plaats Australië aan te doen. Vooral Suzuki is er alles aan gelegen om de problemen die het team altijd op Phillip Island heeft de baas te worden. Ook voor Kawasaki is het een belangrijke test want Team Green blaakte nu ook niet echt van goede resultaten in 2008.
Voorlopig waren de Suzuki’s de snelsten op ‘the Island’ waarbij Loris Capirossi met een 1’31.5 vier tienden sneller was dan zijn teamgenoot Chris Vermeulen. Daarna was het Kawasaki testrijder Olivier Jacque die de vaste rijders Marco Melandri en John Hopkins de baas was.
Voor Suzuki is dit een privé test waardoor het team geen gegevens vrijgeeft maar Kawasaki kwam met uitgebreide informatie van de eerste testdag waarin Melandri de ZX-RR weer wat beter heeft leren kennen en Hopkins erg veel last bleek te hebben van de eerder dit jaar in Assen opgelopen blessure.
"We maken veel meer kilometers tijdens het testen dan tijdens een race weekeinde en daarmee had ik vandaag wat problemen, mijn linker knie en enkel zijn redelijk pijnlijk, nog steeds als gevolg van de val in Assen. Iedere keer als ik moet schakelen voel ik de metalen plaat die erin is gezet om het herstel te versnellen. Mijn enkel is daardoor flink opgezet, ook mijn knie gaf problemen vooral in de linker bochten. Ik ben absoluut nog niet in de optimale fysieke conditie," vertelde Hopkins. "Nu ik dit heb gezegd, is het tijd voor de positieve zaken, het was prettig om samen te werken met mijn nieuwe chef-monteur Naoya. We hebben een goede verstandhouding en we hebben zeker nu al enkele verbeteringen aan de motor gevonden. Naoya is heel erg gestructureerd in zijn benadering van alles maar heeft zeker ook een frisse kijk op een aantal zaken, als gevolg hiervan hebben we denk ik een paar grote stappen voorwaarts gemaakt. Nu heb ik alleen in de komende dagen nog meer tijd op de baan nodig, Phillip Island is altijd een moeilijk circuit voor mij geweest, ik heb hier eigenlijk ook nog nooit een goed wedstrijdresultaat behaald dus hoe meer tijd ik in de komende twee dagen nog op de baan kan zijn hoe beter."
"Vandaag hebben we ons gericht op het nieuwe rijwielgedeelte van de Ninja ZX-RR, met een positieve uitkomst, liet Jacque weten. "Ik was vanmorgen al heel snel in staat om de rondetijden die ik op het vorige model had gereden te evenaren terwijl we met het nieuwe model volgens mij nog maar op 80% van de potentie zitten. Morgen hoop ik meer tijd te hebben om uiteindelijk natuurlijk zo dicht mogelijk bij de 100% te komen. We werken eveneens met een gemodificeerd elektronica pakket op de motor hiermee hebben we meer mogelijkheden om het karakter van de vermogensafgifte aan te passen, en ook hiervan is de eerste indruk positief. We zullen in de komende dagen ook verder werken om dit systeem te optimaliseren en natuurlijk ook het verzamelen van data zodat men alles kan doorontwikkelen in Japan."
Marco Melandri mag contractueel nog niets zeggen maar teammanager Michael Bartholemy vertelde het volgende over de Italiaan:
"We kozen voor Phillip Island omdat we in het verleden problemen hebben gehad op dit circuit, tot dusver lijkt het erop dat deze beslissing goed uitpakt, de omstandigheden zijn tot nu toe optimaal alleen stond er in de loop van de middag wat veel wind. Marco is doorgegaan met het verder vertrouwd te raken met de Ninja ZX-RR, hij maakt met zijn team zeker al stappen voorwaarts. Hij had vandaag wat problemen met de voorkant maar we denken dat we de oplossing voor morgen wel hebben gevonden."
Tijden eerste dag Phillip Island test:
1 Loris Capirossi Suzuki 1’31.5
2 Chris Vermeulen Suzuki 1’31.9
3 Olivier Jacque Kawasaki 1’32.4
4 Marco Melandri Kawasaki 1’32.5
5 John Hopkins Kawasaki 1’33.3