Na weer een dag de tijden in Sepang gedomineerd te hebben, waarbij Casey Stoner en Dani Pedrosa onder de 2Õ00 doken, waren er stralende gezichten te zien bij de Repsol Honda mannen.
Op de derde dag van de tweede officiële test op het Maleisische Sepang zagen we een bijna ongelofelijke snelheid van de Honda rijders. Binnen tien minuten nadat het circuit open ging zagen we Casey Stoner de 2Õ00 grens doorbreken, hiermee was de Australiër bijna een seconde sneller dan het oude record. <br /> <br /> Binnen 15 minuten na StonerÕs ronde dook ook Dani Pedrosa onder de 2Õ00 en daarmee bleven de twee Repsol Honda rijders uit de klauwen van de rest van het veld. Op deze derde en laatste dag was het echter niet Andrea Dovizioso maar de voor Gresini rijdende fabrieksrijder Marco Simoncelli die de derde plaats in nam voor Dovizioso. Vier fabrieks HondaÕs in de top vier dus.<br /> <blockquote>ÒHet was een goede dag waarop we wederom beide chassis met elkaar hebben vergeleken en ik ben blij dat we nu een keuze hebben gemaakt over welk chassis we dit seizoen gaan gebruiken. We hebben verder veel elektronica geprobeerd die het remmen op de motor regelden en hebben daar op sommige punten verbetering gevonden maar ook wat minpuntjes, dat moeten we dus nog even rechtzetten,Ó vertelde <strong>Stoner</strong>. ÒHet chassis wat we gekozen hebben reageert altijd zoals wij dat willen, het maakt niet uit welke afstelling we gebruiken. We kunnen dit chassis ook vrij makkelijk aanpassen. Als we over twee weken dus naar Qatar gaan dan kunnen we tegelijkertijd verschillende afstellingen proberen en meer tijd op de baan doorbrengen. Sommige aanpassingen kunnen veel tijd kosten, het hebben van twee identieke motoren is dan handig. Deze test was zeer productief voor ons, we hebben vandaag een lage run gereden Ð bijna een race afstand Ð en belangrijke informatie verzameld. Ik voel me steeds zekerder op de RC212V en ik kan niet wachten om naar Qatar te gaan.Ó</blockquote>
<blockquote>ÒWe hebben drie goede testdagen gehad, beide tests hier in Sepang waren eigenlijk zeer positief. We hebben het remmen kunnen verbeteren en hebben veel gewerkt aan diverse configuraties van het chassis en de elektronica. Dit is een veel betere wintertest dan vorig jaar, ook al weten we dat iedereen nog voor de eerste race beter zal worden,Ó vertelde <strong>Pedrosa</strong>. ÒIk ga zeer tevreden weg uit Sepang en de test in Qatar zal ons een kans geven om ons werk op een ander circuit, met een andere lay-out en andere baanomstandigheden, te controleren. Ik heb min of meer net zo veel tijd met het chassis van vorig jaar en dat van 2011 gereden en ik was sneller op die van 2011, het zal echter fijn zijn om dat ook in Qatar na te gaan en daar dan een uiteindelijke beslissing te nemen. Ik denk dat ikzelf en de motor in goede vorm zijn en we zullen met meer vertrouwen dan vorig jaar naar Qatar gaan, we zullen echter mei beide benen op de grond moeten blijven staan want we hadden vorig jaar veel problemen en zijn toen beter geworden, dat kan dus met de anderen ook zo zijn. Niets is zeker tot we gaan racen.Ó</blockquote>Honda baas Shuhei Nakamoto ging tijdens een korte persconferentie nog even in op wat inmiddels ‘clutch-gate’ wordt genoemd (zie <a target="_blank" href="https://www.racesport.nl/MotoGP/MotoGP/is-een-dual-clutch-systeem-het-geheim-achter-de-snelle-hondas-/tabid/63/iNews_ID/25565/Default.aspx">dit artikel</a>) en verklaarde het volgende:<br /> <blockquote>"HRC heeft natuurlijk niets dat verboden is maar we hebben inderdaad wel een nieuwe systeem voor de transmissie waardoor je sneller kan schakelen. Het is echter geen DCT, ik kan je echter niet zeggen hoe het wel werkt … omdat ik dat gewoon niet weet," aldus Nakamoto.<br /> </blockquote> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fstralende-gezichten-bij-repsol-honda%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F25581%2FDefault.aspx&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&colorscheme=light&height=80"></iframe>