Na de overwinning in de Grand Prix van Frankrijk zijn Honda en Casey Stoner naar het circuit van Jerez afgereisd voor een succesvolle priv test met het 2012 prototype van Honda.
HRC testrijders Kousuke Akiyishi en Shinichi Ito hadden het nieuwe prototype, wat gebaseerd is op de huidige RC212V machine, al aan de tand gevoeld tijdens tests op het Suzuka circuit maar op het circuit van Jerez was het de beurt aan Repsol Honda rijders Casey Stoner en Dani Pedrosa. De Spanjaard moest na het breken van zijn sleutelbeen echter verstek laten gaan. <br> </br> <br> </br> Ito begon de dag met een eerste shakedown voordat Stoner rond de klok van elf op de machine plaatsnam om uiteindelijk in totaal 50 ronden te rijden met de Bridgestone banden van dit seizoen maar ook met de banden die volgend seizoen gebruikt gaan worden.<br> </br> <br> </br> Of HRC ook een tweede dag met Stoner gaat testen was dinsdagavond nog niet bekend, mogelijk dat deze dag een andere keer wordt ingedeeld zodat ook Pedrosa zijn input kan geven. Honda heeft net als de andere fabrikanten in totaal acht dagen waarop men met de fabrieksrijders mag testen met het 2012 prototype.
<blockquote>ÒAlles is heel erg goed en positief gegaan. Het is sowieso fijn om weer met een 1000cc te rijden, om dat motorblok en die kracht weer te voelen. Ik heb me erg vermaakt en heb echt genoten van deze eerste dag omdat alles wat we proberen meteen lijkt te werken, geen klachten dus. De grootste teleurstelling is dat Dani er niet bij kan zijn want ook hij is belangrijk voor de ontwikkeling van de machine. Ik hoop dat HRC ook snel zijn input kan krijgen want we hebben zoveel mogelijk data nodig om ons voor te bereiden op het volgende seizoen,Ó vertelde <strong>Stoner</strong>. ÒWe hebben ons vandaag niet op iets specifieks gericht, we hebben gewoon geprobeerd om te begrijpen wat de motor doet, hoe die reageert op de remmen enzovoort, hierbij hebben we wel een aantal problemen die we nu hebben in ons achterhoofd gehouden. Het remmen gaat beter, de stabiliteit in de voorkant lijkt erg goed. Natuurlijk wilden we kijken hoe de vermogensafgifte is en die is erg soepel, dat is dus geen probleem. Over het algemeen lijkt er niet veel veranderd te zijn vergeleken met hoe de 800cc motor nu is, de machine voelt ongeveer gelijk aan, het is dus een goede machine.Ó <br> </br> </blockquote> <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fstoner-maakt-eerste-meters-met-2012-honda-prototype%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F26416%2FDefault.aspx&send=true&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border: currentcolor; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden;" allowtransparency="true"></iframe>