Cal Crutchlow heeft ook maandag tijdens de tweede dag van de MotoGP Shakedown Test Sepang de snelste rondetijd op de klok weten te zetten. De Yamaha MotoGP testcoureur was tijdens de grotendeels verregende tweede dag het snelst voor Michele Pirro en Augusto Fernandez.
De tweede dag van de MotoGP Shakedown Test Sepang is maandag grotendeels in het water gevallen. Zorgde de regen zondag tijdens de eerste dag voor een vroegtijdig einde van de dag – het begon zondag rond de klok van 15:30 uur te regenen – maandag tijdens de tweede dag zorgde een regenbui in de vroege ochtend voor een nat begin van de dag.
Ondanks dat de baan nat was werd er wel volop gereden maar de rondetijden kwamen de eerste zes uur van de dag bij lange na niet in de buurt van de rondetijden welke tijdens de eerste dag gereden werden. In de loop van de middag droogde de baan echter dusdanig op waardoor er in het laatste uur nog gereden kon worden op een zo goed als droge baan.
Nadat MotoGP debutant Augusto Fernandez op een natte baan lange tijd de tijdlijst aanvoerde was het later in de middag Dani Pedrosa die voor het eerst naar buiten kwam met een transponder op zijn KTM RC16. De Spanjaard was ook meteen de eerste coureur die op slicks een snelle rondetijd op de klok wist te zetten. Nadat Pedrosa enige tijd bovenaan de lijst te vinden was kwamen ook de andere op slicks in actie. Michele Pirro en Cal Crutchlow doken vervolgens onder de op dat moment snelste rondetijd van de KTM-coureur.
Uiteindelijk was het Crutchlow die bij het vallen van de finishvlag om 18:00 uur de lijst aanvoerde met een snelste rondetijd van 2’02.079 voor Pirro en Fernandez. De snelste ronde van Crutchlow was echter nog wel flink langzamer dan zijn eigen gereden snelste ronde van 2’01.146 gereden tijdens de eerste dag. Ter info, Pedrosa zou tijdens de eerste dag al een rondetijd van 2’00.4 op de klok gezet hebben, de tijd van de Spanjaard was echter handgeklokt omdat hij zondag zonder transponder reed en zijn rondetijd derhalve niet werd opgenomen in de tijdlijsten.
Yamaha
Cal Crutchlow was maandag opnieuw de enige Yamaha coureur die in actie kwam, maar de regen betekende dat hun 2022-2023 motorspecificatie testplan enigszins “verspild” werd. Volgens Monster Energy Yamaha MotoGP teammanager Maio Meregalli, die een oogje in het zeil hield in de Yamaha box zullen we moeten wachten tot dinsdag om meer te zien van de nieuwe 2023 Yamaha M1.
Ducati
Nadat hij zondag een nieuw aeropakket (kuipdelen) had gekregen, reed Ducati MotoGP testcoureur Michele Pirro maandag met de standaard kuipdelen van afgelopen jaar. De twee motoren van de Italiaan hadden wel verschillende versies van de uitlaat – de grote en de korte – dus door de regen was het zeker geen verloren dag voor Ducati.
KTM
Dani Pedrosa werkte tijdens de eerste dag samen met de crew van KTM-nieuwkomer Jack Miller, maandag verhuisde de Spanjaard naar de andere kant van de pitbox en werkte hij samen met de crew van Brad Binder. Het belangrijkste aandachtspunt van KTM tijdens deze Shakedown is het vergelijken van verschillende motorspecificaties. Jonas Folger vergezelde Pedrosa opnieuw op de baan tijdens deze tweede testdag.
In een gesprek met motogp.com in Sepang verklapte Red Bull KTM Factory Racing teammanager Francesco Guidotti dat “het plan was om aan het eind van de Shakedown nieuwe kuipdelen te testen”, maar door de regen lijkt het erop dat daar geen tijd meer voor is alvorens de officiële MotoGP test aanstaande vrijdag begint…
GASGAS
GASGAS Factory Racing Tech3 coureur Augusto Fernandez bleef zijn draai vinden op een MotoGP motor en in tegenstelling tot de meesten zal de Spanjaard niet al te zeer ontstemd zijn geweest over zijn eerste optreden op een natte baan. De regerend Moto2 wereldkampioen zette in de lastige omstandigheden een tijd neer van 2:12,255, een tijd waarmee hij de tweede plaats innam op de tijdlijst voordat de baan droog werd.
Aprilia
“We hebben iets innovatiefs op de voorkuip”, was de cryptische boodschap van Aprilia Racing teammanager Paolo Bonora. In een gesprek met motogp.com legde Bonora ook uit hoe de kuip van de Noale-fabriek “opnieuw is ontworpen” na “gebruik te hebben gemaakt van de tijd in de windtunnel in de winter.”
Honda
HRC-testcoureur Stefan Bradl kwam maandag in actie met een aangepast en nieuw chassis. De Duitser testte onlangs dit chassis ook al kort tijdens een privé test in Jerez. Bovendien was de nieuwe technisch directeur van HRC, Ken Kawauchi, net als zondag in de pitbox aanwezig om zijn nieuwe werkomgeving beter te leren kennen.
Rondetijden MotoGP Shakedown Test Sepang maandag:
- Cal Crutchlow, Yamaha 2’02.079
- Michele Pirro, Ducati 2’02.598
- Augusto Fernandez, Aprilia 2’02.770
- Dani Pedrosa, KTM 2’02.807
- Lorenzo Savadori 2’02.948
- Jonas Folger, KTM 2’04.125
- Stefan Bradl, Honda 2’13.419