MotoGP Shakedown Test Sepang: Cal Crutchlow het snelst tijdens eerste dag

7270
cal-crutchlow
Cal Crutchlow | foto© motogp.com

Cal Crutchlow heeft zondag op het Sepang International Circuit tijdens de eerste dag van de MotoGP Shakedown Test de snelste rondetijd op de klok gezet. De Yamaha MotoGP testcoureur voerde aan het einde van de dag de tijdlijst aan voor MotoGP debutant Augusto Fernandez. 

Het was zondag op het Sepang International Circuit een bewogen eerste MotoGP testdag van het jaar. Niet alleen vanwege de hoge temperaturen, de nog erg stoffige en vieze baan maar ook vanwege de vele nieuwe ontwikkelingen die er te zien waren bij diverse fabrikanten tijdens de openingsdag van de driedaagse MotoGP Shakedown Test. Het zien en ontdekken van al deze nieuwe ontwikkelingen was echter nog wel een dingetje aangezien er geen fotografen en journalisten werden toegelaten tot de pitlane – nou ja uitgezonderd de Dorna fotografen, dit tot grote ergernis van de overige fotografen die met de drup aan de neus vanaf de publieke tribunes moesten proberen om hun foto’s te maken en een glimp op proberen te vangen van al het nieuws.







Maar hoe dan ook, de 2023-campagne is hervat met tijdens deze eerste drie MotoGP testdagen van het jaar alleen de MotoGP testcoureurs en de enige MotoGP debutant dit jaar in naam van Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) die in actie komen.

Het werd zondag meteen een pittige eerste dag, allereerst vanwege de hoge temperaturen en een baan die nog erg stoffig en vies was aangezien er de afgelopen tijd weinig op gereden is. Nadat de lichten om 10:00 uur lokale tijd op groen waren gegaan kwam er daarnaast ook nog eens een vroegtijdig einde aan de dag toen het rond de klok van 15:30 uur begon te regenen en het al snel duidelijk werd dat de baan voor het einde van de dag niet meer volledig droog zou worden.

Op het moment dat de eerste regendruppels vielen was het Cal Crutchlow die met een snelste ronde van 2’01.146 de tijdlijst aanvoerde, een rondetijd waar nog weinig waarde aan gehecht kan worden aangezien deze tijd nog ver verwijderd is van de snelste rondetijden die de MotoGP klasse hier normaalgesproken rijdt. (Snelste rondetijd tijdens 2022 editie van de Maleisische Grand Prix – Jorge Martin 1:57,790)

Crutchlow had zondag maar liefst drie YZR-M1’s tot zijn beschikking – twee 2023 specs en één 2022 spec machine. De meeste aandacht ging uit naar Yamaha’s nieuwe, agressievere motor, die een belangrijk gespreksonderwerp was in Valencia. Een blik op de tijdlijsten leert echter dat het probleem dat zich eind vorig jaar voordeed, is opgelost.

Crutchlow klokte namelijk een topsnelheid van ruim 330 km per uur, slechts een paar kilometer verwijderd van de hoogst gemeten MotoGP topsnelheid op het circuit. Gezien de hoogste topsnelheid van een Yamaha MotoGP coureur in 2022 (327 km p/u) is dit een vroege aanwijzingen dat Yamaha vooruitgang heeft geboekt wat betreft topsnelheid.

Regerend Moto2 wereldkampioen Augusto Fernandez was na zijn eerste kennismaking met een MotoGP machine in november in Valencia terug op zijn GASGAS Factory Racing Tech3 RC16. De MotoGP debutant eindigde als tweede op de tijdlijst met een snelste ronde van 2’01.331, slechts een fractie langzamer dan Crutchlow’s snelste ronde van de dag.

Jonas Folger, de nieuwe MotoGP testcoureur van KTM, voegde zich bij Dani Pedrosa op het circuit voor Red Bull KTM Factory Racing. De Duitser maakte voor het eerst tijdens een Official Test kennis met de RC16. Pedrosa werkte tijdens de openingsdag samen met Jack Miller’s crew, de Spanjaard reed zijn ronden echter zonder transponder op zijn machine waardoor er geen (officiele) rondetijden bekend zijn van hem. Insiders hebben ons inmiddels wel al laten weten dat de kleine Spanjaard zondag echter wel het snelst was van iedereen.(2’00.4..)

Stefan Bradl had tijdens deze eerste testdag twee Honda RC213V machines tot zijn beschikking. Bradl reed hoofdzakelijk zijn ronden op een Honda machine in een nieuw jasje met vernieuwde kuipdelen, een nieuwe uitlaat en de 2023 krachtbron. Bradl’s snelste rondetijd was een 2’01.605, waarmee hij vierde werd op de tijdlijst.

Aprilia MotoGP testcoureur Lorenzo Savadori was aanwezig om de nieuwe 2023 Aprilia RS-GP te testen, en het was een drukke dag voor de Italiaan, die met maar liefst zes verschillende motoren moest rijden. Aprilia had ook diverse nieuwe kuipdelen meegenomen – iets wat we veel zullen zien tijdens het voorseizoen. Savadori viel tegen het einde van de dag ook nog een keer stil, dit vanwege een technisch probleem.

Michele Pirro verrichte zondag het nodige testwerk voor Ducati, ook hij was op de baan te zien met een compleet nieuwe kuip op de GP23 machine. Pirro zette gedurende de openingsdag een snelste rondetijd op de klok van 2’02.115.

Mede door de hoge temperaturen in Maleisië en het vuile baanoppervlak na de winter waren de snelste rondetijden ongeveer drie seconden langzamer dan tijdens de laatst verreden Maleisische Grand Prix in oktober 2022. De verwachting is wel dat er de komende twee dagen wel snellere rondetijden gereden zullen worden, maar tijdens deze eerste drie testdagen zijn de rondetijden van ondergeschikt belang. De belangrijkste opdracht die de MotoGP testcoureurs deze dagen hebben is de nieuwe door hun werkgever meegebrachte onderdelen aan een eerste test te onderwerpen, data te verzamelen waarmee de engineers vervolgens aan de slag kunnen. Het echte vuurwerk komt dan een aantal dagen (10-12 februari) als de reguliere MotoGP coureurs in actie komen en kunnen proberen van het testwerk van de mannen die zich deze drie dagen flink in het zweet werken op het Maleisische circuit.