MotoGP: Rossi: Û÷De kloof tussen de fabrieksteams en de klantenteams is te grootÛ÷

208

Valentino Rossi heeft er bij de fabrikanten uit de MotoGP op aangedrongen dat men meer motoren maar ook ondersteuning moet gaan bieden aan de klantenteams om de kloof tussen de fabrieksteams en de klantenteams te dichten.

Geen van de satelliet of klantenteams heeft sinds de overwinning van Toni Elias voor Gresini Honda op Estoril in 2006 een overwinning kunnen bijschrijven en Rossi is bezorgd dat de kloof tussen de fabrieksrijders en de privéteams nu toch echt te groot geworden is.







"Onze motoren zijn zo geavanceerd geworden dat er maar een paar fabrikanten zijn die ze op dat niveau kunnen produceren," vertelde de regerende MotoGP wereldkampioen in een interview met Motosprint. "Dus zijn er ook maar enkele coureurs die voor de overwinning kunnen strijden, voor klantenteams is dit bijna niet meer mogelijk."

"Tot 2006 kon een coureur uitkomend voor een klantenteam zoals (Marco) Melandri meestrijden voor de titel, maar sinds 2007, toen de 800cc motoren kwamen, is de kloof tussen fabrieksteams en klantenteams enorm. De top van de MotoGP is te elitair geworden en dat is niet goed."

De achtvoudig wereldkampioen dringt er bij de diverse fabrikanten op aan om motoren aan te bieden aan andere teams.

"Waarom worden mijn motoren aan het einde van het jaar vernietigd in plaats van te worden verkocht aan een klantenteam? Op die manier zouden er wellicht twee extra coureurs aan de grid kunnen worden toegevoegd."

"De fabrieksmotoren hebben een dusdanig hoog niveau bereikt dat Yamaha niet wilt dat anderen zien hoe zij haar motoren maakt en dus kiezen ze er voor om hun motoren aan einde van een seizoen te vernietigen. Maar op deze manier is het moeilijk om een mooie grid, die naar mijn mening tenminste uit 24 coureurs zou moeten bestaan, te krijgen."

De Italiaan is van mening dat dit probleem juist nu zou moet worden aangepakt als onderdeel van het programma voor de ingrijpende kostenbesparingen, die gepland staan voor 2010 en daarna.

"We moeten minder geld gaan uitgeven en verspillen in de MotoGP en als het nodig is moeten we ook maar wat langzamer gaan," zei Rossi. "De situatie met de economie is erg moeilijk, de motoren worden niet meer verkocht en we kunnen niet doen alsof er niets gebeurd."