MotoGP: Roberts wil tweemansteam in Moto2

61

Nadat zijn MotoGP project na 2007 niet werd voortgezet heeft Kenny Roberts, na een paar jaar op de achtergrond te hebben gewerkt, zijn zinnen gezet op de Moto2 klasse, een klasse die voor hem op het lijf lijkt te zijn geschreven.

Na een succesvolle race carrière besloot Kenny Roberts het als teammanager over een andere boeg te gooien. Roberts was al enkele jaren teammanager geweest van het Yamaha team maar vond het allemaal te log gaan en besloot zelf een motor te bouwen om de strijd met de concurentie aan te kunnen gaan.







Van Modenas naar Proton en dan via KTM naar Honda, grote successen bleven uit maar toch wist Roberts het de andere constructeurs nog best lastig te maken. In het laatste seizoen met de 990cc machine wist zijn zoon Kenny Roberts junior een tweetal podiums waaronder bijna een overwinning te pakken. De intrede van de 800cc machines was echter de doodslag voor Roberts en zijn team want de combinatie van het Roberts rijwielgedeelte en het niet goed presterende Honda RC212V blok zorgde voor teleurstellende resultaten waarna de stekker, ook door een gebrek aan sponsors, deels uit het project werd getrokken.

De naam Roberts duikt weer op nu de Moto2 klasse in aantocht is. Het is de ideale combinatie voor de voormalig GP held en zijn mensen die in feite, op enkele seizoenen na, altijd gewerkt hebben met een eigen rijwielgedeelte en een door een andere partij aangeleverd motorblok. Roberts Sr. Is dan ook zeer geïnteresseerd in deze klasse die de 250cc klasse moet gaan vervangen. Sterker nog, er wordt al druk gewerkt aan het ontwerp voor het rijwielgedeelte.

"Ik denk dat het Moto2 kampioenschap goed zal werken want het speelveld is in evenwicht, dat is interessant want dat is namelijk niet het geval in de MotoGP. Als je op de verkeerde motor zit kan je er niets meer aan doen en betalen om op de verkeerde motor te zitten is gewoon onzinnig," aldus Roberts.

"We gaan ons eigen rijwielgedeelte bouwen. We hebben nog steeds een minimale bezetting in de werkplaats en we hebben in Engeland nog steeds de werktuigen om een rijwielgedeelte te bouwen maar het zal waarschijnlijk ergens anders gebouwd gaan worden, daar moeten we nog een beslissing over nemen. Vanaf het moment dat ik ja zeg, zal het waarschijnlijk drie maanden duren om een motor klaar te hebben."

Huidig klassementsleider in de 250cc, Hiroshi Aoyama is één van de namen die opduikt bij het project van Roberts evenals die van Stevie Bonsey, maar de voormalig drievoudig wereldkampioen vindt het nog te vroeg om over potentiële rijders te praten.

"Hij is zeker één van de jongens maar we gaan nu nog niet aan rijders denken. We zijn er dan wel een tijdje uit geweest maar we willen wel iemand die kan winnen."