Het nieuwe reglement dat dit seizoen van kracht werd waarbij in het hele seizoen per rijder maar zes motorblokken ingezet mogen worden is blijkbaar toch niet zo strikt als gedacht werd want het Rizla Suzuki team heeft dispensatie gekregen om drie extra motorblokken te mogen gebruiken.
Het Rizla Suzuki team is zeer waarschijnlijk het eerste team dat problemen gaat krijgen met het maximum van zes motorblokken per rijder per seizoen aangezien Loris Capirossi al aan zijn vierde motorblok is begonnen terwijl nieuwkomer Alvaro Bautista zelfs al met zijn vijfde motorblok rond rijd terwijl er nog negen races te gaan zijn.<br /><br />Bij de inzet van meer dan zes motorblokken was het de bedoeling dat de rijder in kwestie een straf zou krijgen waarbij er 10 seconden nadat de race van start is gegaan vanuit de pitlane aan de race begonnen mag worden. Dit zou betekenen dat Suzuki in de tweede helft van het seizoen kansloos zou zijn en blijkbaar was er een ongeschreven regel in het reglement waarbij de Japanse fabrikant extra motorblokken zou mogen inzetten als ze de limiet van zes niet zouden halen en dus mag het team per rijder drie extra motorblokken inzetten.
ÔBoze tongenÕ beweren dat deze dispensatie voor Suzuki door Dorna in elkaar is gezet om Suzuki in ieder geval tot einde 2011, dan loopt hun contract met Dorna af, in het MotoGP kampioenschap te houden. <br /><br />Het is niet de eerste keer dat Suzuki buiten de regels viel want ook met het reglement betreffende Rookies in een fabrieksteam kreeg Suzuki dispensatie aangezien er maar een Suzuki team is in tegenstelling tot de andere fabrikanten. Misschien wordt het toch eens tijd voor Suzuki om een satellietteam in te gaan zetten, op die manier krijgen ze meer data en is er wellicht sneller vooruitgang te zien.<br />