MotoGP: Regelwijzigingen in de MotoGP klassen

365

De Grand Prix commissie kwam afgelopen donderdag, 10 december 2015, bijeen in Madrid. Op de agenda stonden een aantal voorstellen voor het wijzigen van diverse regels in de Grand Prix racerij. Tijdens die bijeenkomst is ook daadwerkelijk besloten tot een aantal aanpassingen in het reglement.

<strong>Inkorten startprocedure na onderbreking van een race:</strong>&nbsp; <p>E&eacute;n van de wijzigingen betreft het herstarten van onderbroken races. Voor het herstarten is een nieuwe procedure in het reglement opgenomen die er met name voor moet zorgen dat er minder tijd gebruikt wordt voor de herstart.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Na het stilleggen van een race door de wedstrijdleiding keren alle rijders terug naar de pits. De wedstrijdleiding geeft vervolgens aan op welk tijdstip de pitlane weer geopend wordt. Rijders kregen in het oude systeem vijf minuten de tijd om vanuit de pitlane de baan op te zoeken. In het nieuwe systeem wordt die tijd fors ingekort.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Vervolgens volgde in het oude systeem een normale gridprocedure met fotografen, parapludames en technici. Die gridprocedure duurde dan ongeveer een kwartier waarna de rijders begonnen aan de warm-up ronde en vervolgens de wedstrijd.</p> <p><br /> </p> <p>In de nieuwe procedure wordt de gridtijd aanzienlijk ingekort. Op het moment dat de rijder nu vanuit de zogenaamde sighting-lap aankomt op de startgrid wordt de motor niet meer uitgezet. Er wordt per rijder nog slechts &eacute;&eacute;n monteur toegelaten op de grid. Op het moment dat alle rijders hun plaats hebben ingenomen op de startgrid verdwijnen de monteurs en gaat de warm-up lap van start en direct daarna de wedstrijd.</p> <p><br /> </p> <p>Bovenstaande regelwijziging geldt met onmiddellijke ingang voor alle klassen maar uiteraard alleen bij een hernieuwde startprocedure na een afgebroken race.</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Nieuwe regels ten aanzien van de lengte van races die worden herstart na een onderbreking:</strong></p> <p>Ook ten aanzien van de lengte van een, na een onderbreking, hervatte race zijn er met onmiddellijke ingang nieuwe regels van kracht. De vertaling van deze regelwijziging bezorgt schrijver dezes echter nog wat onduidelijkheid.</p> <p><br /> </p> <p>Volgens het originele bericht wordt de lengte van de races in de Moto3 en Moto2 klasse bij meerdere onderbrekingen steeds 2/3 van het, voor de eerste herstartte race, vastgestelde aantal ronden. Is, bijvoorbeeld, de vastgestelde racelengte bij de eerste hervatting 18 ronden dan wordt de racelengte bij een tweede herstart automatisch vastgesteld op 12 ronden. Bij een volgende onderbreking en herstart wordt de racelengte dan 8 ronden.</p> <p><br /> </p> <p>De onduidelijkheid zit hem in het feit dat er vervolgens wordt geschreven dat bij het onderbreken van een race voordat er vijf ronden zijn gereden de wedstrijdleiding het aantal ronden voor de nieuwe race vaststelt. De minimum racelengte blijft altijd bestaan uit vijf ronden.</p> <p><br /> </p> <p>De meest logische uitleg is dat de wedstrijdleiding bij een eerste onderbreking een nieuwe wedstrijdlengte vaststelt waarna die 2/3 regel gaat gelden. Stel dat de racelengte bij een eerste herstart wordt vastgesteld op 12 ronden en er volgt na 7 ronden een tweede onderbreking dan zal er automatisch een tweede herstart komen over 8 ronden. Volgt die tweede onderbreking na bijvoorbeeld drie ronden dan beslist de wedstrijdleiding opnieuw over het aantal nog te rijden ronden met een minimum van vijf. Of bovenstaande interpretatie van de genoemde regel ook daadwerkelijk de juiste is??????</p> <p><br /> </p> <p>Daarnaast bestaat er nog steeds de 75% regel die zegt dat als een raceafstand voor 75% is voltooid de race niet meer wordt herstart. De uitslag van de race wordt in dat geval bepaald aan de hand van de doorkomst van de rijders in de ronde voor de onderbreking. Deze regel geldt ook bij races die na een onderbreking zijn herstart.</p> <p><br /> </p> <p>Onderstaand de letterlijke tekst van het bericht.<br /> <em>In the Moto3 and Moto2 classes when there is more than one race interruption the length of the restarted race will always be 2/3 of the previous race, with a minimum of five laps. So, for example, if the first restarted race was 2/3 of the original race distance then the distance of the second restarted race would be 2/3 of that distance &ndash; always with a minimum of five laps. In situations where a restarted race has been interrupted after less than five laps then the distance for the next race will be determined by Race Direction with a minimum of five laps.</em></p> <p><br /> </p> <p><strong>Regelwijziging ten aanzien van het vrij trainen op Grand Prix circuits:</strong><br /> Met onmiddellijke ingang geldt dat rijders die, tussen raceweekenden door, een soort van circuitverkenning/training doen op een Grand Prix circuit zij, op die circuits, wanneer zij gebruik maken van een motor met eenzelfde cylinderinhoud als de eigen racemotor, alleen gebruik mogen maken van legale straat gehomologeerde motoren.<br /> <br /> Valentino Rossi trainde in het verleden op het circuit van Misano bijvoorbeeld wel eens met een soort Superbike versie van de Yamaha R1. Dat is niet meer toegestaan. Indien Rossi dat komend seizoen wil doen zal hij gebruik moeten maken van een volledig legale straatversie van de Yamaha R1. Uiteraard gelden deze regels niet voor officieel aangemelde en goedgekeurde testdagen die de teams voor en tijdens het seizoen ter beschikking hebben. Voor of tijdens het seizoen trainen op niet Grand Prix circuits (Rabat traint bijvoorbeeld veel op Almeria) geldt deze beperking niet.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Straffen voor het gebruik van teveel motorblokken tijdens een raceweekend:</strong></p> <p>In de Moto3 en MotoGP klasse mogen de teams in 2016 per raceweekend slechts gebruik maken van &eacute;&eacute;n extra motorblok. Indien tijdens een raceweekend meer dan de toegestane twee motorblokken gebruikt worden volgt er een straf voor de volgende race.</p>







<strong>Wijzigingen ten aanzien van de te gebruiken racekleding:</strong> <p>In overleg met de belangrijkste leveranciers van helmen en racekleding zijn er nieuwe regels vastgesteld voor de te gebruiken materialen. Procedures ten aanzien van de controle en het testen van de helmen en racekleding zijn ook aangescherpt. Dit alles om de veiligheid voor de rijders beter te waarborgen.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Bandengebruik in de MotoGP klasse:</strong></p> <p>Met het intreden van Michelin als offici&euml;le bandenleverancier is het aantal te gebruiken banden tijdens een raceweekend opnieuw vastgesteld. Rijders mogen tijdens een raceweekend gebruik maken van 22 slicks (profielloze banden). Het gaat dan om 10 voor- en 12 achterbanden. Afgelopen seizoen was het maximale aantal te gebruiken slicks nog 20, bestaande uit 9 voor- en 11 achterbanden.</p> <p><br /> </p> <p>Voor regenbanden geldt een nieuw maximum van 7 voor- en 7 achterbanden per weekend. Nieuw bij Michelin is de zogenaamde intermediate band welke bijvoorbeeld gebruikt kan worden op een opdrogende of enigszins vochtige baan. Afgelopen seizoen bestond een dergelijke band niet maar met de komst van Michelin wordt deze band toegevoegd aan het areaal. De rijders krijgen per weekend de beschikking over 3 voor- en 3 achterbanden van dit specifieke type.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Nieuwe regels ten aanzien van het gebruik van motorbloktypes in de MotoGP klasse:</strong></p> <p>Tot op heden mochten fabrikanten drie verschillende motorbloktypes inzetten voor het eigen fabrieksteam en de door hen ondersteunde satellietteams. Daarnaast bestonden er nog aparte regels voor teams met een speciale status verkregen doordat zij bijvoorbeeld opnieuw (zijn) gaan deelnemen aan de MotoGP klasse. Die speciale status kent een houdbaarheidsdatum. In de nieuwe regels is bepaald dat teams in het seizoen na verlies van die speciale status extra type motorblokken mogen homologeren.</p> <p><br /> </p> <p>Het exacte aantal typen dat in dat seizoen gehomologeerd mag worden is afhankelijk van het aantal satellietteams dat van motoren wordt voorzien en wordt vastgesteld volgens de volgende formule.</p> <p><br /> </p> <ul> <li>Een fabrieksteam en 2 satellietteams: 3 verschillende specificaties</li> <li>Een fabrieksteam en 3 satellietteams: 4 verschillende specificaties</li> <li>Een fabrieksteam en 4 satellietteams: 5 verschillende specificaties</li> </ul> <p><br /> </p> <p>Ducati heeft aan het einde van het afgelopen seizoen haar speciale status ingeleverd. Ducati voorziet in 2016 naast het eigen fabrieksteam ook de satellietteams van Pramac, Aspar en Avintia van motoren. Ducati heeft tot nu toe drie verschillende types laten homologeren voor komend seizoen. De GP 16 gaat gebruikt worden door het eigen fabrieksteam, de GP 15 wordt beschikbaar gesteld aan Pramac en de GP 14.2 gaat worden gebruikt door Aspar en Avintia. Volgens de nieuwe regels kan Ducati ook de GP 14.1 nog homologeren en komend seizoen (laten) inzetten. Voor de duidelijkheid; deze regel geldt alleen in het eerste seizoen na het verliezen van de speciale status. Vervolgens wordt het aantal te gebruiken types maximaal drie ongeacht het aantal satellietteams dat wordt voorzien.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Afschaffen benaming Fabrieks en Open MotoGP klasse:</strong></p> <p>Met ingang van het seizoen 2016 worden deze benamingen afgeschaft.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Medische code gewijzigd:</strong></p> <p>De medische code heeft een update ondergaan die met onmiddellijke ingang van kracht wordt. De FIM heeft deze code in overleg met onder andere de MotoGP medische staf aangepast.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Regelwijzigingen voor de Moto2 klasse:</strong></p> <p>Teams kunnen op de FIM website een checklist raadplegen met goedgekeurde dataloggers en sensoren welke men mag gebruiken. Ten aanzien van de gascontrole is vastgelegd dat de gasklepregeling louter mechanisch van aard mag zijn door middel van een gashandel en kabel. Elektronische gasregeling is dus niet toegestaan.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Regelwijzigingen voor de Moto3 klasse:</strong></p> <p>Er bestonden al regels omtrent het gebruik van zogenaamde &ldquo;performance&rdquo; onderdelen in het chassis. De regels ten aanzien van het gebruik zijn gemodificeerd waarbij is bepaald dat al deze onderdelen moeten zijn gehomologeerd alvorens ze gebruikt mogen worden tijdens een evenement.</p> <p><br /> </p> <p>Voor de Moto3 klasse is tevens bepaald dat er in het motorblok alleen olie (motor-, versnellingsbak- en koppelingsolie) mag worden gebruikt van de offici&euml;le vastgestelde leverancier. Voor het seizoen 2016 is dit het oliemerk Total/ELF.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –> <div><br /> </div>