MotoGP: Redding gaat voor top zes klasseringen

51

Pramac Ducati rijder Scott Redding legt de lat voor zichzelf komend seizoen zeer hoog. De Brit heeft zich top zes klasseringen als doel gesteld voor het seizoen 2016. Het ontbreekt Redding op dit moment dus zeker niet aan zelfvertrouwen. Dat was het afgelopen seizoen wel anders.

<p>Scott Redding wil zich in het Pramac Ducati team bewijzen na een moeizaam seizoen aan boord van de MarcVDS Honda. Redding finishte het afgelopen seizoen op de 13e plaats in de eindstand van het MotoGP wereldkampioenschap. De Brit kende met een derde plaats in de rare, droog, nat, droog race in Misano een hoogtepunt in een seizoen dat verder gekenmerkt werd door een reeks teleurstellingen. </p> <p><br /> </p> <p>In een interview met motogp.com sprak Redding over afgelopen seizoen en de voorbereiding op het nieuwe seizoen.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Scott, hoe zwaar was het afgelopen seizoen voor jou?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het afgelopen jaar was voor mij heel zwaar. Dat gold overigens niet alleen voor mij maar ook voor het team. We hadden er veel meer van verwacht en daarom was het hele jaar &eacute;&eacute;n groot gevecht. We beschikten over een fabrieksmotor maar konden niet de bijbehorende resultaten behalen. Dat maakte een sowieso al zwaar jaar nog veel moeilijker voor mij.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Wilde je op een gegeven moment de resultaten teveel afdwingen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ja, ik heb alles geprobeerd. Ik heb het met teveel inzet geprobeerd en heb het ook met minder inzet geprobeerd. Het heeft me opgefokt. Ik heb in de races alles gegeven. Het maakte echter niets uit hoe hard ik mijn best ook deed in de trainingen en de kwalificaties. Het resultaat was elke keer hetzelfde. In de races kon ik door constant te rijden nog iets goedmaken. Na de race in Le Mans was onze motor een totaal andere motor dan de Repsol Honda. Zij kregen een ander chassis, andere uitlaat en diverse andere nieuwe onderdelen waardoor zij een grote voorsprong kregen. Ik werd aan mijn lot overgelaten terwijl zij wel betere onderdelen kregen. Het was zwaar om dat te zien gebeuren.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Op het moment dat je op Octo Pramac Yakhnich Ducati stapte leek alles compleet anders te worden.</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ja, dat zie je wel vaker in dit vak. Als je geen resultaten behaalt is het zwaar om gemotiveerd te blijven. Je kunt dat wel even volhouden maar een heel jaar is dat niet mogelijk. Ik verloor het geloof in mezelf. Ik heb me vaak afgevraagd of ik als rijder het probleem was maar toen ik op de Ducati stapte voelde ik me direct beter en kwam mijn zelfvertrouwen weer snel terug. Vervolgens was ik in Jerez zeer snel wat mijn zelfvertrouwen een enorme boost heeft gegeven en datzelfde is gebeurd tijdens de test in Sepang. Elke keer als ik op de motor stap word ik mentaal sterker. Ik geloof er weer in dat ik het maken kan.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik heb vorig seizoen alles geprobeerd. We hebben verschillende dingen met de motor uitgeprobeerd. Daarnaast heb ik ook veel dingen bij mezelf geprobeerd omdat alles erop wees dat het aan mij als rijder moest liggen. Vanaf dat moment ging het steeds meer bergaf omdat ik ook echt ging geloven dat alles aan mij lag. Elke topsporter moet in zichzelf geloven om succesvol te kunnen zijn. Als je niet in jezelf geloofd hoe moeten anderen dan in je geloven. Het kan jaren duren om je eigen zelfvertrouwen op te bouwen en het kan in twee of drie races weer volledig verloren gaan. Daarom is het niet gemakkelijk mentaal sterk te blijven. Sinds ik bij het Pramac team kwam lijken de kansen meer gelijk te zijn. Het voelt voor mij alsof ik terug ben in de strijd.&rdquo;</p> </blockquote>







<strong>Hoe heeft deze mentale instelling uitgewerkt in het voorseizoen?</strong> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het is zeker beter om zonder druk te kunnen werken in de wintermaanden. De vorige winter had ik geen idee hoe de dingen zich zouden ontwikkelen. In Valencia was ik toen met de Open Honda zelfs sneller als met de fabrieksmotor. Ik zat toen dus al voor de winterpauze in de problemen. Eind 2015 was ik de snelste tijdens de test op Jerez. Ik voelde me goed en kon zonder druk de winterpauze in. Als alles goed loopt ben je ook tijdens de training gemotiveerder en als mens ben je meer ontspannen. Dat maakt alles veel eenvoudiger. Die kleinigheden kunnen een zeer groot onderscheid maken.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Bij de Sepang test eindigde je de laatste dag als negende. In de gecombineerde tijdenlijst stond je op de zevende plaats en daarmee zelfs voor Casey Stoner.</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Die test verliep heel goed voor ons. We hebben in die hele test maar twee zachte achterbanden gebruikt. E&eacute;n tijdens de eerste morgen om die band te proberen. Daardoor konden we op dat moment het potentieel van de band niet benutten. Ik reed tijdens de eerste dag mijn snelste tijd dan ook met een harde band. Op dinsdagmorgen ging ik er direct uit met een zachte band en wist daarmee mijn tijd te verbeteren. Vervolgens was ik echter nog weer sneller met de harde band. Ik werd met de harde band sneller en sneller net als de rest.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Als je kijkt naar het gat met de snelste rijders op de eerste dag en op de laatste dag zie je dat ik dat gat iets heb weten te verkleinen. Dat was leuk voor mij. Vorig seizoen reed ik de eerste training nog wel eens in de top zes waarna ik vervolgens in een neerwaartse spiraal terecht kwam. Nu stap ik op de motor, laat een nieuwe achterband monteren en ben sneller. Ik kan de snelle rondetijden constant rijden en kan mezelf ook met gebruikte banden verbeteren. Dat was het belangrijkste voor ons omdat de motor in Sepang nog heel langzaam was in vergelijking met de rest. Ik heb tegen mijn team gezegd dat ik er niet meer uithalen kon en of we misschien de data van Casey mochten inzien om te kunnen vergelijken. Die data werden beschikbaar gesteld en daaruit bleek dat ik alleen al op de twee rechte stukken 0,6 seconden verloor. Dat liet zien dat ik verder goed onderweg was en dat het probleem bij de motor lag. Dat haalde opnieuw de nodige druk van mijn schouders. Ik verheug me op meer vermogen bij de races.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Hoe gaan de technische veranderingen uitwerken? Kan een satellietrijder als jij een wedstrijd winnen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik denk dat het inderdaad mogelijk wordt voor een satellietrijder om te winnen. Er is geen grond om aan te nemen dat het niet mogelijk is. Als iedereen beschikt over dezelfde elektronica kan de rijder daardoor een paar procent verschil maken. Het hangt dan meer van je eigen kwaliteiten af. Als je vanaf het begin aan de achterkant van het veld bivakkeert dan lukt er niets. Ik denk dat we vooral in de eerste races van het seizoen kansen hebben. Daarna moeten we zien wat er gebeurd. Honda en Yamaha zullen zeker nog wel wat dingen weten te vinden en ook Suzuki zal zeker nog nieuwe dingen testen. Ik geloof echter dat we het hele seizoen door goede races zullen zien. Ik heb het gevoel dat ik nu de kans heb om te laten zien wat ik in huis heb en dat was in de afgelopen twee seizoenen niet mogelijk.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Wat zijn jouw doelen voor het seizoen 2016?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Mijn doel is om in de top zes te komen. Er zijn veel mensen die om me lachten toen ik dat voor het eerst zei maar de resultaten van de Sepang test laten zien dat ik daar niet ver vandaan zit. Wat sommige mensen vergeten is dat ik in Sepang pas voor de vierde, vijfde en zesde keer op de nieuwe motor stapte met ook nog eens nieuwe Michelin banden. De fabrieksrijders van Yamaha, Honda en Suzuki hebben gedurende het vorige seizoen al enkele keren kunnen testen met de Michelin banden. Ik leer bij iedere run nog meer over de nieuwe banden. Voor mij wordt het gemakkelijker omdat andere rijders de grens van de band al zijn genaderd en ik zeker nog niet.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>