De twee Repsol Honda rijders Dani Pedrosa en Nicky Hayden bleken aan het einde van de driedaagse test in Jerez de snelste tijden achter hun naam te hebben staan wat vooral Hayden een lekker gevoel zal geven.
Pedrosa reed vandaag alleen maar met de 2007 versie van de RC212V om zo vergelijkingsdata te verzamelen voor Michelin. Aan het einde van de dag reed de Spanjaard twee snelle ronden met kwalificatiebanden waarvan de snelste een 1’38.582 was.
"Vandaag hebben we ons gericht op het testen van Michelin banden en ik denk dat we na drie dagen belangrijke lessen voor de winter hebben geleerd," begon Pedrosa. "De HRC technici hebben veel data om mee te werken en kunnen de machines gaan voorbereiden voor de volgende testsessie eind januari. Ik denk dat we nog best veel werk voor de boeg hebben omdat we nog lang niet zijn waar we willen zijn maar de signalen zijn veelbelovend. We hebben nu aardig wat tijd voor het begin van het 2008 seizoen maar er is nog genoeg te verbeteren dus ik hoop dat de tijd goed benut zal worden. Vandaag hebben we alleen met de 2007 machine banden getest want daar hebben we meeste referentie data voor. We hebben veel kunnen doen en het was een nuttige laatste test van het jaar."
Nicky Hayden wist ook indruk te maken op de kwalificatiebanden maar hij reed voornamelijk met de 2008 versie van de 800cc Honda. Het was de snelste ronde die met de nieuwe machine gereden was tijdens deze driedaagse test. Vooral na zijn ramzalige seizoen zal dit een fijne afsluiting zijn waarop de Amerikaan kan bouwen voor volgend seizoen.
"En weer was het een positieve dag. We hebben een groot gedeelte van de dag met de nieuwe RC212V gereden en hebben de machine voor het eerst met kwalificatiebanden geprobeerd. De rondetijd die ik neerzette was best goed en ik had echt niet verwacht zoveel sneller te kunnen gaan dan op racebanden," vertelde ‘the Kentucky Kid’. "Ik heb ook een lange run gereden en hoewel dat niet op mijn favoriete banden was kreeg Michelin toch wat nuttige informatie. We hebben deze drie dagen ook een aantal goede banden gevonden dus ook op dat front was het een positieve test. Het enige minpuntje was dat ik bijna de hele test met de nieuwe machine heb gereden behalve het laatste uur vandaag en toen ging ik op racebanden meteen vier tienden sneller, dat betekend dat we nog veel werk voor de boeg hebben. Er zijn nog steeds wat plooien glad te strijken met het nieuwe motorblok maar Honda weet hoe ze motorblokken moeten maken dus daar heb ik wel vertrouwen in. Het rijwielgedeelte van de nieuwe machine is erg goed en duidelijk een verbetering. Ik denk dat je dit wel een slecht jaar kan noemen maar het is zeker geen slecht leven dus we zullen komend seizoen vol goede moed terugkeren en er voor gaan. Ik wil het team, de sponsors en iedereen die me gesteund heeft enorm bedanken. Ik zou het gaaf vinden als ik goed in vorm ben als alles opgestart wordt voor de nachtrace in Qatar."