MotoGP organisatie wil in de toekomst minder Moto2 teams

4160
carlos-ezpeleta
Carlos Ezpeleta | foto© Randy van Maasdijk

Het Moto2 startveld binnen het MotoGP wereldkampioenschap bestaat nog steeds uit 30 coureurs verdeeld over 15 teams. Maar als het aan MotoGP rechtenhouder Dorna Sport ligt gaat daar op termijn verandering in komen en zullen er enkele teams moeten vertrekken.

Het MotoGP wereldkampioenschap bestaat al sinds jaar en dag uit drie vaste categorieën, te weten de Moto3, Moto2 en MotoGP klasse. Met 30 coureurs is de Moto2 klasse momenteel de best bezette categorie terwijl de Moto3 en MotoGP categorie wordt gevormd door respectievelijk 26 en 22 coureurs.







Als het aan MotoGP rechtenhouder Dorna Sport ligt dan komt hier op termijn verandering in zo heeft Carlos Ezpeleta (sportief directeur) in een interview met het Duitse Speedweek laten weten. Met name in de Moto2 klasse zal het aantal startplaatsen teruggebracht moeten worden, maar op termijn lijkt een gelijkwaardig startveld van 12 teams en 24 coureurs voor alle drie de categorieën de ideale situatie.

Carlos Ezpeleta: “Eén ding is duidelijk: we hebben alle drie de Grand Prix klassen hoog in het vaandel staan. Tegelijkertijd moeten we, door ons te concentreren op de MotoGP, het doel nastreven om het Moto2 startveld te verkleinen en gelijk te trekken met het huidige Moto3 startveld. Maar we hebben het ook over aanpassingen op de lange termijn om dichter bij de visie van de MotoGP van de toekomst te komen.”

Het moge duidelijk zijn voor MotoGP rechtenhouder Dorna op iets langere termijn drie keer een startveld van 12 teams en 24 coureurs de ideale situatie is. Dat deze situatie niet van vandaag op morgen gerealiseerd kan worden en dat hier momenteel niet de hoogste prioriteit ligt zal niemand verbazen.

Carlos Ezpeleta: “Ik benadruk dat alle klassen een zeer hoge status hebben en dat we ons netwerk met groot respect moeten behandelen. Een team minder betekent ook dat er mensen hun baan verliezen, dit soort zaken mogen we niet onderschatten. Een inkrimping van de teams op de korte termijn is dan ook niet in ons belang.
Tegelijkertijd accepteren we al enige tijd geen nieuwe aanvragen voor teams, ondanks dat we deze regelmatig ontvangen voor alle klassen. Maar het is ook een feit dat als één van de huidige teams niet meer in staat is om in het seizoen volgens de geldende criteria te fungeren, wij op dit moment geen financiële steun kunnen bieden.”

supporter-728-90-3

Nu is niet Dorna maar IRTA primair verantwoordelijk voor. De IRTA-selectiecommissie beoordeelt de prestaties en beslist of de teams wel of niet blijven en geven hun goedkeuring over de door de teams voorgestelde coureurs. Dit geldt voor zowel de Moto3- als ook de Moto2 klasse. In de koningsklasse, hebben de teams daarentegen een vijfjarig contract, een contract dat wordt gesloten tussen de fabrikant en de organisator. Met andere woorden, de Moto3 en Moto2 teams komen jaarlijks een nieuwe samenwerking met de IRTA overeen en niet met Dorna.

Carlos Ezpeleta: “Als het om strategie gaat, staan ​​we op gelijke voet met de IRTA en we hebben ook regelmatig contact met de selectiecommissie. De hele situatie wordt hier besproken. De teamvereniging (IRTA) bepaalt welk team er in de paddock staat.”

Bovengenoemde discussie was de afgelopen maanden regelmatig het gesprek van de dag binnen de MotoGP paddock. Met name de situatie rond Bo Bendsneyder en het zeer onprofessionele gedrag van zijn werkgever Preicanos Racing zorgde voor de nodige onrust. Ondanks dat er diverse signalen waren dat het Spaanse Moto2 team er in 2025 niet meer bij zou zijn lijkt in deze kwestie de soep niet zo heet gegeten te worden als deze werd opgediend aangezien de naam van het team gewoon weer prijkt op de eerste voorlopige startlijsten voor komend seizoen.

Uit de woorden van Ezpeleta junior kunnen en mogen we echter wel opmaken dat men een dergelijke situatie in de toekomst niet snel weer zal accepteren en een team bij de minste of geringste miskleun solliciteert naar een exit uit de MotoGP paddock. Ook de teams die hun hoofd financieel niet langer boven water kunnen houden zijn hiermee gewaarschuwd en moeten dus op hun hoede zijn. Met name dit laatste kan zomaar eens op korte termijn de nekslag worden voor een aantal teams en voor een natuurlijke oplossing gaan zorgen. Het is namelijk een publiek geheim dat momenteel slechts enkele Moto3 en Moto2 teams hun huishoudboekje op orde hebben en financieel gezond zijn. Het merendeel van de teams in de twee lichtere categorieën hebben moeite met het vinden van het benodigde budget, hun begroting sluitend te krijgen en zich op een financieel gezonde manier staande te houden in de paddock.



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender