Na afloop van de tweede officile MotoGP test in Sepang lieten Movistar Yamaha rijders Valentino Rossi en Jorge Lorenzo zich al uit over de nieuwe seamless gearbox. Yamaha komt nu met een officieel bericht dat het komende MotoGP seizoen de seamless gearbox definitief ingezet gaat worden.
<p>Vanaf de eerste dag van de tweede test op het Maleisische Sepang International Circuit waren Movistar Yamaha rijders lovend over de nieuwe versnellingsbak welke Yamaha had meegenomen naar de test, Yamaha zelf liet zich echter nog niet uit over de technische vernieuwing, tot vandaag. </p> <br /> <p> Na afloop van de MotoGP test in Sepang was de conclusie dat de nieuwe versnellingsbak een vooruitgang was maar dat er nog wel het een en ander moest gebeuren om het volle potentieel eruit te kunnen halen. Yamaha is inmiddels overtuigd van de prestaties van de versnellingsbak en liet tijdens een persconferentie in Japan weten de seamless gearbox definitief in te gaan zetten.</p> <br /> <p> De nieuwe seamless gearbox, waarbij bij opschakelen en terugschakelen een kleine tijdwinst behaald kan worden, zorgt bij de Yamaha M1 machines tevens voor een verbetering bij het remmen. Het afgelopen seizoen werd de seamless gearbox al gebruikt door de Repsol Honda coureurs Dani Pedrosa en Marc Marquez.</p>
<blockquote>“Gedurende de tweede test in Sepang hebben we de prestaties van onze seamless gearbox kunnen bevestigen,“ vertelde Yamaha Motor vice president <strong>Takaaki Kimura</strong>. “We moeten echter nog blijven werken aan het chassis en de elektronica om het volle potentieel te kunnen benutten. We zullen tijdens de komende test in Qatar aan de afstelling blijven werken en zullen tegelijk mikken op de overwinning tijdens de eerste ronde van het 2015 seizoen welke later deze maand in Qatar op het programma staat.”</blockquote> <div><br /> </div> <div><strong>Seamless gearbox:</strong></div> Iedere keer als je van versnelling wisselt, onafhankelijk van hoe snel je rijdt en of je nu wel of geen gebruik maakt van de koppeling, haal je de motor uit de versnelling en creëer je een onderbreking in de vermogensafgifte alvorens de volgende versnelling is ingeschakeld. Simpel gezegd heb je hem een momentje in de vrijstand staan en draait de motor een moment loos. Als je accelereert, betekent het dat de acceleratie een klein moment stopt en weer verder gaat als de volgende versnelling aangrijpt. Als je terugschakelt, verlies je op dezelfde manier een stuk van het remmend vermogen van het motorblok. Op straat is het gemakkelijk om met wat handig gebruik van de koppeling en het gas over deze dipjes in de vermogensafgifte te glijden, maar daarmee los je het basisprobleem niet op. Op het circuit tellen die momenten zonder vermogen toch op, resulterend in een aanzienlijk lagere gemiddelde snelheid. Seamless shift-transmissies lossen dit probleem op door te schakelen zonder ook maar één moment het vermogen van het achterwiel te halen.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>