Nadat het MotoGP wereldkampioenschap vorig jaar in Qatar de Formule 1 te snel af was met de eerste ‘nachtrace’ blijkt nu dat de MotoGP, in de vorm van een 125cc KTM machine, ook voor wat betreft het KERS systeem de Formule 1 te snel af was.
In een gesprek met het Spaanse blad Solo Moto onthulde KTM racing directeur Harald Bartol dat tijdens de laatste race van het seizoen in Valencia, de 125cc machine van Tomoyoshi Koyama met een Kinetic Energy Recovery Systeem (KERS) uitgevoerd was.
Vanaf dit seizoen mag het KERS systeem, wat er voor zorgt dat er energie wordt opgewekt bij het remmen wat dan vervolgens wordt afgegeven bij het accelereren, toegepast worden op de Formule 1 bolides maar het ziet er naar uit dat motorfabrikant KTM de koningsklasse in de autoracerij heeft verslagen met het racedebuut van het systeem.
Of het systeem de Japanner echt geholpen heeft is de vraag want hij had zeker niet de hoogste topsnelheid, sterker nog twee andere KTM rijders waren sneller. Volgens Bartol levert het systeem 2,68 extra pk’s.
"Het is een hybride systeem," legt Bartol uit. "Tijdens het remmen worden condensatoren opgeladen – we noemen ze geen batterijen omdat deze niet zo snel geladen kunnen worden – en die energie wordt dan vrijgegeven op het daaropvolgende rechte stuk. Dat geeft ons een extra 2 kW, we gebruiken het echter alleen in de hogere versnellingen, de derde, vierde, vijfde of zesde versnelling."
Dat het juist bij een 125cc machine werd geprobeerd heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er voor deze klasse voor de machine inclusief rijder een minimumgewicht van 136 kg geldt en er voor de kleinere rijders, zoals bijvoorbeeld Marc Marquez, toch al extra gewicht geplaatst moet worden om aan die limiet te voldoen. Het systeem is recentelijk getest door Marquez tijdens de natte test op Valencia.