MotoGP: Meer over de zogeheten CRT Teams

109

Terwijl er afgelopen weekend in Estoril geracet werd kwamen de Grand Prix Commissie en leden van de FIM bijeen om nieuwe details te bespreken met betrekking tot de zogeheten ‘Claiming Rule Teams’ die vanaf 2012 hun intrede doen.

Nu het volgende seizoen de 1000cc motoren hun intrede zullen doen zien we ook een nieuwe benaming verschijnen, de zogeheten ÔClaiming Rule TeamsÕ wat eigenlijk een andere benaming is voor de huidige privé teams maar dan met een iets andere insteek.<br /> <br /> MotoGP&nbsp; machines die niet door de leden van de MSMA (Ducati, Honda, Suzuki en Yamaha) worden vervaardigd en ingezet zullen moeten worden goedgekeurd door de Grand Prix Commissie. Teams die dergelijke motoren willen gebruiken kunnen de Grand Prix Commissie vragen om de ‘Claiming Rule Team’ status te krijgen, dit zal dan uiterlijk moeten gebeuren voor de 31e december van het jaar voor het betreffende seizoen.<br /> <br /> De voordelen van de CRT status, die alleen wordt toegekend als de Grand Prix Commissie het unaniem eens is, is dat deze teams de beschikking hebben over meer motorblokken en een grotere tankinhoud. Een permanent gecontracteerde CRT rijder zal in een seizoen 12 motorblokken mogen gebruiken tegenover de zes motorblokken voor de niet CRT rijders. De CRT machines mogen daarnaast ook maximaal 24 liter brandstof met zich meedragen tegenover de 21 liter voor de niet CRT machines.<br /> <br /> De CRT status wordt overigens alleen toegekend als de Grand Prix Commissie het unaniem eens is en wordt in principe toegekend om de competitie eerlijk te houden, deze status kan gedurende het seizoen ook worden ingetrokken als hier aanleiding voor is, dat zal het team in kwestie dan op zijn minst een race van te voren te horen krijgen.<br />







CRT Teams mogen geen van de MSMA fabrikanten vertegenwoordigen en zullen worden onderworpen aan de zogeheten ‘Claiming Rule’. Corrado Cecchinelli, de technisch directeur voor het MotoGP wereldkampioenschap, legt uit.<br /> <blockquote>"Vanaf 2012 heeft elk onafhankelijk team de kans om de CRT status aan te vragen. Het team accepteert daarmee dat een van hun motorblokken geclaimd kan worden. Dit betekend dat zo’n motorblok aan het einde van een race door een van de leden van de MSMA gekocht kan worden, Û20.000 met versnellingsbak en Û15.000 zonder," vertelde <strong>Cecchinelli</strong>. "Als ze deze regelgeving accepteren dan hebben ze enkele voordelen zoals meer brandstof en meer motorblokken. Dit zijn flinke voordelen en de onafhankelijke teams kunnen met een veel lager budget racen. Ik denk dat het nieuwe reglement goed zal zijn voor het aantal motoren in de koningsklasse in 2012 en ik denk niet dat de CRT teams minder kansen of minder potentieel zullen hebben dan dat de huidige privé teams momenteel hebben."<br /> </blockquote>Per seizoen kunnen er maximaal vier motorblokken per CRT team geclaimd worden, tegelijk mag een MSMA fabrikant niet meer dan een motorblok per jaar claimen van één CRT team.<br /> <br /> De theorie achter deze ‘Claming Rule’ is dat de CRT Teams geen dure of ‘geheimzinnige’ technologie zullen gebruiken als deze technologie elke moment in handen kan komen van de concurrent en hierdoor zouden in principe de kosten beperkt kunnen blijven.<br /> <br /> &nbsp;&nbsp; <br /> <iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fmeer-over-de-zogeheten-crt-teams%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F26272%2FDefault.aspx&amp;send=true&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>