Aprilia trok zich aan het einde van afgelopen seizoen terug uit het WorldSBK om zich volledig te richten op het MotoGP project. Naar het zich laat aanzien lopen de Italianen daar voorlopig nog dik achter de feiten aan. Stefan Bradl en Alvaro Bautista zullen het begin februari in Sepang dan ook nog moeten doen met het 2015 materiaal.
Van 1 tot en met 3 februari wordt in Sepang de eerste officiële IRTA MotoGP test afgewerkt. Eerder kwamen er al geluiden dat de Honda satellietrijders tijdens deze test waarschijnlijk niet kunnen beschikken over 2016 materiaal. Diezelfde geluiden komen er nu vanuit het Aprilia kamp. <p><br /> </p> <p>Stefan Bradl en Alvaro Bautista zullen wel aanwezig zijn tijdens deze eerste test maar zullen naar alle waarschijnlijkheid aan de start verschijnen met het 2015 materiaal. Volgens de, nog onbevestigde, berichten laat Aprilia vervolgens de tweede IRTA-test aan zich voorbijgaan om op dat moment in een privé test in Qatar voor het eerst de 2016 motoren aan de tand te gaan voelen.</p> <p><br /> </p> <p>Qatar is uiteraard een stuk dichterbij dan Australië en een tweede reden voor die privé test is dat men dan in alle rust, zonder dat de rest van de wereld meekijkt, kan werken met de nieuwe motoren. Aprilia wilde na de officiële Sepang test eigenlijk een privé test op dat circuit om de 2015 en 2016 motor met elkaar te kunnen vergelijken. Het circuit van Sepang gaat echter direct na de IRTA test op de schop om te worden voorzien van een nieuwe asfaltlaag.</p>
Volgens Aprilia racedirecteur Romano Albesino zullen de Aprilia rijders zich tijdens de Sepang test richten op de elektronica en de voorbanden van Michelin waarna half februari in Qatar de vergelijkingstest volgt. Tijdens de laatste officiële test voor het seizoen, eveneens in Qatar, worden dan de nieuwe motoren ingezet. <p><br /> </p> <p>De 2016 Aprilia zou ten opzichte van de 2015 motor circa 10 kg lichter moeten worden. Het V4 blok wordt volledig nieuw opgebouwd en worden voorzien van een tegengesteld draaiende krukas waarmee ook de motorblokken van onder andere Ducati zijn uitgerust. Met dat nieuwe pakket hoopt Aprilia de aansluiting te vinden met de top tien.</p> <p><br /> </p> <p>Stefan Bradl en Alvaro Bautista worden door deze tegenslag op flinke achterstand gezet. Beide coureurs kwamen tijdens de eind vorig jaar gehouden tests in Valencia en Jerez totaal niet weg met de nieuwe elektronica en ook het karakter van de nieuwe Michelin banden stelde het duo voor grote problemen. Of de gehoopte aansluiting met de top tien haalbaar is moet ernstig worden betwijfeld zeker als het gaat om de eerste seizoenshelft.</p> <p><br /> </p> <p>Aprilia beschikt nog wel over de zogenaamde concessies waardoor zij gedurende het seizoen meer testmogelijkheden hebben en ook het motorblok gedurende het seizoen verder mogen ontwikkelen. Volgens onbevestigde berichten zal testrijder Mike di Meglio begin februari een zogenaamde shakedown test uitvoeren met de 2016 motor op het circuit van Aragon.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>