MotoGP Legend Nicky Hayden overleden

933
hayden
Nicky Hayden

Nicky Hayden is maandag (22-05-2017) overleden aan de gevolgen van de zware verwondingen die hij vijf dagen geleden opliep bij een ongeval tijdens een fietstraining. Dit trieste nieuws is maandagmiddag vanuit het Bufalini-ziekenhuis in Cesena bekend gemaakt.

Nicky Hayden liep afgelopen woensdag diverse breuken en ernstig hersenletsel op toen hij in de buurt van Rimini in Italië op de fiets werd aangereden. De sinds vorig jaar voor het Red Bull Honda World Superbike Team uitkomende Amerikaan werd na het ongeval overgebracht naar een ziekenhuis in Rimini om enkele uren later per helikopter naar een gespecialiseerd traumacentrum, het Bufalini-ziekenhuis in Cesena gebracht te worden. De verwondingen bleken dusdanig ernstig, zo ernstig dat zijn situatie de afgelopen dagen steeds zorgelijk en kritiek werden genoemd.




De afgelopen vijf dagen werd Hayden kunstmatig in leven gehouden, maar ondanks dat een team van specialisten alles in het werk stelde kwam er geen verbetering. De artsen lieten de familie vervolgens weten dat er neurologisch gezien geen herstel meer mogelijk was. Een second opinion, die op verzoek van de familie Hayden werd gedaan in Amerika, gaf dezelfde conclusie waarna de familie voor ongetwijfeld de moeilijkste beslissing ooit kwam te staan.

Een onvermijdelijke beslissing die maandagochtend werd genomen waarna de bij velen zo geliefde coureur in het bijzijn van een aantal naaste familieleden en zijn verloofde Jackie is overleden.

Namens de gehele Racesport.nl redactie wensen wij de familie Hayden, verloofde Jackie, de mensen van het Red Bull Honda World Superbike Team en verdere nabestaanden heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

 

Nicky Hayden (30-7-1981 – 22-05-2017)
Nicky Hayden was geboren en getogen in Owensboro (Kentucky) en werd hierdoor ‘The Kentucky Kid’ genoemd. Hij groeide op samen met zijn twee zussen en twee broers: Jenny, Kathleen, Tommy en Roger Lee. Dankzij de voorliefde voor de motorsport van Hayden sr. (Earl) begon Nicky al vroeg met het rijden van motorfietsen. Al op zijn derde verjaardag reed jonge Nicky op een motorfiets en deed dit vanaf zijn vijfde levensjaar in wedstrijdverband. De reden dat Nicky Hayden altijd reed met het nummer 69 was omdat zijn vader dit ook al deed. Earl (vader van Nicky Hayden) koos voor dit nummer om dat dit andersom gezien nog steeds te lezen was.

Enkele jaren later werd Nicky Hayden een professioneel coureur in de Amerikaanse 125cc klasse, alhoewel dit pas mocht nadat hij zijn middelbare school diploma behaald had. Dit gebeurde in Texas en net één niveau onder het landelijke AMA.

Toen Nicky in 1997 16-jaar oud werd was hij een officiële pro-rider en mocht hij deelnemen aan het AMA kampioenschap. Hiermee volgde Hayden de voetsporen van zijn oudere broer Tommy maar wist net wat meer indruk te maken. Na het kampioenschap in de 600cc klasse in 1999 stroomde Nicky Hayden door naar de Superbike klasse in het fabrieksteam van Honda.

In het seizoen 2002 werd Nicky Hayden winnaar van de Daytona 200 en werd hij ook de jongste winnaar van het AMA Superbike ooit. Hierdoor mocht hij direct doorstromen naar het fabrieksteam van Repsol Honda in het MotoGP kampioenschap. In zijn rookie-seizoen wist Hayden meteen enkele podiumplaatsen te bezetten, waarbij zijn eerste behaald werd tijdens de GP van Australië achter Valentino Rossi en Loris Capirossi.

De eerste overwinning in de MotoGP werd toepasselijk behaald op Laguna Seca in Hayden’s thuisland; de Verenigde Staten van Amerika. Na pole-positie te pakken wist Hayden ook de wedstrijd op zijn naam te schrijven en hiermee de eerste de eerste Amerikaanse overwinning te behalen sinds Kenny Roberts.

Het volgende jaar zou uiteindelijk het meest belangrijke jaar zijn uit de carrière van Hayden worden. Na een intens gevecht wist de Amerikaan uiteindelijk het MotoGP wereldkampioenschap op zijn naam te zetten. Met overwinningen in Laguna Seca en in Assen bleek Hayden te sterk en te constant voor grootste rivaal Valentino Rossi. Hiermee werd Hayden wereldkampioen van de MotoGP in het jaar 2006.

Nadat de reglementen van de MotoGP ervoor zorgden dat de motoren in de MotoGP-klasse maximaal mochten beschikken over een 800cc-blok volgden er moeilijke jaren voor het fabrieksteam van Honda. Dit zorgde ervoor dat Hayden zijn heil zocht bij een andere fabrikant: Ducati.

Van 2003 tot en met 2008 was Nicky Hayden fabrieksrijder bij het Repsol Honda team maar besloot toch vanaf 2009 coureur van het Ducati team te worden. Nadat Casey Stoner in 2007 wereldkampioen werd met deze machine waren de verwachtingen hoog gespannen. Helaas bleken de resultaten van Hayden (en ook Stoner na het kampioenschap) tegen te vallen. Nadat Stoner de Italiaanse fabrikant verliet en beroemde Italiaan Valentino Rossi zich aansloot bij Ducati bleef de technische vooruitgang bij Ducati echter uit en besloot Hayden na het seizoen van 2013 een volgend avontuur aan te gaan.

In 2014 werd Hayden coureur van het Aspar MotoGP team. Op een Open Honda RCV1000R beleefde hij een teleurstellend seizoen en helaas was dit voor het 2015 seizoen niet anders. Na deze seizoenen in het MotoGP kampioenschap besloot Hayden dat het tijd was voor een volgend hoofdstuk in zijn race-carrière.

In 2016 besliste Hayden om over te stappen naar het WK Superbike als coureur voor het Ten Kate Honda team uit Nieuwleusen. Na een moeilijk begin wist Hayden zijn eerste WK Superbike overwinning te pakken op het Sepang circuit in Maleisië op de Honda Fireblade CBR1000-R.

In 2017 introduceerde Honda de nieuwe Fireblade, ook voor het Ten Kate team uit Nieuwleusen. Deze machine bleek compleet anders te zijn dan voorgaande modellen en zou veel tijd nodig hebben om op snelheid te komen vergeleken met de huidige World Superbike machines. In de praktijk bleek dit waar te zijn en hadden Hayden en teamgenoot Stefan Bradl veel moeite met de nieuwe motorfiets van Honda om binnen de top-10 te eindigen.

Op woensdag 17 mei raakte Hayden betrokken bij een verkeersongeluk waarbij hij zwaar hoofdletsel opliep, gevolgen waaraan hij maandag 22 mei op 35-jarige leeftijd overleed.