In de MotoGP zijn er sinds 2014 een concessieregels, maar sinds dit seizoen is er geen van de vijf fabrikanten die er nog gebruik van kan maken. Als het aan Dorna ligt komt daar vanaf 2024 verandering in, de grote vraag is echter hoe en of deze er ook daadwerkelijk gaan komen.
Dat Honda en Yamaha de afgelopen paar een flinke achterstand hebben opgelopen in de doorontwikkeling van hun MotoGP machines is een understatement. De twee Japanse motorenfabrikanten hebben momenteel geen schijn van kans tegen hun Europese rivalen Ducati, KTM en Aprilia, dat moge duidelijk zijn gezien de tussenstand in het constructeurs kampioenschap waar Yamaha momenteel de vierde en Honda de vijfde en laatste plaats inneemt.
Lees ook: Hoe heeft het zover kunnen komen
Bij Dorna begint men zich hierover toch wel zorgen te maken en bestaat er inmiddels de vrees dat men, als er niet tijdig ingegrepen gaat worden, beide Japanse fabrikanten vroeg of laat het voorbeeld van Suzuki – dat ondanks dat men nog redelijke resultaten wist te boeken geheel onverwachts en zonder pardon aan het einde van het vorige seizoen de stekker uit hun MotoGP project trokken – gaan volgen. Het moge duidelijk zijn dat een MotoGP wereldkampioenschap zonder deelname van een Japanse motorfabrikant het kampioenschap zal degraderen en uit zal draaien op een catastrofe.
Dorna is er dan ook veel, zo niet alles aan gelegen om Honda en Yamaha aan boord te houden. Hiervoor zal er wel het één en ander moeten gebeuren en inmiddels heeft Dorna bij monde van Carlos Ezpeleta al laten weten dat hier inmiddels achter de schermen al druk over nagedacht wordt. Zo heeft de zoon van Dorna CEO Carmelo Ezpeleta, Carlos (MotoGP sportief directeur) deze week in een interview met het radiostation Radio Catalunya laten weten dat men voornemens is om een aanpassing door te voeren in de concessieregels. Dit zou ertoe moeten leiden dat de minder of niet succesvolle fabrikanten hun achterstand op de andere fabrikanten weer in kunnen halen door de ze meer testmogelijkheden te bieden, het aantal te gebruiken motorblokken in een seizoen te verhogen en meer vrijheden te geven op het gebied van ontwikkelingen gedurende het seizoen.
Momenteel kunnen de concessies echter alleen worden teruggewonnen als er in een seizoen geen concessiepunten worden verzameld door een fabrikant. Een overwinning betekent drie punten, de tweede plaats twee en de derde plaats één punt. Zowel Yamaha als ook Honda zouden het dus ook in 2024 zonder concessies moeten doen, want Fabio Quartararo eindigde in Austin als derde en Alex Rins won zelfs deze race op de Honda RC213V van het LCR Honda Team Castrol.
Dorna zal binnenkort – waarschijnlijk al tijdens het eerste Grand Prix weekend na de zomerstop in Silverstone – in gesprek gaan met de fabrikanten over één of meerdere wijzigingen in het reglement.
Carlos Ezpeleta: “We proberen Honda en Yamaha zo goed mogelijk te helpen, zodat ze weer sneller competitief kunnen zijn. Honda en Yamaha hebben in het verleden erg rekening gehouden met de concessieregels. Dat was destijds belangrijk voor Ducati om weer competitief te zijn. Belangrijk voor Suzuki om zo snel te zijn. En belangrijk voor KTM en Aprilia om op het juiste niveau in de MotoGP te komen. Dorna’s officiële standpunt is daarom dat dit systeem moet worden aangepast en vernieuwd.”
De grote vraag is natuurlijk of de Europese fabrikanten nu ook bereid zijn om hierin mee te gaan. Het huidige systeem werkt namelijk zo dat in het geval van een aanpassing elke fabrikant er unaniem mee in moet stemmen. Dit kan nog wel eens een dingetje gaan worden, zo hebben we afgelopen weekend in Assen nog kunnen zien. De coureurs hadden op de Sachsenring tijdens de gebruikelijk meeting op vrijdagavond (Safety Commisson) uitgebreid gesproken over een wijziging in het huidige en sinds dit seizoen nieuwe format tijdens een Grand Prix weekend. Aan de hand van deze bespreking werd er een voorstel gedaan om op vrijdag hun eerste training niet mee te laten tellen voor rechtstreekse plaatsing voor de op zaterdag te verrijden Q2, maar deze zoals in het verleden als vrije training te beschouwen. Dit zou veel druk wegnemen en de veiligheid ten goede komen. In Assen werd het voorstel voorgelegd aan de teams en fabrikanten met het verzoek hier mee in te stemmen en deze wijziging in te laten gaan vanaf de eerstvolgende Grand Prix in Silverstone. Het feest gaat echter niet door omdat Ducati als enige fabrikant tegen stemde, hetgeen betekent dat er geen unaniem besluit genomen kon worden.
Het ontstaan van de concessieregels
Het systeem is te danken aan een slimmigheid van Gigi Dall’Igna (Ducati General manager). In 2014 schreef Dall’Igna Ducati simpelweg in voor de destijds nieuw gecreëerde Open Klasse, een klasse die eigenlijk bedoeld was voor financieel zwakkere privéteams. Op deze manier mocht Ducati meer motorblokken, banden en brandstof gebruiken. Aan de hand van deze slimme truc werden de concessie regels ingevoerd, wat vanaf dat moment gold voor nieuwkomers en fabrikanten in de MotoGP categorie zonder podiumklasseringen in het voorgaande jaar, iets wat op dat moment ook het geval was voor Ducati.
De grote vraag is nu, tien jaar later, of Ducati bereid is om mee te werken aan een aanpassing van deze regels, uitgerekend op het moment dat zij met acht machines actief zijn in de koningsklasse en momenteel het veld domineren. De eerste stap is inmiddels gezet, men heeft namelijk aangegeven erover in gesprek te willen gaan. Of de volgende stap er ook komt; er mee in stemmen en te zorgen voor een unanieme stemming is vooralsnog de grote vraag.
Wordt ongetwijfeld vervolgd….
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag