MotoGP kampioenen blikken vooruit naar nieuw seizoen

1786
Pecco Bagnaia en Marc Márquez in gesprek tijdens de persconferentie in Portimão | © Randy van Maasdijk

Op donderdagmiddag kwamen de topcoureurs van de MotoGP klasse bij elkaar tijdens de traditionele persconferentie voorafgaand aan de eerste Grand Prix van het jaar. Zo waren onder andere MotoGP wereldkampioenen Pecco Bagnaia, Fabio Quartararó en Marc Márquez aanwezig om hun visie te geven over de afgelopen winter en het aankomende seizoen.

Het nieuwe MotoGP seizoen staat op het punt van beginnen. Alle coureurs en teams hebben hun laatste voorbereidingen getroffen om vanaf vrijdagochtend optimaal te presteren op het Autódromo Internacional do Algarve en de rest van het seizoen op de twintig andere circuits.




Donderdagmiddag kwamen werden maar liefst tien MotoGP coureurs uitgenodigd in drie verschillende persconferenties om vooruit te kijken naar wat er dit weekend maar ook komend seizoen gebeuren gaat. Drie van die tien coureurs waren Pecco Bagnaia, Fabio Quartararó en Marc Márquez, de coureurs die in respectievelijk 2022, 2021 en 2019 hun meest recente MotoGP wereldtitel wisten te behalen.

Als eerste kwam regerend wereldkampioen Pecco Bagnaia aan het woord.

Het leek het perfecte voorseizoen, voelt dat ook zo?

Pecco Bagnaia: “Eerlijk gezegd ben ik echt blij met ons voorseizoen want een jaar geleden zaten we in de problemen aan het begin van het seizoen, maar dit jaar ging alles perfect. We hebben geleerd van onze fouten dus we zijn beter gestart. De nieuwe motor past beter bij mijn rijstijl. Zodra ik deze probeerde in Maleisië voelde ik me er geweldig mee dus alles ging perfect, alles ging goed. Hier in de test hadden we tijd om onze situatie en ons tempo voor de race te verbeteren, dus op dit moment is het vrij duidelijk dat we in een betere positie verkeren dan de anderen. Ik ben er zeker van dat Yamaha, met Fabio op de laatste dag, een ongelooflijke stap gemaakt heeft. Marc, ik denk dat hij klaar is met zijn werk op de nieuwe motor. Hij zal vooraan meedoen, net zoals de Aprilia’s en net zoals Enea (Bastianini) op de Ducati. Er zijn zeker veel kanshebbers voor de eerste race, maar we moeten zien wie er vanaf het begin van het weekend vooraan zal staan met het nieuwe schema.”

Op welk gebied heeft Ducati je dit jaar geholpen om je te verbeteren?

Pecco Bagnaia: “Ik miste vorig jaar een beetje grip bij maximale hellingshoek en het snellere bochtenwerk. Dit kwam omdat de motor een mix van dingen was. De 2022 motor werkte niet goed, dus moesten we een stapje terug doen. Het was zeker een zeer competitieve motor, maar ik miste iets waar de ingenieurs dit jaar hard aan gewerkt hebben. Zodra ik deze probeerde in Maleisië voelde ik me een stuk beter omdat het de test was die het dichtst bij de laatste race lag. Het voelde beter dan de race. Hier was het ongelooflijk de stap die we maakten in vergelijking met vorig jaar, dus het helpt me om meer bochtensnelheid en meer tractie in de snelle bochten te hebben en dat is iets waar ik om vroeg.”

Hoe belangrijk is het nu voor je om niet teveel te ontspannen?

Pecco Bagnaia: “Sinds ik begon te kijken naar racen zijn het alleen Marc (Marquez) en Valentino (Rossi) geweest die de titel twee keer op rij wisten te winnen. Ik werk er thuis en hier zeker veel aan. Nummer 1 zijn is zeker iets om te respecteren en iets om het maximum te geven om het te behouden. Ik weet zeker dat alle rijders hier dit nummer van mij willen stelen, maar ik ben er zeker van dat als we goed werken en alles goed doen we de titel kunnen verdedigen. Het zal zeker niet gemakkelijk zijn, maar we zijn er klaar voor.”

Wat is je mening over mensen die zeggen dat jij en Enea Bastianini de volgende grote rivaliteit zouden kunnen zijn, en hoe vind je de relatie met Enea tot nu toe?

Pecco Bagnaia: “We zijn allebei slim genoeg om te begrijpen dat als we goed samenwerken in de box, onze prestaties kunnen groeien voor de wedstrijd. Het is zeker een ander verhaal, want Jack kende ik beter als teamgenoot. Maar Enea ken ik ook al een hele tijd dus onze relatie buiten de baan is goed. Het is anders omdat hij nooit dit soort werk in de box heeft moeten doen met zijn teamgenoot. Maar ik weet zeker dat we voor de race vrij zijn om te doen wat we willen, maar voor de training is het belangrijk om samen te verbeteren om een betere positie te hebben in de race.”

Na een lastig jaar als regerend wereldkampioen, met een Yamaha YZR-M1 die niet op kon tegen het geweld van de Ducati’s, moest Fabio Quartararo zijn wereldtitel afstaan aan Pecco Bagnaia, ondanks dat hij tot in de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia nog kans had om het kampioenschap te winnen. In 2023 wordt het zaak voor Quartararo en Yamaha om nog meer tegenstand te bieden tegen de huidige Italiaanse overmacht in de MotoGP.

Hoe goed ben je voorbereid op dit nieuwe seizoen?

Fabio Quartararo: “Er waren veel nieuwe items maar uiteindelijk gingen we op de laatste dag terug naar de basis en de afstelling van vorig jaar. We zijn vier dagen bezig geweest om uit te zoeken hoe de nieuwe items werken maar we kwamen er niet uit, dus gingen we terug naar de afstelling van vorig jaar en dat ging meteen beter. Ik weet dus niet of het goed is of niet, want we zitten min of meer op dezelfde plek als vorig jaar. Het is natuurlijk iets beter omdat we meer topsnelheid hebben, maar we moeten het hele jaar door proberen te werken aan verbetering.”

Waar denk je dat Yamaha de grootste stap voorwaarts heeft gemaakt?

Fabio Quartararo: “Nou eigenlijk het motorblok. Meer topsnelheid is waar ik om gevraagd heb. We hebben een stap voorwaarts gemaakt en het is nog steeds niet genoeg, maar ze hebben hard gewerkt en ik denk dat als ze zo doorgaan ze het kunnen verbeteren. We zijn nog ver verwijderd van wat we op de motor moeten hebben.”

Ben je ervan overtuigd dat je de problemen met de snelle ronde tijdens de test hebt opgelost?

Fabio Quartararo: “Tijdens de laatste testdag kon ik een geweldige ronde maken. Ik reed twee ronden na elkaar dezelfde tijd. We komen nog steeds tekort ten opzichte van Ducati, want op de laatste dag zaten er alleen Ducati’s in de top acht. Dus natuurlijk missen we wat, maar ik denk dat iedereen op de limiet zit en het draait allemaal om details. We moeten stappen zetten gedurende het jaar. Ik denk dat dit het zwakke punt is van de vorige jaren: zodra we aan het seizoen begonnen hadden we geen evolutie tot het einde. Ik denk dat als we dit jaar aan de top willen staan, we gedurende het seizoen moeten evolueren.”

Waar heb je zelf aan gewerkt dat je gaat helpen om Pecco en Ducati te verslaan dit jaar?

Fabio Quartararo: “Ik denk dat ik fysiek een stap heb gemaakt in vergelijking met vorig jaar. Het zal moeilijk worden met 42 races dit jaar en ik denk dat het belangrijkste is om er klaar voor te zijn. Ik denk dat de intensiteit dit jaar veel hoger zal zijn. De tweede vrije training is bijvoorbeeld een uur, en het zal super intens zijn omdat je een time-attack moet doen en je moet voorbereiden op de race, dus het zal intens zijn, ook de sprintrace. Dus ja, het wordt intens en ik denk dat ik fysiek een stap heb gemaakt dit jaar.”

fabio-quartararo
Fabio Quartararo | © Randy van Maasdijk

Na een aantal seizoenen die gekenmerkt werden door blessureleed lijkt Marc Márquez weer volledig fit aan de start te staan. De achtvoudig wereldkampioen geeft aan dat hij geen last meer heeft van zijn arm, maar zijn Honda lijkt grote achterstand te hebben opgelopen ten opzichte van, met name, de Italiaanse fabrikanten.

Wat is je algemene beoordeling van Honda’s voorseizoen en hoe schat je je kans in om aan het begin van het jaar competitief te zijn?

Marc Márquez: “Het was echt een drukke winter, vooral omdat we zoveel dingen hebben veranderd. We veranderden van technisch directeur [Ken Kawauchi kwam over van Suzuki] en toen waren er nieuwe ideeën in de box, we werkten gewoon aan concepten. De enige dag dat ik zelf en met de juiste motor bezig was, was de laatste dag in Portimao. Dus op dit moment kunnen we niet denken aan een podium of een overwinning, zeker niet hier in Portimao.

Uiteindelijk is het kampioenschap lang en we werken hard. Ik moet mezelf verbeteren. Honda werkt en het team werkt. De laatste dag in Portimao was niet slecht, we kwamen steeds dichterbij. In racetempo waren we in staat om dicht bij de top te komen, in de enkele ronde zijn we nog steeds erg ver, vooral ten opzichte van de Ducati rijders. Laten we zien hoe het dit weekend is, maar vooral hoe het de volgende races zal zijn. In de eerste drie of vier races begrijp je meteen of je kunt vechten voor de topposities of dat je moet blijven werken om dichterbij te komen.”

Kun je uitleggen wat Honda mist om met Ducati te kunnen concurreren?

Marc Márquez: “Het is duidelijk dat Ducati op dit moment een heel sterk pakket heeft. Alle Ducati rijders hebben dat, maar Pecco is de snelste. Wij staan ver van hen af maar we staan nog verder van Pecco af, die ongelooflijk snel was in het voorseizoen. We werken nog steeds in de box en aan de motor om te proberen om beter te worden op dezelfde gebieden als vorig jaar. We moeten blijven onderzoeken hoe we ons kunnen verbeteren en dichter bij de top kunnen komen.

Heb je het gevoel dat Marc Marquez meer klaar is om te winnen dan Honda?

Marc Márquez: “Nee, uiteindelijk zijn we een team. We winnen samen en we verliezen samen. De laatste drie jaar waren inderdaad zwaar voor mij en zwaar voor Honda. We komen niet uit de beste situatie en daarom zijn we nu geen titelkandidaten. We moeten blijven werken, aan het project bouwen en proberen om in de toekomst competitiever te zijn. Maar mijn ambitie is dezelfde als in 2013. Ik ben hier om te vechten voor de topposities. Ik zal doen wat ik kan om voor de topposities te vechten. Ik geloof in het project, ik geloof in Honda. Het kampioenschap is erg lang, van de ene dag op de andere kan de situatie veranderen zoals we vorig jaar zagen met Pecco. Hij begon niet zo goed met veel problemen in het voorseizoen, maar daarna haalde hij van race tot race een goed niveau en won vervolgens veel races op rij.”



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Alex Marquez
  • Maverick Viñales
  • Miguel Oliveira
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • MotoGP FP1 Portugal-27
  • Aleix Esparagaró
  • MotoGP FP1 Portugal-26
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernandez
  • Brad Binder
  • Alex Rins
  • Enea Bastianini
  • Fabio Di Giannantonio
  • Raul Fernandez
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Di Giannantonio
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Johann Zarco
  • Augusto Fernandez
  • Luca Marini  & Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Franco Morbidelli
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Collin Veijer
  • Daniel Holgado
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Luca Marini, Fabio Di Giannantonio en Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • VR46 Riders Academy coureurs
  • 2023 MotoGP bikes
  • 2023 MotoGP startveld
  • Marc Marquez, Joan Mir en Francesco Bagnaia
  • Bo Bendsneyder & Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • 2023 Moto2 startveld
  • Zonta van den Goorbergh & Barry Baltus
  • Collin Veijer - helm
  • Guido Fenneman
  • Collin Veijer
  • 2023 Moto3 startveld
  • BMW cars
  • Formule 1 demo car