Dit weekend wordt alweer de achttiende Grand Prix van 2024 verreden op het Chang International Circuit in Thailand. Voorafgaand aan deze Thaise Grand Prix waren er zes coureurs aanwezig tijdens de gebruikelijke persconferentie, waaronder uiteraard titelkandidaten Jorge Martin en Pecco Bagnaia.
Dit weekend wordt voor de vijfde keer in de geschiedenis een Grand Prix van Thailand verreden. Sinds 2018 racet de MotoGP op het Chang International Circuit met uitzondering van de twee covidjaren. Marc Márquez won in 2018 en 2019 waarna in 2022 op een zeer natte baan de overwinning werd opgeëist door Miguel Oliveira, toen nog op de KTM. In 2023 was Jorge Martin oppermachtig met pole position en winst in zowel de Sprint race als de Grand Prix.
Dit was vorig jaar één van je sterkste weekenden van het seizoen, hoe zeker ben je dat opnieuw pole position en twee overwinningen kunt halen, en hoe belangrijk zal dat zijn voor het wereldkampioenschap?
Jorge Martin: “Ik ben blij dat ik nog steeds aan het strijden ben voor dit wereldkampioenschap. Ik verkeer in goede vorm want we komen uit weekenden in Indonesië, Japan en Australië die allemaal erg goed waren. Australië was echt goed, ik wilde winnen maar het was echt moeilijk. Ik heb vertrouwen in dit raceweekend in Thailand maar het zal erg moeilijk en heet worden. Zowel Marc [Márquez] als Pecco [Bagnaia] zullen erg sterk zijn, dus ik denk dat het een zwaar weekend wordt.”
Na de Australische Grand Prix heeft regerend en tweevoudig wereldkampioen Pecco Bagnaia 20 punten achterstand op Jorge Martin. In de nog drie overgebleven Grand Prix weekenden zijn er in totaal nog 111 punten te verdienen, maar als de Spanjaard na deze Thaise Grand Prix nog een voorsprong van 17 punten behoudt heeft hij genoeg aan tweede plaatsen in de laatste vier races van 2024.
Hoe belangrijk is het om geen punten te verliezen aan Jorge en heb je het gevoel dat je dit weekend je volledige potentieel kunt laten zien?
Pecco Bagnaia: “De ambitie is om punten terug te winnen en competitief te zijn, we weten dat dit circuit mij beter ligt qua prestaties dan Phillip Island. Ik heb de afgelopen drie seizoenen altijd op het podium gestaan op Phillip Island, maar ik ben daar niet altijd de snelste geweest en ik heb het elk jaar min of meer moeilijk gehad, en dit jaar nog meer. Op zaterdag gingen we de verkeerde kant op en op zondag was het een beetje te laat en waren die twee jongens (Martin en Márquez, red.) gewoon sneller. Ik moest het rustiger aan doen en gewoon proberen de race uit te rijden, want ik had al moeite met de banden. We komen hier aan op een circuit waar ik graag rijd en een circuit waar ons potentieel hoger kan liggen. Ik hou van de lay-out, dus hopelijk kunnen we een goed weekend hebben.”
Marc Márquez wist afgelopen zondag weer eens voor spektakel te zorgen door ondanks een dramatische start weer een zeer indrukwekkende overwinning te behalen. Het Chang International Circuit is natuurlijk wel volledig anders dan Phillip Island met veel harde rem- en acceleratiepunten, terwijl het Australische circuit veel vloeiender is.
Hoe hoog zijn de verwachtingen?
Marc Márquez: “Het zal moeilijk worden, vooral omdat deze twee jongens het niveau superhoog leggen als je voor de overwinning wilt vechten. Maar we zullen proberen onze progressie voort te zetten. De laatste races waren supergoed, we waren consistent en snel genoeg om voor het podium te vechten, dus laten we kijken of we hier voor het podium kunnen vechten.”
Vorig jaar wist Brad Binder samen met Jorge Martin en Pecco Bagnaia te vechten voor de overwinning in Thailand maar dit jaar is tot dusver redelijk teleurstellend voor zowel de Zuid-Afrikaan als de Oostenrijkse motorenfabrikant.
Wat denk je dat er dit weekend mogelijk is, aangezien we weten dat het een circuit is dat goed heeft gewerkt voor KTM en voor jezelf?
Brad Binder: “Ik denk dat dit een circuit is dat goed voor ons heeft gewerkt, niet alleen vorig jaar maar ook daarvoor. In het algemeen voel ik me best goed. We gaan goed voorbereid deze race in; we hebben een paar dingen geprobeerd op Phillip Island en het lijkt erop dat we wat kleine stapjes vooruit hebben gezet. Ik kijk er echt naar uit om hier weer op de motor te stappen en mijn doel is om een sterk weekend neer te zetten. Het zal geweldig zijn om weer voor de overwinning te vechten. Dat is natuurlijk mijn doel en ik ben zeker van plan om in het weekend hard mijn best te doen om te proberen wat van het verschil goed te maken.”
Dit weekend zal Fabio di Giannantonio voor de laatste keer dit jaar in actie komen omdat hij zich volgende week laat opereren aan zijn geblesseerde schouder. Dit doet hij om zo fit mogelijk te zijn voor de eerste MotoGP tests in 2025 waar hij naast Ducati Lenovo Team coureurs Pecco Bagnaia en Marc Márquez de enige zal zijn die een 2025 fabrieks Ducati tot zijn beschikking krijgt.
Hoe gemotiveerd en vastberaden ben je om je seizoen af te sluiten met nog een gevecht voor het seizoen?
Fabio di Giannantonio: “Het was een geweldig weekend voor ons op Phillip Island. Het was fantastisch om terug te zijn op het niveau dat we lieten zien tot onze crash in Oostenrijk dit jaar, dus ik ben supertrots op onze comeback. Er is ook een beetje verdriet want ik heb in mijn carrière nog nooit mijn seizoen vroegtijdig moeten beëindigen of een paar races moeten missen vanwege een blessure. Ik ben volledig gemotiveerd om dit weekend goed werk te leveren, ik wil het maximale geven voor mezelf en het team en het zou fantastisch zijn om het seizoen af te sluiten met een podiumplaats, want die mis ik ook nog sinds vorig jaar.”
In Australië was Luca Marini de best geklasseerde Honda coureur en zowel de Italiaan als de Honda RC213V hebben in de afgelopen weken flinke progressie geboekt.
Is het mogelijk of realistisch om dit weekend voor een top 10-finish te strijden?
Luca Marini: “Ik denk dat we moeten wachten tot vrijdag, want elke keer dat we op een ander circuit zijn moeten we de motor afstellen en begrijpen hoe we in die situatie kunnen presteren. We hebben de afgelopen races een enorme stap voorwaarts gemaakt. De motor is zoveel verbeterd en hij rijdt goed, maar mist nog wat prestaties. Dit is een circuit waar er veel vermogen gebruikt wordt en we moeten ook het gripniveau eerst begrijpen. Als we een goed compromis kunnen vinden met de motor, kunnen we proberen door te stoten naar Q2. Dat wordt ons eerste doel en als je dan vanaf een goede startpositie begint, kan de race echt positief zijn.”
De eerste vrije trainingen op het Chang International Circuit in Thailand beginnen vrijdagochtend om 09:00 uur lokale tijd, 04:00 uur Nederlandse tijd.
Handige links PT Grand Prix of Thailand:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.