Het lijkt er op dat de Honda satellietrijders tijdens de eerste test van dit jaar figuurlijk in de kou zullen staan. Volgens onbevestigde berichten zullen zij mogelijk pas bij de eerste race van het seizoen kunnen beschikken over 2016 motorblokken.
De doorgaans goed geïnformeerde Engelse website Crash.net meldt dat bronnen binnen Honda tegenover hen verklaard hebben dat Cal Crutchlow (LCR), Tito Rabat en Jack Miller (beiden MarcvdS) in elk geval tijdens de eerste IRTA test, begin februari in Sepang, niet zullen kunnen beschikken over 2016 motoren. Zij zullen de test moeten afwerken met motoren van afgelopen seizoen. <p><br /> </p> <p>Andere bronnen binnen Honda fluisteren overigens dat de satellietrijders met hetzelfde frame gaan rijden als de officiële fabrieksrijders. Dat kan echter ook betekenen dat Marc Marquez en Dani Pedrosa voor die eerste test in Maleisië nog gebruik zullen maken van het 2015 frame.</p> <p><br /> </p> <p>Het lijkt er echter op dat Honda de achilleshiel van de 2015 motor, zijnde het te agressieve motorblok, nog niet zodanig heeft weten te verbeteren dat zij het motorblok al aan alle rijders ter beschikking wil stellen. Het zelfde vraagteken geldt overigens ook nog voor de tweede IRTA test van dit jaar, half februari in Philip Island.</p> <p><br /> </p> <p>Het slechtst denkbare scenario is dat de satellietteams de 2016 motoren pas krijgen voor de eerste race in Qatar waar begin maart de derde en laatste IRTA-test wordt afgewerkt. In dat scenario kunnen de satellietrijders geen enkele officiële IRTA test afwerken met de nieuwe motor.</p>
HRC is blijkbaar vastbesloten het te agressieve karakter van het 2015 motorblok eerst op te lossen alvorens de motorblokken ter beschikking te stellen aan de satellietteams. Het probleem moet worden opgelost voor de eerste race omdat er vanaf dat moment reglementair geen ontwikkeling aan het motorblok meer mogelijk is. De klok naar dat moment tikt onverbiddelijk door. <p><br /> </p> <p>De overstap van Bridgestone naar Michelin en vooral de invoering van de standaard ECU met bijbehorende software maakt het geheel nog gecompliceerder. Het wordt voor de ingenieurs daardoor lastiger om te bepalen of een probleem wordt veroorzaakt door mechanische onderdelen of de nieuwe elektronica.</p> <p><br /> </p> <p>Normaal gesproken beginnen alle RC 213V rijders het voorseizoen met het nieuwe motorblok en chassis waarna de ontwikkelingen in dat voorseizoen eerst beschikbaar komen voor het Repsol Honda fabrieksteam. Gezien de twijfels omtrent het oplossen van het probleem van het 2015 motorblok, iets wat HRC directeur Shuhei Nakamato eerder deze week ook al noemde, lijkt het nu dat Honda eerst meer data en feedback wil verzamelen van Marquez en Pedrosa alvorens te komen met een definitieve versie van het nieuwe motorblok.</p> <p><br /> </p> <p>Zoals ook Crash.net al aangeeft zijn het in elk geval onbevestigde berichten maar sluiten ze wel aan bij datgene wat Nakamoto een week geleden al toegaf. De 2016 motorblokken zijn op dit moment nog niet goed genoeg en men maakt zich in Japan toch aardig wat zorgen.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>