MotoGP: Het seizoen van wereldkampioen Jorge Lorenzo

198

Jorge Lorenzo is zeker van zijn zaak. De MotoGP wereldtitel is verdiend door hem gewonnen. De drievoudig MotoGP wereldkampioen sprak met motogp.com uitgebreid over zijn seizoen 2015, de wereldtitel, zijn tegenstanders en zijn gevoelens: “Uiteindelijk zal alles weer normaliseren”.

Het seizoen 2015 is voorbij en de MotoGP wereldkampioen van dit seizoen heet Jorge Lorenzo. Ondanks alle perikelen is de 28-jarige op Mallorca geboren Lorenzo de terechte wereldkampioen. De gunfactor lag bij teamgenoot Valentino Rossi, die tijdens de laatste race in Valencia opging voor zijn tiende titel, maar het helaas niet kon bolwerken. Cijfermatig gezien kan niemand zeggen dat de titel bij de verkeerde persoon terecht is gekomen. <p><br /> </p> <p>De vijfde wereldtitel in zijn carri&egrave;re is Lorenzo zeker niet aan komen waaien. Er werd in de voorbereiding naar het seizoen harder getraind dan ooit waardoor de Spanjaard fitter dan ooit aan de start verscheen voor de eerste Grand Prix van het seizoen op het Losail circuit in Qatar.</p> <p><br /> </p> <p>Ook Yamaha had in de winter hard gewerkt aan de motor en dat had zijn vruchten afgeworpen. Lorenzo voelde tijdens de testen in de voorbereiding op het seizoen dat de technici de motor duidelijk had weten te verbeteren. Dat gaf vertrouwen voor het seizoen en het kunnen doorbreken van de hegemonie van de combinatie Marc Marquez/Repsol Honda die het seizoen 2014 zo duidelijk gedomineerd hadden.</p> <p><br /> </p> <p>De eerste drie races van het seizoen zorgden echter voor een domper bij Lorenzo. De Spanjaard kwam er niet aan te pas en met vierde plaatsen in Qatar en Amerika en een vijfde plaats in Argentini&euml; startte hij het seizoen aanzienlijk minder dan teamgenoot Rossi. De Italiaan won de openingsrace en pakte na een derde plaats in Amerika opnieuw een overwinning in Argentini&euml;. Op het moment dat het circus naar Europa kwam stond Lorenzo op de vijfde plaats in de tussenstand met een achterstand van 29 punten op Valentino Rossi, niet het begin dat Lorenzo zich gewenst had.</p> <p><br /> </p> <p>Er waren echter oorzaken voor die mindere start van het seizoen. In Qatar had Lorenzo een probleem met het vizier van zijn helm, in Austin was de Spanjaard licht ziek en had antibiotica genomen en in Argentini&euml; kwam de afstelling niet goed voor elkaar en werd er een verkeerde bandenkeuze gemaakt voor de race. Zowel Marquez als Lorenzo kozen daar voor de zachte achterband. De band ging gedurende de race kapot waardoor Valentino Rossi, gestart op de hardere compound, kon profiteren en zijn concurrenten &eacute;&eacute;n voor &eacute;&eacute;n kon passeren. Lorenzo gaf zich ten opzichte van Rossi in die race snel gewonnen. Marquez deed dat niet en ging in de strijd met Rossi onderuit.</p> <p><br /> </p> <p>Vanaf de Grand Prix van Jerez ging het vier races lang van een leien dakje voor Lorenzo. In Jerez werd de pole positie gepakt en vervolgens omgezet in een ruime overwinning. In Le Mans werd een derde trainingstijd middels een superieure race omgezet in een overwinning en datzelfde gold voor Mugello vanaf een tweede startpositie. In Barcelona startte Lorenzo ook vanaf de derde positie en volgde in de race een mooi gevecht met Rossi wat winnend werd afgesloten.</p> <p><br /> </p> <p>Het bracht de achterstand van Lorenzo op zijn leidende teamgenoot terug tot &eacute;&eacute;n heel punt. Met dat gegeven kwam het MotoGP circus naar Assen voor de achtste wedstrijd van het seizoen. In Assen greep Marc Marquez terug op het 2014 frame na crashes in Mugello en Barcelona. Het bleek de verbetering waarop Marquez zat te wachten want in Assen reed hij vanaf ronde &eacute;&eacute;n in het achterwiel van de leidende Rossi. Lorenzo kon het tempo niet volgen en kwam eenzaam als derde over de meet. Rossi en Marquez kenden in Assen de tweede aanvaring van het seizoen en de ervaren Italiaan besliste die ook voor de tweede keer in zijn voordeel.</p> <p><br /> </p> <p>De Grand Prix op de Sachsenring leverde een vierde plaats op voor Lorenzo die daarmee zijn achterstand in het kampioenschap weer op zag lopen tot 13 punten. In Indianapolis werd die middels een tweede plaats weer teruggebracht tot 9 waarna de overwinning in Brno, en de derde plaats van Rossi daar, er voor zorgden dat de beide Movistar Yamaha rijders puntgelijk bovenaan de tussenstand kwamen te staan. Lorenzo had daarbij de overhand doordat hij qua aantal overwinningen leidde met vijf tegen drie voor Rossi.</p> <p><br /> </p> <p>Er volgden twee races waarbij het weer van grote invloed was. De druipnatte Grand Prix van Engeland werd magistraal gewonnen door Rossi. Lorenzo voelt zich in dit soort omstandigheden wat minder op zijn gemak en nam genoegen met een vierde plaats.</p> <p><br /> </p> <p>De race in Misano werd een gedenkwaardige. De race begon droog maar na enkele ronden zorgde een buitje ervoor dat vrijwel alle rijders de pits ingingen om te wisselen naar de tweede motor met de regenbanden. Halverwege de race droogde het circuit echter weer op waarna opnieuw een motorwissel volgde terug naar de slicks. Lorenzo verslikte zich terug op de slicks en ging onderuit. Geluk voor hem was dat Rossi te laat wisselde naar de slicks en daarmee een podiumpositie en misschien wel de overwinning vergooide. Rossi finishte de race op de vijfde plaats en breidde zijn voorsprong in de titelstrijd weer uit tot 23 punten.</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo over die race:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Je komt op woensdag aan en het is vanaf dat moment stralend weer. Op zondag worden er drie races gereden en uitgerekend op het moment dat onze race start valt er een klein buitje. We hadden de afstelling perfect voor elkaar en dan is dat allemaal voor niets geweest. Vanaf dat moment kon ik me nog maar op &eacute;&eacute;n ding focussen en dat was het winnen van races.&rdquo;</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p>Vanaf dat moment wist Lorenzo dat hem maar &eacute;&eacute;n ding te doen stond en dat was races winnen. Er waren op dat moment nog vijf races te gaan. Lorenzo kweet zich in Aragon uitstekend van die taak. De na een operatie aan zijn onderarm teruggekeerde Dani Pedrosa hielp op dat moment Lorenzo een handje door Rossi te verslaan in de strijd om de tweede plaats waardoor de achterstand van Lorenzo teruggebracht werd tot 14 punten.</p> <p><br /> </p> <p>Met die 14 punten achterstand vertrekt Lorenzo richting de andere kant van de wereld voor de drie overzeese Grand Prix&rsquo;s. Japan is een wat vreemde race. Lorenzo lijkt eindelijk zijn mindere resultaten op een natte baan te gaan doorbreken. De baan droogt echter te snel op voor de Spanjaard waardoor hij aan het einde van de race eerst de ongenaakbare Dani Pedrosa en even later ook titelrivaal Valentino Rossi ziet passeren. De achterstand groeit weer tot 18 punten en met nog drie races te gaan heeft Lorenzo het niet volledig meer in eigen hand.</p>







<p>Dan volgt Australi&euml;. In een werkelijke thriller van een race weet Marc Marquez, in een ultieme laatste ronde, een gaatje te dichten naar Lorenzo en hem te passeren. Achter de rug van Lorenzo verslaat Andrea Iannone in de strijd om de derde plaats Valentino Rossi. De achterstand bedraagt dan nog 11 punten. De race in Australi&euml; werd algemeen gezien als &eacute;&eacute;n van de mooiste MotoGP races ooit.</p> <p><br /> </p> <p>Vier dagen later zette Valentino Rossi, tijdens de inmiddels beruchte persconferentie in Sepang, die race in een wat ander daglicht. Marc Marquez werd door de negenvoudig wereldkampioen beschuldigd van competitievervalsing. De Repsol Honda rijder zou Lorenzo helpen om wereldkampioen te worden. Rossi gooit tijdens persconferenties wel vaker met kwinkslagen en in eerste instantie werd dit ook zo gezien. De Italiaan was echter bloedserieus, had grafieken met rondetijden van Marquez in Australi&euml; als bewijsmateriaal en herhaalde zijn beschuldigingen na afloop van de persconferentie tegenover de Italiaanse media.</p> <p><br /> </p> <p>De afloop is inmiddels meer dan genoeg besproken. Marquez ging op het circuit van Sepang op een ongekende manier de strijd aan met Rossi. De strijd om de derde plaats werd door de Repsol Honda rijder ondergeschikt gemaakt aan de vete, ontstaan door enerzijds de aanvaringen die de heren in Argentini&euml; en Assen op de baan hadden en anderzijds door de beschuldigingen tijdens de persconferentie. De uitkomst is bekend en meer dan genoeg besproken. Lorenzo werd tweede achter een ongenaakbare Dani Pedrosa en Valentino Rossi kwam als derde over de streep.</p> <p><br /> </p> <p>De strijd om de titel nam toe maar ook de verbale strijd werd richting het kookpunt gebracht. Dat leidde uiteraard tot veel spanningen tussen de rijders onderling maar ook binnen het Movistar Yamaha team.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Valentino was gedurende het seizoen constanter geweest en ik sneller. Het is normaal dat de spanning tussen ons gedurende het seizoen wat opliep omdat &eacute;&eacute;n van ons de titel zou gaan winnen. Na Sepang werd dat een stuk meer nadat zowel Valentino als ik onze mening hadden gegeven. Ik ben er echter van overtuigd dat de situatie weer snel zal normaliseren tussen ons,&rdquo; aldus een zelfverzekerde Lorenzo omtrent het heikele onderwerp.</p> </blockquote> <div><br /> </div> Zeven punten scheidden de beide Yamaha troeven bij het arriveren op het circuit van Valencia. De race daar is inmiddels ook meer dan genoeg besproken. Rossi kwam vanaf de laatste startpositie op prachtige wijze naar de vierde plaats maar Lorenzo had aan de overwinning genoeg om de titel veilig te stellen. <p><br /> </p> <p>Lorenzo over dat laatste weekend:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Voordat we naar Valencia gingen heb ik mijn crew in de groeps app geschreven dat we het beste weekend van ons leven moesten gaan afleveren. Dat hebben we in elk opzicht gedaan. Ik denk niet dat er ooit meer spanning en druk gestaan heeft op een race dan op deze race in Valencia. Ik had er al rekening mee gehouden dat Valentino vierde zou gaan worden dus ik wist dat als Marc en Dani beiden voor mij zouden eindigen het kampioenschap verloren zou zijn. Ik voelde de hete adem van Marquez in mijn nek en heb gebeden dat hij niet alles zou proberen om mij voorbij te komen. Ik wist echter niet dat zij beiden ook een probleem met de voorband hadden. Ik heb de race gewonnen en daarmee de wereldtitel. Een emotioneler en dramatischer einde van het seizoen was onmogelijk.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> In de uitloopronde werd Lorenzo overmand door gevoelens:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik heb nog nooit gehuild op de motor en dat heb ik ook deze keer niet gedaan. Het was deze keer echter wel iets bijzonders omdat ik weet wat ik er voor heb moeten doen om dat doel te bereiken. Nadat ik over de finish was gekomen wist ik even niet hoe ik het had maar dat werd snel beter. Met het verstrijken van de uren realiseerde ik me dat het een geweldig kampioenschap was geweest wat moeilijk was om te winnen. Soms lijken dingen onmogelijk. We hebben echter niet opgegeven en er alles aan gedaan. Dat heeft zich op het einde uitbetaald.&rdquo;</p> <p>Als je een titel verliest waarvan je het gevoel hebt dat je die had kunnen winnen dan denk je weleens dat je een titel verdient had die je niet kon winnen. Dat gebeurt in alle takken van sport. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en dan zeggen de cijfers dat ik meer races gewonnen heb, vijf keer op pole gestaan heb, 270 ronden aan de leiding heb gereden tegen Valentino 50. We zijn naar Valencia gekomen en hebben de pole gepakt, de snelste raceronde gereden en uiteindelijk ook de overwinning gepakt. Wat moet je nog meer doen om te bewijzen dat je de titel verdiend hebt,&rdquo; reageert Lorenzo op zijn criticasters.</p> <p>&ldquo;Van 2009 tot en met 2015 ben ik altijd eerste of tweede geworden in de strijd om de titel. Enige uitzondering was vorig jaar toen ik derde werd. Als je mentaal niet sterk genoeg bent redt je dat niet. Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat ik zes jaar lang eerste of tweede ben geworden. Ik voel me echter ook trots op het feit dat ik nu wereldkampioen ben. Ik heb mijn titels gewonnen in een strijd met drie verschillende generatie rijders, de jongere Marc Marquez, de even oude Casey Stoner en de oudere Valentino Rossi. Volgens mij behoor ik samen met die drie rijders tot de meest getalenteerde en snelste rijders tot nu toe in deze eeuw.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> Het seizoen 2015 is nagenoeg afgesloten (het CAS moet nog een definitieve uitspraak doen in de door Rossi aangespannen zaak) en het seizoen 2016 begonnen. De eerste testen zitten er inmiddels op. Het wordt een drukke winter waarin de fabrikanten, teams en rijders met veel veranderingen worden geconfronteerd. Michelin neemt het bandenstokje over van Bridgestone en op dit moment is er nog veel werk aan de winkel aan het verder ontwikkelen van met name de voorband. Iedereen mag komend seizoen met 22 liter brandstof op weg in de race wat aandacht vraagt voor de gewichtsverdeling van de motor. Tot slot moet iedereen gaan werken met de standaard software van Magneti Marelli waarover de meningen ook behoorlijk verdeeld zijn. Genoeg ingredi&euml;nten om de voorbereiding op het nieuwe seizoen met gepaste spanning te blijven volgen.</p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>