De contracten zijn nog niet getekend maar het lijkt slechts een kwestie van tijd dat zowel Eugene Laverty en Nicky Hayden hun handtekening gaan zetten onder een contract bij het huidige Power Electronics Aspar Team.
De transfermolen in de MotoGP en het World Superbike draait de afgelopen weken op volle toeren en steeds meer puzzelstukjes lijken in elkaar te gaan vallen.<br /> <br /> Nicky Hayden kreeg een maand geleden van zijn huidige Ducati Team te horen dat er komend seizoen geen plaats meer voor hem is binnen het MotoGP project van de Italiaanse motorenfabrikant. De Amerikaan werd vervolgens al snel gelinkt aan een plaats binnen de World Superbike activiteiten van zijn huidige werkgever. Hayden testte onlangs zelfs in Mugello al op de fiets van de momenteel geblesseerde Carlos Checa, en hij liet daarbij zelfs verrassend snelle rondetijden noteren. <br /> <br /> Vanaf het eerste moment dat Hayden te horen kreeg dat hij na dit seizoen zijn huidige zitje kwijtraakt liet de ex MotoGP wereldkampioen al weten dat zijn eerste keus een langer verblijf in de MotoGP klasse zou zijn, dit ondanks dat zijn naam al vrij snel in verbinding werd gebracht met een aantal topteams in het World Superbike.<br /> <br /> Tijdens de laatste Amerikaanse Grand Prix in Laguna Seca doken de eerste geruchten op dat Hayden, met steun van Honda Amerika en op voordracht van Dorna, de overstap zou maken naar LCR Honda waar hij naast Stefan Bradl op een nieuwe Honda productieracer actief kon blijven in de koningsklasse. LCR Honda teambaas Lucio Cecchinello liet zich echter direct al sceptisch uit over deze plannen en hield de boot steeds af door te blijven roepen dat zijn huidige budget en faciliteiten het niet toelieten om een tweede rijder aan te trekken, dit ondanks dat er vanaf de andere kant geroepen werd dat het tekort van 3 miljoen door Amerikaanse sponsors (lees Honda Amerika) opgehoest zou worden. <br /> <br /> Even later liet Gino Borsoi, teammanager binnen het Power Electronics Aspar Team, zich bij het bekendmaken van een langere verbintenis met Aprilia ontvallen dat er gesprekken gaande waren met Hayden en dat hij samen met een aantal andere toppers hoog op het verlanglijstje stond bij het Spaanse team.
Het is al geen publiek geheim meer dat Aleix Espargaró het liefst aan het einde van het seizoen het Power Electronics Aspar team wil verlaten en in wil gaan op een aanbieding van NGM Forward Racing dat komend seizoen de beschikking krijgt over twee Yamaha M1 productie (lease) motoren. Het grote struikelblok voor de oudste van de twee Espargaró broers is echter dat het huidige contract geen ruimte bied om het team te verlaten als hij aan het einde van het seizoen de best geklasseerde CRT coureur is. De Spanjaard zou onder zijn contract uit kunnen komen als hij het lieve sommetje van € 600.000 overmaakt op de bankrekening van zijn team. Naast het feit dat Espargaró wil vertrekken lijkt ook de tweede rijder, Randy de Puniet, aan het einde van het seizoen de rug toe te gaan keren om zich het komende seizoen geheel te kunnen richten op zijn werk als testcoureur voor het in 2015 in de MotoGP terugkerende Suzuki Team.<br /> <br /> Nu Hayden een handtekening lijkt te gaan zetten onder een overeenkomst met het Power Electronics Aspar Team lijkt het team zich aanzienlijk milder op te gaan stellen richting Espargaró die, zoals de kaarten nu liggen, binnenkort samen met Colin Edwards gepresenteerd zal worden als de twee nieuwe NGM Forward Racing coureurs.<br /> <br /> Naast Hayden lijkt het tweede zitje te gaan naar huidig World Superbike coureur Eugene Laverty. De Ier die afgelopen weekend in Istanbul twee keer als winnaar werd afgevlagd en nog steeds in de race is voor de titel lijkt echter binnen zijn huidige team buiten de boot te gaan vallen. <br /> <br /> Teamgenoot Sylvain Guintoli heeft nog een doorlopend contract en de tweede plaats lijkt zo goed als zeker te gaan naar de momenteel nog voor het BMW Motorrad GoldBet SBK Team uitkomende Marco Melandri. De Italianen lijken de beste papieren te hebben om komend seizoen gebruik te kunnen maken van de diensten van Melandri die zijn huidige team aan het eind van dit seizoen ziet stoppen.<br /> <br /> <p> Laverty, die naar eigen zeggen, ook aanbiedingen op zak heeft van het Ducati Alstare en FIXI Cresent Suzuki Team maakt er geen geheim van graag over te willen stappen naar de MotoGP klasse. Mocht hij kiezen voor het FIXI Cresent of het Ducati Alstare Team dan ontstaan er ook kansen om deze stap in 2015 te maken maar met het tekenen van een overeenkomst met het huidige Power Electronics Aspar Team lijkt de droom al in 2014 uit te gaan komen. Het enige onzekere met het tekenen van deze overeenkomst is dat niemand momenteel nog weet hoe competitief de nieuwe combinatie Aspar – Aprilia komend seizoen zal zijn. Toch is de kans groot dat de Ier dit op de koop toe gaat nemen en binnenkort zijn handtekening zal zetten onder een contract met het Spaanse MotoGP team.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <div class="fb-comments" data-href="https://www.racesport.nl/HOME/Welkom/tabid/38/MotoGP/MotoGP/hayden-en-laverty-naar-martinez-aprilia-/tabid/63/iNews_ID/33198/Default.aspx" data-width="468" data-num-posts="100"></div>