San Carlo Honda teambaas Fausto Gresini dringt aan op drastische bezuinigingen in de MotoGP klasse waarbij hij op bepaalde punten een vergelijkbare strategie zou willen volgen als in de Formule 1.
Op dit moment zijn er door de economische crisis nog geen verliezen geleden voor wat betreft de teams in het wereldkampioenschap terwijl dat in de AMA, de Formule 1 en het World Rally kampioenschap al wel het geval is. Wat niet is kan natuurlijk nog komen en daarom wil Fausto Gresini dat er nu actie wordt ondernomen voordat het te laat is.
"We kunnen niet doorgaan zoals het tot op heden is gegaan. Als de Formule 1 de noodzaak ziet om te bezuinigen dan moeten wij dat ook doen. We kunnen niet gaan zitten wachten tot de crisis te veel zijn tol gaat eisen en dan pas maatregelen gaan nemen. We moeten de koppen bij elkaar steken en kijken wat het beste is," vertelde de voormalig GP racer aan het Italiaanse Gazetta dello Sport.
De teambaas van het San Carlo Honda Gresini team heeft al enkele ideeën over hoe de kosten omlaag kunnen.
"Een besparing van 30% zou het doel moeten zijn en met de ideeën die ik heb zouden we al 20% kunnen besparen. In de eerste plaats moeten we af van die vier motoren in de pitbox: er zou maar een reservemotor voor twee rijders moeten zijn die gebruikt kan worden na een technisch probleem of een crash. Op die manier hoeft er minder gewicht over de wereld getransporteerd te worden en er zijn minder technici nodig."
"Daarnaast zouden we af moeten van de carbon remschijven en overstappen op stalen remschijven die ook op productiemotoren gebruikt worden. Dat alleen al zou 250.000 euro besparen," vervolgde Gresini.
De Italiaan zou ook graag vergelijkbare maatregelen willen nemen als in de Formule 1 met betrekking tot de motorblokken waar de blokken meerdere races gebruikt moeten worden.
"We moeten ook iets vergelijkbaars doen, bijvoorbeeld het ‘bevriezen’ van de constructie van de motoren voor vier of vijf jaar waarbij er dan alleen aan de huidige motoren gewerkt mag worden. We moeten in ieder geval de levensduur van een motorblok verlengen: minder toeren, laten we zeggen 17.000 toeren, en meer kilometers."