MotoGP: Gaat MotoGP trainingsschema opnieuw op de schop?

101

Al tijdens de eerste race in Qatar hadden diverse MotoGP coureurs hun bedenkingen bij de nieuwe trainingstijden, mogelijk krijgen de klagers gelijk en gaat het dit jaar ingevoerde tijdschema opnieuw op de schop.

Als gevolg van de kredietcrisis werd voorafgaande aan dit MotoGP seizoen de eerste vrije training afgeschaft en werden de resterende sessies ingekort want het aantal bedrijfsuren van de motorblokken moest omlaag om zo de kosten te drukken.







Maar als je dan tijdens de trainingen in Qatar een technisch probleem hebt, zoals o.a. Nicky Hayden overkwam, dan zijn er bijna geen momenten meer om zaken te controleren, dit beaamde zelfs Dorna directeur, Carmelo Ezpeleta.

"We wilden de motoren minder belasten en hebben voor minder trainingstijd gekozen, maar misschien kan het ook anders, aldus Carmelo Ezpeleta op de website motogp.com. Op voorwaarde dat alle teams het ermee eens zijn kunnen reglementen in dit seizoen nog worden aangepast. Een andere optie zou kunnen zijn om het aantal ronden dat gereden mag worden in een weekeinde te limiteren, ook dan bereiken we dat de motoren minder worden belast dan voorgaande jaren maar hebben de teams wel meer tijd om problemen te ontdekken en om hieraan en aan de fijnafstelling van de motoren te werken."

De Dorna baas gaf toe mogelijk een inschattingsfout te hebben gemaakt toen hij het voorstel heeft gedaan om de trainingstijd te beperken. Deze inschattingsfout zou hersteld kunnen worden door het aantal ronden dat in een weekeinde gereden mag worden per machine te beperken.

"We wilden de blokken minder laten rijden en toen is er gekozen voor minder trainingen maar we beseffen ons nu dat het ook op andere manieren kan."

Het nieuwe systeem zou ook verwelkomt moeten worden door de fans, want het zou op de trainingsdagen moeten zorgen voor meer actie op de baan, zelfs met het gelimiteerde aantal ronden.